Sąskaitos – „iššluotos“ iki nulių

Kaip teigė pastarąsias keletą dienų milžinišką stresą patiriantis T. Augucevičius, „Sodra“ šią savaitę įšaldė visas jo turimas sąskaitas ir apribojo galimybę mokėti bet kokias įmokas dėl įsiskolinimo, kuris kilo už 2023 metus, žinomam vyrui vykdant savo individualią veiklą. Pats Timūras sakė, kad šioje situacijoje jis neneigia ir savo kaltės, tačiau tam tikri dalykai jį išties sukrėtė.

„Dėl rudenį stipriai sumažėjusių pajamų, tada dėl sustiprėjusios depresijos, bandymo ją tvarkytis – aš į tai labiausiai suvedu – tiesiog atidėliojau. Čia yra mano klaida. Bet bandymo spręsti situaciją iš „Sodros“ pusės – jokio neturėjau“, – sakė T. Augucevičius.

Anot Timūro, „Sodros“ raginimas padengti skolą jį buvo pasiekęs tik gegužės 5-tą ir 7-tą dienomis.

„Vienintelis jų bandymas susisiekti buvo žinutė į savitarną, su raginimu susimokėti – gegužės 5-tą dieną. Raginimą gavau ir į emailą, gegužės 7-tą. Raginimas nėra nutarimas, raginimas nėra pasekmių informavimas, kas bus, jeigu tai neįvyks. Yra procedūros, kurias kitos institucijos sugeba taikyti. Aš vienintelį laiškelį gavau į savitarną. Normalūs, eiliniai žmonės į savitarną nemanau, kad daugiau nei kartą per metus jungiasi“, – kalbėjo žinomas vyras.

Timūras Augucevičius

Nesulaukęs jokių kitų perspėjimų apie galimus tolesnius veiksmus, T. Augucevičius patyrė rimtą šoką – keturiose jo turimose sąskaitose bendrai buvo įšaldyta apie 17 tūkstančių eurų.

„Viena yra bendra su žmona, iš kurios yra mokama buto paskola, dvi yra „Swedbank“ sąskaitos. Viena yra toks kaip seifas, kur dedu mokesčiams ir panašiai, kita – tokie einamieji reikalai. Taip pat, turiu „Revolut“. Dažniausiai, žmonės „Revolut“ turi visokiems tokiems nereikšmingiems pirkiniams arba skolelėms, arba maistui“, – vardijo Timūras.

Jau kitą dieną, anot vyro, pinigai nuo sąskaitų buvo nuskaičiuoti.

„Ketvirtadienį yra įvykdomi nuskaitymai nuo mano sąskaitų. Viskas iššluojama iki nulių, paliekant man minusinį balansą. Dabar aš vis dar turiu po 800 su viršumi minuso kiekvienoje sąskaitoje ir, iš esmės, mano žmona turi, nes mes bendrą sąskaitą turime. Neturiu jokių pinigų, su kuriais aš galėčiau pirmadienį apmokėti automobilio lizingą, ryšio tiekėjo paslaugas, yra visos internetinės prenumeratos, kurios man dabar jau pradeda atkritinėti. Iš esmės, ne tai, kad rankinis yra užtraukiamas mano gyvenime, bet dar ir praduriamos padangos, ir į sieną įvažiuota“, – teigė T. Augucevičius.

Dreba pasitikėjimas valstybe

Pastebėjęs pinigų nuskaičiavimą, T. Augucevičius teigė pradėjęs aiškintis, kaip veikia „Sodros“ sistema.

„Tai yra išbandymas mano, kaip piliečio, pasitikėjimo valstybe“, – sakė jis.

Žinomam vyrui šioje situacijoje kyla vienas ir pagrindinis klausimas – kodėl apie pinigų nuskaičiavimą ir apie esamą problemą su juo niekas nekalbėjo asmeniškai? Tam tikrus atsakymus jam gauti pavyko.

„Mano duomenis „Sodra“ senų seniausiai turi. Aš esu deklaravęs kas aš, kur aš, mano numeris, mano elektroninis paštas – viskas yra deklaruota, bet vakar išsiaiškinau, kad aš, kaip privatus Timūras Augucevičius ir Timūras, kuris vykdo individualią veiklą – tai du skirtingi žmonės, anot „Sodros“. Tai, kad mano privatūs duomenys yra nurodyti, nereiškia, kad mano individualios veiklos yra tie patys duomenys. Matyt, jie dėl to į mane nesikreipė“, – kalbėjo T. Augucevičius.

„Sodra“

Naujausią informaciją apie savo situaciją Timūras teigė gavęs šiandien, tačiau ir naujienos jam palengvėjimo nesukėlė.

„Aš bandau judinti, kad kiek įmanoma greičiau į mano atvejį šita socialinės apsaugos, kad ir kaip ironiškai skambėtų šitie žodžiai, įstaiga pažiūrėtų. Bandau skambinti, judinti, nes prašymą aš pateikiau iškart, kai pamačiau, kad pinigų aš nebeturiu. Prašymą išskirstyti, atidėti skolą pateikiau savarankiškai, nes man buvo daugmaž nurodyta, kur eiti, bet nebuvo nurodyta konkrečiai kas. Kadangi „Sodroje“ yra gyvas galas visokių formyčių, dokumentų ir langelių, ir poskyrių – pasirodo, aš ne tą formą įkėliau. Tą sužinojau šiandien. Po dviejų parų. Dvi dienos buvo iššvaistytos veltui“, – teigė jis.

Atlikęs reikalingus veiksmus, komunikaciją su „Sodros“ konsultantais T. Augucevičius tęsė toliau.

„Paskambinu, pakelia labai pikta, jau vyresnio amžiaus konsultantė Rita. Aš su ja bandau kalbėti, ji reikalauja, kad aš jai leisčiau baigti pasakyti, o kai aš jai leidžiu – ji man neleidžia. Mes įsiveliame į konfliktą. Man griūva gyvenimas ir iš manęs yra tikimasi, kad aš ramiai ir šaltai bendrausiu. Aš neturiu šito įgūdžio, dar tik ugdausi“, – sakė žinomas vyras.

Vis dėlto, susikalbėti pavyko, tačiau T. Augucevičių vėl pasiekė nekokios žinios.

„Rita man pasako naujausią informaciją, kad dabar yra 20 darbo dienų nuo šiandien, per kurias jie svarstys mano atvejį. 20 darbo dienų jie svarstys ir, kai mano atvejį apsvarstys – jie nuims visus tuos minusus, savo rezervacijas. Dabar, iš esmės, „Sodra“, neieškodama jokio vidurio, o vienašališkai, grubiai, agresyviai užimdama poziciją, mane stumia ar į kažkokį greitąjį kreditą, ar į pinigų skolinimąsi, į kažkokius kitus finansinius negalavimus ir problemas, kad išspręsčiau šitą, atrodo, valstybės svarbos reikalą“, – teigė Timūras.

Timūras Augucevičius

Taigi, anot T. Augucevičiaus, nuo šios dienos jis net 20 darbo dienų yra priverstas tiesiog laukti, o jo gyvenimas – jau stoja.

„Atrodo, valstybės politika tokia, kad tu, žmogau, geriau neužsiimk individualia veikla. Tu geriau eik į darbo biržą, geriau neturėk ambicijų gyvenime, tu tiesiog nešokinėk, paprastai tariant, būk savo vietoje ir mes tau pasakysime, kaip būti“, – stebėjosi jis.

Pastebi, kad problema – labai plati ir ilgalaikė

Apie savo emocinę būklę prabilęs T. Augucevičius teigė, kad, atsidūręs šioje situacijoje, jis ne kartą susimąstė ir apie kitus žmones.

„Aš pagalvojau: gerai, aš esu apsitvarkęs savo problemas, bet, jeigu tu esi žmogus, kuris yra žymiai juodesnėje psichologinėje situacijoje su savimi, galbūt sergi depresiją, turi suicidinių minčių ir tau tokį dalyką dabar „Sodra“ padaro – kokia garantija, kad tas žmogus kitą dieną bus tarp mūsų? Kokia garantija to žmogaus šeimai, kad jie turės jiems brangų žmogų, kad šeimos maitintojas liks kartu? Kas atsakys už tokį institucinį agresyvumą? Mano pasitikėjimo pamatai valstybe tikrai stipriai dreba“, – teigė jis.

