„Tramvajaus dilema – tai hipotetinis etikos eksperimentas. Įsivaizduokite: jūsų vairuojamas tramvajus važiuoja link dviejų ant bėgių gulinčių surištų žmonių. Jūs stovite šalia svirties, kuria galite pakeisti tramvajaus kryptį. Jei svirtį nuleisite, tramvajus bus nukreiptas į šalutinius bėgius, ant kurių guli vienas surištas žmogus. Taigi yra du galimi baigtiniai variantai: nieko nedaryti ir leisti tramvajui pervažiuoti du žmones arba nulenkti svirtį ir pervažiuoti vieną žmogų. Kurį variantą pasirinktum tu?“, – taip skambėjo vedėjo klausimas moksleiviams.
„Vien įdomus klausimas būtų sužinoti, kodėl jie ten guli“, – vos išgirdus klausimą nustebusi pasidomėjo dalyvė Kotryna.
Daugiau klausimų nei atsakymų kilo ir žiūrovams – ar tikrai tai etiškas klausimas ir gražu jaunuolių klausti, kiek žmonių geriau nužudytum – du ar vieną?
LRT: šią moralinę dilemą pasaulis sprendžia jau daug metų
„Delfi“ šiuo klausimu kreipėsi komentaro į LRT atstovę ryšiams su žiniasklaia.
„Visuomeninis transliuotojas LRT visuomet stebi, kad LRT žiniasklaidos kanaluose pateikiama informacija atitiktų Lietuvos Respublikoje galiojančius teisės aktų, įskaitant ir Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo, nuostatus.
Jūsų minimas klausimas buvo užduotas šį sekmadienį, kovo 1 d., LRT vykusios specialios „Lietuvos tūkstantmečio vaikų“ laidos metu. Jos metu keturi vyresnių klasių moksleiviai varžėsi dėl stipendijos mokytis UWC (angl. United World Colleges) mokykloje Mastrichte, Nyderlanduose. Šis žaidimas nuo įprastų populiariosios moksleivių viktorinos „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“ laidų skyrėsi tuo, kad dauguma klausimų neturėjo vieno teisingo atsakymo, taigi buvo svarbus viktorinos dalyvio mąstymas ieškant atsakymo į klausimą, gebėjimas argumentuoti, pagrįsti savo nuomonę.
Dėl to viktorinos organizatoriai jos dalyviams pateikė ir dileminio tipo klausimus, užduotis. Viena jų yra gerai pasaulyje žinoma „Tramvajaus dilema“. Ši užduotis nėra savitikslė, ji yra pateikiama kaip moralinė dilema, parodanti, kaip kartais gali būti sunku priimti sprendimą ir kad sprendimo nepriėmimas taip pat yra sprendimas.
Klausimus „Lietuvos tūkstantmečio vaikų“ viktorinai kuria specialiai projektui suburta komanda, vėliau jie tikrinami redaktorių bei laidos prodiuserių. Pasak klausimus kuriančios komandos atstovų, minėtos „Tramvajaus dilemos“ pirmąją versiją pateikė dar 1905 metais filosofas Frankas Chapmanas Sharpas. Panašią problemą sprendė vokiečių filosofas Hansas Welzelas 1951 metais. Moderniąją dilemos formuluotę pristatė filosofė Philippa Foot 1967 metais. Taigi šią moralinę dilemą pasaulis sprendžia jau daug metų“, – savo atsakyme nurodė LRT atstovė ryšiams su visuomene Jovita Bazevičiūtė.