Produktyviausi metai
Efektyvūs rezultatai turėtų patikti naudos iš nacionalinio kino dar nepastebintiems politikams ir ypač mokesčių skaičiuotojams. Sulig kiekviena sėkminga premjera pasipildantis pridėtinės vertės mokesčio (PVM) aruodas netrukus įtikins ministrą pirmininką Algirdą Butkevičių padidinti lietuvių filmų valstybiniam finansavimui atseikėjamą biudžetą. Bet ar tikrai to reikia?
Tarp šiemet pinigų išlupti pageidaujančių kandidatų matome antrus, trečius, ketvirtus metus įkyriai stumiamas paraiškas su pasenusiomis idėjomis, nors daugiausia pajamų sugeneravę filmai vis tiek verčiasi alternatyviai kaupiamomis privačiomis investicijomis. Valstybinio finansavimo negavę ir vėl brukami scenarijai (Gyčio Lukšo „Vyro gyvenimas rudenį“, Sauliaus Drungos „Laura ir kino filmai“, nerealizuotas Vytauto Žalakevičiaus „Gott mitt uns“) skatina prabilti apie kai kurių kino veikėjų kūrybinį neįgalumą. Išliko įprotis gyventi iš valstybės kišenės ir leisti filmus dėl sočių atlyginimų, nematyti pastangų sugalvoti ką nors aktualaus ir reikšmingo ne vien keliems seansams Lietuvoje.
Klausimai ir mįslės
Geriausiais vadinami prodiuseriai mėgsta teisintis deklamuodami maldelę apie skurdžius biudžetus, nors paraiškose dominuoja svajonių atlyginimai iš pasakų šalies ir už valstybės dalinai remiamą filmą pageidaujama paimti lygiai tiek, kiek leidžia įstatymų numatyta kvota. Pasakykime tiesiai šviesiai: užsienio koprodiuseriai vengia dirbti su lietuviais, nes investicijos dažniausiai neatsiperka, o vien dalyvavimu festivaliuose pasisotina retas.
Nepasitikėjimo mintis skleidžia LKC aklas pasiryžimas kiekvienu klausimu konsultuotis su tiesiogiai suinteresuotomis asociacijomis. Kokia kryptimi kino finansavimo modelį gali pakeisti žmonės, kurie vėliau ateina savintis pinigų iš valstybės kišenės? Žalinga užburto rato politika jau seniai suleido šaknis ir nauji biurokratai nenori rauti piktžolių.
Pirmiau siūloma susikurti sau naudingas taisykles, o tada ramiai ir ilgai gyventi be rūpesčių, neįsileisti asociacijų klanui nepriklausančių rinkos dalyvių. Jau turime aiškų pavyzdį: Kino įstatymą aktyviai koregavęs Kinematografininkų sąjungos vadas Gytis Lukšas sukūrė elitiniu kinu dėl atlyginimų prisidengiantiems režisieriams naudingą Kino tarybos narių atrankos principą, suteikiantį idealias sąlygas susisodinti prie lovio sau naudingus ekspertus. Nuo finansavimo klausimų nušalinti platintojai ir rodytojai, balsuojantys ne pagal planą ir palaikantys žiūroviškesnio kino kryptį. Tad gal ir nereikia stebėtis, kai didžiausią kino centrų tinklą valdantys rodytojai ir rezultatyviausiai veikiantys platintojai atsisako pasiūlymų dirbti su valstybės finansuotais filmais.
Laikinai džiuginantis renesansas užmena ir įdomesnių mįslių. Ar repertuarui parengtų lietuviškų pasiūlymų kiekybė atneš tiek pat kokybės? Ar bendromis pastangomis užauginta auditorija nenusivils naujų premjerų turiniais? Ar visi debiutuojantys režisieriai pateisins lūkesčius? Kiek Lietuvos trispalvių iškils tarptautiniuose kino festivaliuose ir užsienio šalių repertuaruose? Ar lietuvių kinu susidomėję žiūrovai neužsimanys perkainoti vertybių? Kiek lietuviškų premjerų suskaičiuosime 2014 ir 2015 metais? Koks bus jų lankomumas?
