Nesvetinga turistams Meksika
Jei suplanavote atostogas Meksikoje, tai geriau nežiūrėkite Amanto Escalante filmo "Heli". Pavadinime užkoduotas beviltiškoje situacijoje įklimpusio jaunuolio vardo trumpinys. Drįstu prognozuoti, kad pirmas konkursinis filmas išliks vienu iš radikaliausių tarp visų pretendentų į "Auksinę palmės šakelę". Purvinas, kruvinas ir negailestingas narkotikų verslas įtraukia paprastus varguolius, eilinius bedarbius, korumpuotus policininkus, kariuomenės būrio smogikus, ištvirkusius socialinius darbuotojus ir smurtauti verčiamus paauglius, kuriems susidorojimas su auka atstoja kompiuterinį žaidimą. Žvėriškai žiaurus, bebaimis, nepatogiai šokiruojantis ir kardinaliai skirtingas nuomones generuojantis trileris, kuriame pilna nuožmių kankinimo momentų (meksikiečių metodika bus ypač nemaloni vyrams), agresijos prieš šunis (režisieriaus mokytojas Carlosas Reygadas taip pat nedemonstravo švelnumo keturkojams filme "Po tamsos - šviesa"), pedofilijai artimesnių seksualinių išnaudojimų, negailestingų egzekucijų ir neišvengiamo keršto akcijų. Visus vaidmenis atliko pagal reikalingą tipažą parinkti neprofesionalūs jaunuoliai. Sugluminti žiūrovai su spaudos akreditacijomis nežinojo, kaip reaguoti po šokoterapijos sesijos. Po tokių filmų nesinori ploti ir rodyti susikaupusių emocijų.
Populiariausių žvaigždžių amžinybė
Ari Folmanui kažkodėl neužteko vietos Kanų festivalio oficialioje programoje, tad "Valso su Bašyru" autorius priėmė kvietimą atidaryti nepriklausomai atrinktas "Dvi režisierių savaites" su vaidybiniu-animaciniu epu "Kongresas" (The Congress). Rašytojo Stanislawo Lemo romaną režisierius išnaudoja fūturistinio kino verslo šaržui ir Holivudo studijų sistemos parodijai, kuriame aktorė Robin Wright (buvusi Seano Penno žmona) vaidina aktorę Robin Wright. Studijos "Miramount" bosas jai pasiūlo neįtikėtiną sandėrį, kuriam geranoriškai pasirašė Keanu Reevesas ir Michelle Williams. Tereikia nusiskanuoti savo emocijas, pasiimti honorarą ir išeiti užtarnautų atostogų kur nors Havajuose, o įvairiausiuose filmuose ji atrodys amžinai jauna ir absoliučiai nenugalima. Nuotykis užsiveda ironiškai suvaidinta įžanga (Harvey Keitelis fantastiškai įsilieja į agento kailį), o maždaug po 40 min. ekranas nusidažo Ari Folmanui mielesne animacija. Beribėje haliucinacijų fantazijoje regime gausybę išradingai nupieštų idėjų (orų pranešėjas Ronaldas Reiganas, amžinai besišypsantis lakūnas Tomas Cruise'as, virtuoziškai krabą sudorojantis Michaelas Jacksonas, piktas kongreso oratorius Michaelas Douglas, boksininkas Muhammadas Ali bendrauja su Che Guevara), bet spalvingame fone trykštančios emocijos sunkėja ir tirštėja, kai atsiskleidžia aktorės vidiniai išgyvenimai, prisiminimai ir jausmai į Clive'ą Oweną panašiam drąsuoliui gelbėtojui. Pavadinsime originalų filmą sinefilo meilės laišku sparčiai besikeičiančiam kinui ir tikrai nesuklysime.
Jauna ir graži ir kekšė
Lietuvoje mėgstamiausiu ir lankomiausiu prancūzų režisieriumi laikomas Francois Ozonas principingai laikosi darbingo užimtumo ir darbštumu lenkia vieno filmo per metus taktika gyvenantį Woody Alleną. 2012 m. rugsėjo pabaigoje elegantiškasis autorius San Sebastiane atsiėmė "Auksinę kriauklę" už dramą "Namuose" (lietuviškai ji buvo verčiama "Provokuojantys užrašai"), o Kanuose gundė visiškai kitokia ir erotiškai intymia premjera "Jauna ir graži" (Young & Beautiful). Jos esminę ir skaudžiai aktualią temą (nepilnamečių merginų prostitucija) neseniai išnarstė lenkų režisierė Malgorzata Szumowska dramoje "Jos", tad Francois Ozonas nieko ypatingai naujo neparodo, kartojasi, mėgaujasi provokuojančiomis sekso scenomis ir ironizuoja paauglių vaikų santykius su nieko neįtariančiais (?) tėvais sau būdingu humoru. 17-ojo gimtadienio išvakarėse nekaltybę bendaamžiui vokiečiui atidavusi mergina grįžta po atostogų į Paryžių, pasiskolina senelės Lejos vardą slapyvardžiui ir parsiduoda tris ar net keturis kartus vyresniems senukams po 300 Eur už vieną pasimatymą. Nesunku nuspėti, kad nepilnametės gražuolės savanoriškas verslas ir protestas nesitęs vien tik džiaugsmingai pilnėjančia pinigine. Finalinei scenai suviliojęs etatinę aktorę Charlotte Rampling intriguojantis prostitucijos portretas neturės daug šansų kovoti dėl pagrindinio apdovanojimo, bet vieną svarbų dalyką tikrai padarys - niekam negirdėta, neįtikėtinai drąsi ir sensacingai graži Marine Vacth po didžiosios premjeros "Lumiere" salėje suspindės žvaigžde. Francois Ozonas moka įžvelgti aktorinius deimantus, o jaunoji aktorė idealiai pasinaudojo suteiktu šansu.
Užslėptas smurtas augančioje Kinijos ekonomikoje
Režisierius Jia Zhang-ke jau išbandė, ką reiškia persona-non-grata Kinijoje, kai jam buvo uždrausta filmuoti ir viešai rodyti savo darbus gimtojoje šalyje. "Auksinio liūto" savininkas ("Tykus gyvenimas") provokuojančią tikrų incidentų dramą "Nuodėmės prisilietimas" (A Touch of Sin) rezgė nebijodamas drakoniškos cenzūros ir nesitaikstydamas griežtiems reikalavimams. Kinijos visuomenė sujudo vien pamačiusi reklaminį filmo anonsą, tad maždaug aišku, kaip į realų gyvenimą keturiose skirtingose šalies provincijose sureaguos politikai ir cenzūros šefai. Jaunų žmonių teatralizuota prostitucija, neblėstančios patyčios prieš moteris, korumpuotų kalnakasių miestelio vadovų skerdynės, tragiškas greitųjų traukinių susidūrimas, Rytų kovų veiksmais įprasmintais kerštas už seksualinį priekabiavimą, brutalaus smurto proveržiai, savižudybė iš nevilties, chamiškas ir nepadorus partijos lyderių elgesys nepatenka į valdžios formuojamą Kinijos įvaizdžio atvirutę. Įsimintiną vaidmenį atlieka režisieriaus žmona ir mūza Zhao Tao ("Kino pavasario" specialiame filme "Šun Li ir poetas" matyta aktorė septintą kartą vaidina sutuoktiniui), o pats Jia Zhang-ke nepasikuklina įžengti į kadrą trumpam pikantiškam momentui.
Kino apžvalgininkas, "Kino pavasario" programos koordinatorius Edvinas
Pukšta
Kanų kino festivalio akimirkos - DELFI galerijoje: