Apie ką mes čia...
Eilinis amerikiečių lėktuvo pilotas Baris Sylas net negalėjo pagalvoti, kad jo gyvenimas apsivers aukštyn kojomis ir visai netrukus jam teks dirbti ne vien tik CŽV, bet ir pačiam Pablui Eskobarui. Pavojingas darbas, kurį jis atlikinėjo savo darbdaviams, jam atnešdavo didelius turtus. Tačiau dideli pinigai, prabanga, gražus ir lyg iš pasakos atrodantis gyvenimas negalėjo tęstis amžinai...
Kūrinio turinys
Šis režisieriaus Dougo Limano filmas, kurio pirminis pavadinimas buvo „Mena“, kino ekranuose turėjo pasirodyti dar praeitais metais, tačiau dėl nesusitarimų su kino distributoriais, juostos premjera buvo nukelta į 2017-ųjų pavasarį, o iš jo į šių metų vasaros pabaigą.
Ir tai nedavė ramybės, nes pati šio kino projekto tema yra labai įdomi, bet kaip visi puikiai žinome, premjeros nukelinėjimas dažniausiai nežada nieko gero. Visai neseniai galėjome tuo įsitikinti bežiūrint labai prastai atrodantį „Tamsųjį bokštą“. Bet tik ne šiuo atveju. Tai visomis prasmėmis geras ir dėmesio vertas filmas.
Patraukli šios juostos tema nukelia mus į aštuntojo dešimtmečio pabaigą, kai į JAV neregėtu greičiu iš Kolumbijos buvo gabenamas tyras ir labai madingas tais laikais narkotikas – kokainas. Todėl bežiūrint filmą galime pamatyti autentiškai atrodantį laikotarpį, kuriame išvystame šiek tiek laisvesnį norinčių pasipinigauti žmonių mentalitetą, išskirtines madas, nusikaltėlių pasaulį ir jų hierarchiją, o taip pat vidinį visokiausių agentūrų darbą. Ir kas svarbiausia, jog juostos tema ir pats šios temos pristatymas yra visiškai kitoks nei galėjome matyti kituose panašaus pobūdžio projektuose.
Tai nėra jokia kopija ar bandymas pasinaudoti tokių juostų kaip „Žmogus su randu“ ar „Amerikos gangsteris“ populiarumu, o ką jau sakyti apie daugelio mėgstamą serialą „Narkotikų prekeiviai“. Tai visiškai savarankiškas ir savo istorija įdomus filmas, kuriame atskleidžiama nemažai detalių apie Pablo Eskobaro imperijos ištakas ir žmogų, kuris labiausiai prie to prisidėjo.
Filmo privalumas – jis labai lengvai žiūrisi dėl savo paprastumo, o taip pat ir dėl pačios istorijos išdėstymo. Viskas papasakota sklandžiai, atsižvelgiant į pačius svarbiausius Bario Sylo gyvenimo momentus, susijusius su jo bendradarbiavimu tiek su Medeljino karteliu, tiek ir CŽV bei Baltaisiais rūmais. Žinoma, pasakojime netrūksta ir labai svarbių akimirkų iš privataus Bario gyvenimo. Juostoje nuostabiai atskleisti neįprasti jo santykiai su žmona, vaikais, aplinkiniais. Nei per daug, nei per mažai, kad mes galėtume susidaryti labai vaizdingą šio žmogaus psichologinį portretą.
Kitu svarbiu aspektu personažų plane tampa patys Medeljino kartelio atstovai – Pablas Eskobaras ir Chorche Ochoja. Tai žiaurūs, nepripažįstantys savo klaidų ir itin verslūs žmonės, kuriems narkotikų platinimas JAV tapo svarbiausiu gyvenimo tikslu. Toks jų pristatymas filme labai puikiai atskleidžia Medeljino kartelio žiaurumą, apie kurį galėjome skaityti knygose ar susipažinti žiūrėdami įvairias dokumentines laidas. Bet taip pat šioje juostoje be nelabai malonių akims akimirkų, parodoma ir šių vyrų įtaka savo regione bei žmonių meilė jiems. Žinoma, režisieriui pavyko pateikti juos ganėtinai subtilia forma, kad šios žymios asmenybės netaptų pirmojo plano herojais, galinčiais užgožti patį Barį Sylą, apie kurio žymiausią gyvenimo etapą ir yra šis filmas.
Antraplanių herojų, kurie šiai juostai irgi priduoda savito žavesio, taip pat netrūksta. Paminėti galima daug, bet visgi susikoncentruokim ties keliais. Pirmiausia į ką reikia atkreipti dėmesį – CŽV agentas Šaiferis, kuris verbuoja Barį atlikti patį purviniausią ir labai pavojingą darbą. Šis slidus tipas puikiai atlieka savo darbą, jis genialiai manipuliuoja žmonėmis ir sugeba išlįsti sausas iš balos. O ką jau kalbėti apie jo monologus ir dialogus su Bariu. Tikra melo mašina, kuri galiausiai pasiekia savo tikslą.