Sunkiai pavejamas metų lyderis
2013-ieji įsivažiavo iškart trijų lietuvių filmų mūšiu. „Tado Blindos“ komanda neleido suabejoti, kad premjeros rezultatai priklauso nuo atliktų namų darbų ir įvykdytos viešinimo strategijos. Kanadiečių komedijos „Young People Fucking“ scenarijų legaliai įsigiję, išvertę ir adaptavę Žilvinas Naujokas bei Donatas Ulvydas žinojo, ką trokšta pamatyti romantinių komedijų mėgėjai Lietuvoje. Šio žanro pirkiniai iš Holivudo mūsų repertuare tradiciškai surenka 350–500 tūkst. litų, o „Valentinas vienas“ sugebėjo šauti iki 2,6 mln. litų pajamų ir 185 tūkst. parduotų bilietų (penkta vieta nepriklausomos Lietuvos kino rinkoje). „Valentinas vienas“ tikslingai orientavosi į Lietuvos teritoriją, šelmiškai pasinaudojo auditorijos įpročiais, neišrankių žiūrovų skoniu ir skurdžiu visuomenės mentalitetu. Sumanymas greitai ir ekonomiškai daryti kiną masiniam vartojimui pasiteisino ir pranoko optimistiškiausius lūkesčius.
Į kiną braunasi ir serialai
Bet ar ilgai pasirinktas naujas kelias išlaviruos be duobių? Vartus plačiai atvėrusio filmo „Valentinas vienas“ sėkmė turės padarinių, nes tuo pačiu arkliuku pageidaus joti ir kiti. Kolegos konkurentai pastebėjo, kad įmanoma nufilmuoti pigiai ir mikliai, dar kartą įsitikino, kad neišrankiems žiūrovams daug nereikia. Nuo lapkričio 29 d. išvysime iš TV serialo nulipdytą romantinę komediją-dramą „Moterys meluoja geriau“, kuri, neslėpkime, užaugino solidžią auditoriją ir turi stiprių aktorinių kozirių (Edita Užaitė, Marius Jampolskis, Ramūnas Rudokas, Jurijus Smoriginas). Per šešis sezonus pamėgti veikėjai į kiną gali atvilioti televizijos išauklėtų naujų žiūrovų. Jei jie pažiūrės bent vieną kitą repertuaro filmą, apčiuopiamos naudos gaus visa Lietuvos kino rinka. Bet svarbiau, kad „Moterys meluoja geriau“ atitiktų kino standartus techniniu lygiu ir nebanaliu turiniu.
Ekobiudžetas ir garsūs vardai
Latvijoje gyvenantis ir Lietuvos aktorius įdarbinantis Maris Martinsonas („Tyli naktis“) aktyviai prisidėjo prie Lietuvos kino rinkos brandos ir žiūrovų srauto skalės šuolio. 2007 m. „Nereikalingi žmonės“ ne tik pardavė 50 tūkst. bilietų Lietuvoje, bet ir supažindino režisierių su Japonijos kino žvaigžde Kaori Momoi bei JAV Kino meno ir mokslo akademijos nariu kompozitoriumi Williamu Goldsteinu. Šiemet abi garbios asmenybės sudalyvavo Los Andžele nufilmuotame minimalaus biudžeto psichologiniame trileryje „Oki“ (premjera Lietuvoje – 2014 m. balandžio 4 dieną).
Neglamūrinė Lietuva su šaudynėmis vestuvėse
Pirmą kartą valstybinį finansavimą gavusio Emilio Vėlyvio veiksmo komedija „Redirected“ puoselėja didelius lūkesčius: platinimas Didžiojoje Britanijoje, JAV, Rusijoje ir kitose pasaulio šalyse, bet nespjauna į Lietuvą ir vingiuoja galingas rinkodaros bangas. 3 mln. litų biudžeto pramoginis reginys debiutuos tik 2014 m. vasario 28 d., bet pastebimai reklamuojasi, augina žiūrovų smalsumą ir ruošiasi finaliniam filmavimo etapui Londone.