Be to, apie problemas pasidalijęs socialinėje erdvėje, T. Augucevičius teigė sulaukęs ir nemažai panašių patirčių turinčių sekėjų reakcijų.

„Yra daugybė žmonių, kuriems yra tas pats padaroma. Matau tokią tendenciją, kad yra labai nemažai kūrybinių industrijų žmonių, humanitarai, kurie nėra skaičių žmonės. Atsiprašome, „Sodra“, ne visi mes esame matematikai, teisininkai ir panašiai. Yra žmonių, kuriems tai yra tiesiog nesuprantama, kaip turbūt „Sodrai“ yra neįmanoma suorganizuoti renginio, nutapyti paveikslo arba kažkaip kitaip saviraiška užsiiminėti“, – kalbėjo vyras.

„Sodra“

Jis pridūrė, kad pyktį jam kelia ir dar vienas dalykas.

„Man pikčiausia, kad anksčiau tas pats buvo su VMI, bet VMI, kažkokiu stebuklingu būdu, dėdami pastangas, išsprendė problemą. Yra normaliai bendraujama, stengiamasi ir ieškoma sprendimų. Čia sprendimai yra neieškomi. Aš dar kažkaip iškrutėsiu, atsilaikysiu, bet man yra nuoširdžiai nesuprantama, pikta ir gaila žmonių, kurių per televizorių nerodo, kurie yra eiliniai – niekas“, – teigė T. Augucevičius.

Komentarus pateikė ir „Sodra“

Pasak Timūro, kol kas jis yra atlikęs visus įmanomus ir galimus veiksmus, o dabar – belieka laukti.

„Tu tiesiog sustoji. Tu patiri nuostolį, bet „Sodrai“ dzin. Aš dabar turėsiu aiškintis su banku, kaip ir ką daryti. Visa ta įtampa, stresas, visa žala – ji kažkaip nesiskaičiuoja. Ji nerūpi. Tavo gerbūvis yra tavo reikalas, tu tiesiog mokėk laiku mokesčius, nes kitaip tau bus šakės“, – sakė jis.

Žinomas vyras pridūrė, kad dėl šios situacijos didelį stresą patiria ne tik jis, bet ir visa jo šeima.

„Yra stresas ir mano šeimos nariams. Mano vaikai visame tame dalyvauja, jie mato tave, esantį įtampoje. Nesuprantu, kam to reikia. Mes galėjome tai išspręsti civilizuotai. Tai atmuša norą nuo bet kokios veiklos. Atrodo, eik, sėdėk statybose, kažkur nelegaliai dirbt, imk juodais pinigais, piktinkis valstybe, vaikščiok į visokius maršus, susirinkimus. Žodžiu – būk piktas, žmogau, nes mes tik taip ir mokame bendrauti“, – T. Augucevičius jis.

Timūras Augucevičius su žmona

Dėl šios situacijos ir viešo T. Augucevičiaus pasipiktinimo „Delfi“ susisiekė ir su „Sodra“. Įstaiga komentarus pageidavo pateikti raštu. „Sodros“ atstovai paaiškino, kokia tvarka yra vykdomas skolų išieškojimas ir pateikė daugiau gyventojams naudingos informacijos.

„Sodros“ pranešimai, priminimai ir kita gyventojams aktuali informacija yra siunčiama į asmenines gyventojo arba draudėjo paskyras. Tai saugus, patogus ir greitas būdas naudotis „Sodros“ paslaugomis. Deja, vis dar mažai žmonių turi įprotį reguliariai jungtis prie savo asmeninių paskyrų. Vis dėlto svarbu prisiminti, kad valstybės institucijos teikia asmeninę informaciją būtent individualiose gyventojų paskyrose. Juk tikrindami savo sąskaitą jungiamės prie banko paskyros, o mokėdami už komunalines paslaugas – prie paslaugų tiekėjo puslapio“, – buvo rašoma komentare.

