O tai labai rimta problema, teigia 2009 metų incidento (visai neseniai buvo minimos jo dešimtosios metinės) aplinkybes tyręs tyrėjas. Tiek visuomenė, tiek pilotai ir kiti aviacijos pramonės žmonės, pasižiūrėję filmą, teigia likę su įspūdžiu, jog kino juostoje bandoma pakenkti ir apšmeižti drąsųjį pilotą Chesley Sully Sullenbergerį.
„Mes ne KGB. Mes ne gestapas. Mes tiesiog vyrukai su baltomis kepurėmis“, – pasirodžius filmui kalbėjo Valstybinės transporto saugumo tarybos tyrimui vadovavęs Robertas Benzonas.
Kaip teigiama, filme „Stebuklas virš Hadsono“ incidento tyrėjai vaizduojami kaip kaltintojai, ieškantys bet kokio preteksto dėl to, kas įvyko, apkaltinti pilotą Ch. Sullenbergerį.
Ar galėjo lėktuvas spėti sugrįžti į „LaGuardia“ oro uostą, jeigu jo pilotas Ch. Sullenbergeris, kurį filme vaidina Tomas Hanksas, būtų nusprendęs apsisukti? Ar po susidūrimo su paukščių pulku užgeso abu varikliai, ar visgi vienas dar kiek veikė? Ar skrydžių bendrovės „US Airways” veiksmus lėmė kiti veiksniai? Kada paskutinį kartą pilotas buvo vartojęs alkoholio? Ar turėjo asmeninių problemų?
Tiesa ta, jog per 18 mėnesių po incidento trukusį tyrimą šie klausimai (ir dar daugiau) tikrai buvo užduoti, bet tai neišvengiama oficialaus tyrimo proceso dalis, skirta padėti įvardyti visas klaidas, galėjusias vienaip ar kitaip prisidėti prie nelaimės, pareiškė tyrėjai. Tokiu būdu Valstybinės transporto saugumo tarybos ekspertai rengia rekomendacijas valdžiai, pramonei, profesinėms sąjungoms, lėktuvų gamintojams ir kitiems, kaip išvengti tokių nelaimių ateityje.
Baigus skrydžio, kurio numeris 1549, aplinkybių tyrimą, buvo parengtos ir išplatintos 35 saugumo rekomendacijos.
Tyrimą vykdę pareigūnai prisimena, kad tiek Ch. Sullenbergeris, tiek antrasis pilotas Jeffas Skilesas, kurį vaidino aktorius Aaronas Eckhartas, noriai bendradarbiavo ir daug padėjo. Pilotų profesinės sąjungos pareigūnai, atstovavę jų interesams, dalyvavo visose apklausose ir vėliau juos lydėjo viešuose renginiuose.
„Tie vyrukai tikri šalies didvyriai. Mes tikrai nenorėjome nė vieno iš jų sugėdinti ar sumenkinti“, – teigia R. Benzonas.
Deja, bet filme, kurį režisavo kino grandas Clintas Eastwoodas, viskas atrodo kiek kitaip.
„Kol neperskaičiau scenarijaus, nežinojau, jog tyrėjų taryba bando viską pavaizduoti taip, tarsi Ch. Sullenbergas padarė kažką blogo. Jie tarsi bandė viską pateikti it „tai buvo jo kaltė“, – yra viešai kalbėjęs pats filmo režisierius.
Aktorius T. Hanksas per interviu „The Associated Press“ kalbėjo, jog pirminiame scenarijaus variante buvo realių minėtosios tarybos pareigūnų pavardės, tačiau tikrasis Ch. Sullenbergeris, patarinėjęs filmo kūrėjams, prašė jas pašalinti.
„Štai kaip jis argumentavo: tie žmonės ne prokurorai. Jie daro labai svarbų darbą, bet, jei norime, kad procesas būtų vaizduojamas kaip labiau baudžiamasis, jų atžvilgiu tai būtų gana neteisinga. Tai labai lengvai įgyvendinamas pakeitimas“, – sakė T. Hanksas.
Žmogiškųjų veiksnių ekspertas Malcolmas Brenneris, buvęs vienu iš tyrėjų, apklaususių Ch. Sullenbergerį, sakė buvęs sužavėtas, kaip kritinės situacijos akivaizdoje kartu dirbo abu pilotai. Be to, negailėjo komplimentų pilotui ir dėl visų pastangų, kurias jis dėjo po incidento, pasinaudodamas savo žinomumu ir propaguodamas aviacijos saugą.
„Manau, kad jis pademonstravo geriausias savybes. Tapau tikru šio nuostabaus žmogaus gerbėju“, – pareiškė M. Brenneris.
Tuo metu dirbęs Valstybinės transporto saugumo tarybos didžiųjų incidentų skyriaus vadovu, o dabar užsiimantis konsultacijomis Tomas Haueteris sako nuogąstavęs, kad filmas gali atgrasyti pilotus nuo bendradarbiavimo su tyrėjais ateityje.
„Nemenka tikimybė, kad atsiras nemažai tokių, kurie visa tai palaikys valdžios kompetencijos trūkumu, ir situaciją tik pablogins“, – konstatavo T. Haeuteris.