Nesvetingą pirtelę nekviestiems atvykėliams užkurs dažnai linksniuojami lietuvių šviesuliai. Šiame filme vieną paskutinių savo vaidmenų suvaidino Vytautas Šapranauskas ir tai sukels didžiulį ažiotažą, bet jo kunigą žmonės matys visai kitomis akimis.
Nuotykis galėtų vadintis „Welcome to Lithuania“, bet turizmo organizatoriai ir gidai nereklamuotų tokios Lietuvos su parsidavėliais policininkais, kaimo gangsteriais, nelegalų transporteriais, užsieniečius švarinančiomis laisvo elgesio mergiotėmis, piktais lenkais, iškrypėliais paramedikais, į mišias skubančiu kunigu ir kitokiais pašlemėkais su finaliniu susišaudymu tikrose kaimiškose vestuvėse. Jei planas suveiks ir žiūrovai užsikabins dviem ar trim peržiūroms, „Redirected“ realiai pretenduos aplenkti lietuvių kino rekordininką „Tadą Blindą“.
Penkerių metų bėdos
Iš traukinio išstumtos vienuolikmetės mergaitės kelionės pėsčiomis iš Sibiro namo į Lietuvą režisierius Audrius Juzėnas ir prodiuseris Algirdas Šemeškevičius nesugeba užbaigti jau penktus metus. 3 mln. litų kainavę tremties dramos „Ekskursantė“ filmavimo ir montavimo darbai buvo atlikti 2009 m., bet žadėta premjera užstrigo, o režisierius ramiai gvildena naujus projektus (2013 m. Didžiųjų motinų studija LKC pateikė tris paraiškas, dvi iš jų – gamybos). Naujausiais duomenimis, „Ekskursantės“ (pagal Prano Morkaus scenarijų) žygis prie atsiskaitymo už 2008 m. valstybės skirtą finansinę paramą pagaliau pajudės įpusėjus rugsėjui. Tai nepalankiausias laikas, nes lankomumo sroves stabdys lemtingiausios Europos krepšinio čempionato batalijos, o neatsakingai žlugdomai „Ekskursantei“ trūksta pinigų rūpintis net minimalia sklaida.
Gaila, kad pirmas blynas prisvilo, bet nepamirškime, kad dauguma žiūrovų filmą vertins paprasčiau, į seansus eis genami smalsumo pamatyti tautos kultūrai nusipelniusių asmenybių gyvenimus. Nesvarbu, kad liks nusivylę.
Po krepšinio – derlingas filmų ruduo
Berlyno kino festivalyje pašventinta trumpo metražo drama „Pornomelodrama“ skambiai išsireklamavęs Romas Zabarauskas debiutą pradėjo filmuoti 2012 m. vasarą Niujorke, kai per internetinę minios finansavimo sistemą (angl. crowd funding) surinko 10 tūkst. JAV dolerių.
Alternatyvus kalėdinis stebuklas
Pagrindinį rimtą vaidmenį pirmą kartą kuriančią aktorę Sandrą Daukšaitę-Petrulėnę atpažins į kino teatrus atklydusi TV serialo „Moterys meluoja geriau“ auditorija. Garsusis suomių aktorius T. Korpela naudingiau suveiks seansams užsienyje, ypač Skandinavijos šalyse. „Santai“ reklamuotis padės sausakimšoje salėje Vilniuje koncertavusi kultinė Kanados atlikėja Chinawoman, kuri ne tik leido garso takelyje panaudoti dvi savo sentimentalias romantiškas balades, bet ir pati įrašys muzikinę kompoziciją specialiai lietuvių filmui.
Dar du jauni debiutai
Paslaptingai užraizgyto filmo užuomazga skamba viltingai ir intriguojančiai, o papildomais dividendais apgaubia įdomi aktorių rinktinė – jaunosios kartos talentai (Tadas Gryn, Toma Vaškevičiūtė, Valentinas Novopolskis) ir patyrę grandai (Nelė Savičenko, Sigitas Račkys, net rašytojas Rimantas Šavelis). „Nesamąjį laiką“ iš tiesų norisi vadinti tamsiuoju arkliuku, kuris gali nustebinti ir nušuoliuoti toli.