Tiesa, buvo priduriama, kad „Sodros“ specialistai stengiasi gyventojus pasiekti ir kitais būdais.

„Prasidėjus pajamų deklaravimo laikotarpiui, konsultantai asmeniškai telefonu arba elektroniniu paštu informavo savarankiškai dirbančius žmones apie privalomas sumokėti „Sodros“ įmokas“, – buvo teigiama komentare.

Pasak „Sodros“ atstovų, tam, kad žmogus gautų „Sodros“ siunčiamą informaciją ne tik asmeninėje paskyroje, bet ir kitais jo nurodytais būdais, asmeninėje paskyroje jis turi pasirinkti, kokiais būdais pageidauja gauti informaciją.

„Įprastai apie susidariusį įsiskolinimą ir planuojamą jo nurašymą nuo sąskaitos kiekvieną mėnesį informuojami asmenys, kuriems tą mėnesį numatoma pateikti mokėjimo nurodymą per PLAIS sistemą. Žmonės informuojami siunčiant pranešimus į asmeninę „Sodros“ paskyrą, ir – jei yra pasirinkę tokį informavimo būdą – elektroniniu paštu“, – rašoma „Sodros“ komentare.

„Sodra“

Taip pat, buvo teigiama, kad pranešime kiekvienam gavėjui asmeniškai nurodomas jo skolos dydis ir terminas, iki kurio reikia sumokėti skolą. Jeigu sumokėti įmokas kyla sunkumų, gyventojai gali kreiptis į „Sodrą“ dėl įmokų atidėjimo.

„Žmonėms, kurie nepaisant priminimų ir raginimų vengia sumokėti valstybinio socialinio draudimo įmokų skolas, yra taikomos priverstinio skolų išieškojimo procedūros – teikiami mokėjimo nurodymai kredito įstaigoms“, – teigė „Sodros“ atstovai.

„Kai pateikiamas mokėjimo nurodymas per PLAIS sistemą, ši sistema apriboja skolos sumą visose žmogaus sąskaitose, tačiau tai nereiškia, kad apribota suma nurašoma nuo visų sąskaitų. Pavyzdžiui – žmogus turi 500 eurų skolą ir naudojasi penkiomis skirtingomis sąskaitomis. Pateikus mokėjimo nurodymą per PLAIS, visose sąskaitose atsiras apribojimai 500 eurų sumai. Kai lėšos bus nurašytos iš kurios nors vienos sąskaitos (arba, jei vienoje sąskaitoje nepakanka lėšų, iš dviejų ar daugiau sąskaitų), kitose sąskaitose apribojimas bus iškart – dažniausiai per keliolika minučių – panaikintas“, – tęsiama komentare.

Pasak „Sodros“, kiekvienam skolininkui Registrų centras automatiškai nustato ne mažesnę nei minimalių vartojimo poreikių dydžio neišieškomą sumą.

„2024 metais minimali neišieškoma suma yra 446 eurai. Žmogus gali kreiptis į mokėjimo nurodymų teikėją dėl neišieškomos sumos padidinimo. Asmeniui pateikus prašymą, įvertinama, ar kartu su prašymu pakeisti neišieškomos sumos dydį skolininkas pateikė prašymą pagrindžiančius dokumentus. Neišieškoma suma nustatoma kalendoriniam mėnesiui ir galioja kiekvieną kitą mėnesį tol, kol šios sumos dydis nepakeičiamas arba visi apribojimo ar nurašymo nurodymai įvykdomi ar atšaukiami“, – rašoma komentare.

Jame buvo pateikta ir informacija apie tai, kas įvyksta, jei žmogus pateikia prašymą sumokėti skolą dalimis.

„Jei žmogus pateikia prašymą sumokėti skolą dalimis, maksimalus įstatymo numatytas terminas sprendimui priimti yra 20 darbo dienų. Informuojant gyventoją apie prašymo svarstymo eigą, nurodomas maksimalus galimas terminas. Tačiau paprastai sprendimai yra priimami žymiai greičiau, dažniausiai per 2-3 darbo dienas“, – teigė „Sodros“ atstovai.