Sužavi ir Bario Sylo žmona Liusi, kuri karts nuo karto šiam filmui priduoda komiškumo. Ir nors jos personažas atitinka tipinės paprastos moters tipažą, kuriai pinigai gali tapti svarbiausiu argumentu, tai ganėtinai šeimyniškas ir savo vyrą mylintis personažas, kuriam galima tik prijausti dėl visų problemų, kurios galiausiai nukrenta jos šeimai ant galvos.
Iš išskirtinių ir svarbių šiam filmui herojų paminėčiau dar Liusės Brolį Bubą. Savotiškai įdomus personažas, kuris Bario Sylo gyvenime tampa Achilo kulnu. Bet nenoriu rašyti kas su juo blogai. Tai būtų nemažas šios juostos paslapties atskleidimas.
Visumoje, filmas gavosi labai žvalus su nenuobodžiai vystoma siužetine linija, gerai pateiktu humoru, kurio čia, beje, irgi netrūksta, ir įdomiu pasakojimu apie Bario Sylo gyvenimą nuo 1978 iki 1986 metų. Tai vienas iš geresnių tikrais faktais paremtų filmų, kurį teko matyti per pastaruosius keletą metų, bei vienas įsimintiniausių 2017 metų kino projektų, kurį rekomenduočiau pasižiūrėti kine.
Techninė juostos pusė
Šis filmas mane sužavėjo ne vien savo puikiu pasakojimu, bet ir itin gerais techniniais sprendimais. Visa šios juostos išskirtinumo esmė yra tame, jog vizualiai tai į aštuntąjį ir devintąjį dešimtmetį apeliuojantis kino projektas. Ir tai puikiai matosi dokumentinės medžiagos metu, skrydžių planų išdėstyme žemėlapyje ir televizinių laidų intarpuose.
Žinoma, be to juostoje labai išvaizdžiai pavaizduotas rodomas laikotarpis. Todėl rūbai, automobiliai, pastatai, vidinis interjeras ir papildomos dekoracijos nepriekaištingai vaizduoja tuos laikus, kai kokainas sėkmingai buvo plukdomas į Majamį, o iš jo į visus kitus JAV didmiesčius.
Muzikinė dalis irgi nuteikia smagiai kelionei laike. Bet čia jau kompozitoriaus Christophe‘o Becko nuopelnas, kuriam pavyko muzikiniais skambesiais suderinti trilerio, nuotykio, dramos ir komedijos elementus vienoje įsimintinoje melodijoje.
Kameros darbu irgi galima pasitenkinti, nes visi skrydžiai, kuriuos atlieka Baris Sylas, yra nufilmuoti labai patraukliai iš įvairiausių galimų kampų. Todėl bežiūrint šią juostą galime atkreipti dėmesį į stulbinančius panoraminius vaizdus iš piloto kabinos ir pasigrožėti kiekvienu įtampos nestokojančiu kadru būnant aukštai danguje.
Garso montažas be priekaištų, kaip ir vaizdo montažas, kuris leidžia sklandžiai vystytis rodomai siužetinei linijai.
Aktorių kolektyvinis darbas
Šiais metais Tomas Cruise‘as mus sugebėjo nuvilti savo labai prastu ir visiškai mediniu pasirodymu filme „Mumija“, tačiau su šiuo režisieriaus Dougo Limano filmu jis save reabilituoja. Tai nėra tipinis šio aktoriaus filmas, kuriame jis gelbėja pasaulį. Tai biografinė drama, kurioje jam teko pasitelkti savo talentą norint kuo įtikinamiau perteikti Bario Sylo personažą. Ir jam tai pavyko puikiai. Tiesiog didelis malonumas žiūrėti, kai šis aktorius ekrane parodo savo draminius sugebėjimus. Gaila tik, kad tai būna itin retai.
Domhnallas Gleesonas kaip visuomet puikus. Atlikęs sukto ir labai slidaus Mončio Šaiferio rolę, jis ir vėl pradžiugino savo kaip universalaus aktoriaus sugebėjimais. Panašiai galima pasakyti ir apie Sarah Wright, kuri irgi buvo šiame filme ryški bei įdomi kaip personažas, o ne kaip blondinė su puikiomis kūno linijomis.
Filme taip pat neblogai pasirodo Jesse‘is Plemonsas, Calebas landry‘is Jonesas ir Alejandro Edda. Pastarasis įkūnijo grėsmingąjį Chorchę Ochoją.
Verdiktas
„Baris Sylas: Amerikos sukčius“ – kupina malonių siurprizų, tikrais faktais paremta biografinė drama, kurioje labai vaizdingu būdu pristatoma vieno žymiausių JAV visų laikų narkotikų kontrabandininkų, prisidėjusio prie legendinio Medeljino kartelio galios pamatų, istorija. Filmas žavi ne vien autentiškai atrodančiu laikotarpiu, kruopščiai atliktu režisieriaus darbu norint suteikti juostai atitinkamai gerą atmosferą, įdomiais personažais ir sklandžiai vystoma siužetine linija, bet ir išskirtinai atrodančia aktoriaus Tomo Cruise‘o vaidyba, kurios mes galėjome pasigesti nuo 2008-ųjų metų.