Ar verta peštis savame urve?
2013 m. renesansą lietuvių kine turėtume vertinti dvejopai. Iki šiol džiūgaudavome vos vienu ar dviem viso metražo filmais per metus, tad „Sidabrinių gervių“ komisija įstrigdavo ir skelbdavo nelogiškus saliamoniškus verdiktus. Dabar staiga driokstelsime šviežių premjerų lavina. Neįprastą lietuvių aktyvumą paskatino nenoras trypčioti vietoje ir laukti Kino tarybos išganymo, jaunatviškas maksimalizmas ir užsispyrimas, bandymas prisikelti iš gilios duobės, logiški ketinimai pasinaudoti kitus aplankiusia sėkme ir į krūvą supuolusios kitos aplinkybės.
Daugiau lietuvių filmų – tai ir lankomumo rekordai Lietuvos kino rinkoje, nes žiūrovai mieliau, patriotiškiau ir aktyviau renkasi savą produkciją. Vadinasi, dar labiau padidės susidomėjimo lietuvių filmais diapazonas ir ekonominė nauda, kai bilietų pardavimo sugeneruotos pajamos grįš į valstybės biudžetą kaip PVM, o gausesni mokesčiai pagal įstatymą suformuos didesnį biudžetą artimiausių metų gamybai.
Bet pažvelkime į derlingą situaciją iš priešingos pusės. Artimiausią rudenį ir žiemą išvysime net penkis debiutus (vis dar neaišku, kas režisuos filmą „Moterys meluoja geriau“), nė vienas jų neišsiskirs smūginiu produktyvumu, visoms premjeroms prireiks daugiau laiko akistatai su žiūrovais, o kai savi filmai pradės lipti vienas kitam ant kulnų, natūrali konkurencija atsijos silpnesnius, stabdys prasčiau startavusius jau po antros savaitės, užkirs galimybes pasigerinti rezultatus ir suplaks reklamos idėjas. Tokiai nepaprastai situacijai jau reikia strateginių sprendimų: bent kelis filmus vėlinti iki laisvesnio 2014 m. pavasario, kad kitoms premjeroms užtektų vietos kvėpuoti. Karštligiškas skubėjimas būtinai išleisti šiemet be pasiruošimo pamatų gali sužlugdyti prodiuserių viltis, nes premjerų gausybėje visi filmai negali užaugti kaip laimėtojai. Kažkas ragaus pralaimėjimą, bet kas norėtų aukos ir fiasko likimo? Galbūt tikrai neverta iššauti visų pabūklų vienu momentu, o tada vėl laukti naujos renesanso eros?
BŪSIMOS PREMJEROS
Rugpjūčio 30 d. – „Laiškai Sofijai“ (rež. Robert Mullan)
Rugsėjo 13 d. – „Ekskursantė“ (rež. Audrius Juzėnas)
Rugsėjo 25 d. – „Streikas“ (rež. Romas Zabarauskas)
Spalio 11 d. – „Vardas tamsoje“ (rež. Agnė Marcinkevičiūtė)
Lapkritis – „Lošėjas“ (rež. Ignas Jonynas)
Lapkričio 29 d. – „Moterys meluoja geriau“ (rež. nežinomas)
Gruodžio 20 d. – „Naujieji metai po padu“ (rež. Simonas Aškelavičius)
Gruodžio 27 d. – „Santa“ (rež. Marius Ivaškevičius)
Sausio 17 d. – „Nesamasis laikas“ (rež. Mykolas Vildžiūnas)
Vasario 6 d. – „Valentinas du“ (rež. nežinomas)
Vasario 28 d. – „Redirected“ (rež. Emilis Vėlyvis)
Balandžio 4 d. – „Oki“ (rež. Maris Martinsons)