Ji stebi, kad būtų laikomasi visų jų sutikimo sąlygų ir kad būtų užtikrinta, jog visi jaustųsi patogiai, kai bus įjungta kamera.
Tuo metu kitoje miesto dalyje, viename teatre, Chelsea Pace reguliuoja sceną, kurioje filmuojasi pora.
„Čia tu ne „grabalioji“, bet atlieki raumeninio-lygmens kontaktą su savo partnerės priekine dalimi“, – vartodama aseksualią kalbą sako ji ir aiškina dviem aktoriams, kurie atlieka tam tikrus veiksmus.
Sveiki atvykę į intymumo koordinatorių pasaulį.
Dar prieš kelerius metus tokių specialistų dar išvis nebuvo. Tačiau dabar jų profesija visame pramogų pasaulyje yra viena sparčiausiai besivystančių.
Kaip specialiai apmokytos tarpininkės, jos padeda aktoriams ir filmavimo komandoms filmuoti jautrias fizinio kontakto scenas – nuo bučinių ir apsikabinimų iki nuogumo ar simuliuojamo sekso.
Neseniai Jungtinėse Valstijose įtakinga aktorių profesinė sąjunga SAG-AFTRA išleido istoriniu laikomą dokumentą dėl sekso scenų reguliavimo pasitelkiant tokias intymumo ekspertes. Tai yra dalis platesnio masto pastangų, kuriomis siekiama pramogų pasaulyje užkirsti kelią netinkamam seksualiniam elgesiui.
„Tai daryti paskatino nerimas dėl mūsų narių saugumo, – sakė SAG-AFTRA prezidentė Gabrielle Carteris. – Aktoriai, ir ypač moterys, išdrįso kalbėti apie savo nemalonias patirtis. Ir kalbame ne tik apie H. Weinsteiną, bet ir daugelį kitų.“
Kaip žinoma, 67 metų buvęs kino magnatas Harvey Weinsteinas teismo buvo pripažintas kaltu dėl seksualinio pobūdžio užpuolimų. Jam mesti kaltinimai davė pradžią „MeToo“ ir „Time‘s Up“ judėjimams. Per dvejus paskesnius metus intymumo koordinatorių paklausa Holivude smarkiai išaugo.
„Turime kaskadinių triukų koordinatorius, prižiūrinčius kovos scenas ir tikrai besirūpinančius žmonėmis, kai turima reikalų su fiziniu smurtu, – sakė A. Rodis, kuri pirmiausia mokėsi dirbti kovos scenų choreografe. – Tačiau kalbant apie intymumą ir nuogumą, kas yra dar viena didelės rizikos situacija, nebuvo jokio koordinavimo. Tai tikrai šokiruoja.“
Dabar A. Rodis dirba intymumo koordinatore ir yra viena iš „Intimacy Directors International“ įkūrėjų.
Kino pramonės ekspertai skaičiuoja, kad šiuo metu iš viso yra apie 50 tokių intymumo specialistų, dirbančių daugiausia Jungtinėse Valstijose ir Jungtinėje Karalystėje. Vos per kelerius metus jų skaičius išaugo dešimteriopai.
Galios disbalansas
Anksčiau buvo norma, jog po paprastų instrukcijų aktoriams tekdavo filmuojant intymias scenas improvizuoti. Patiems aktoriams buvo paliekama nusibrėžti ribas.
„Anksčiau kliaudavomės aktorių gyvenimiška patirtimi ir tiesiog tikėdavomės, kad aktoriaus įsivaizdavimas apie „aistringą glamonėjimąsi“ atitiks režisieriaus viziją“, – pasakojo Ch. Pace, kuri pati vaidina ir 2017 metais taip pat įkūrė tyrimų grupę „Theatrical Intimacy Education“.
Galios dinamika pramogų pasaulyje sunkina aktoriams – ypač moterims – galimybes atvirai kalbėti apie tai, kuo jie nėra patenkinti.
„Pirmoji taisyklė yra atsakinėti į visus klausimus „taip“. Tai būdavo „kalama“ aktoriams“, – sakė Ch. Pace.
Šis klausimas gyvavo dar gerokai prieš visą H. Weinsteino skandalą, kilusį 2017 metų spalį. Praėjus keliems dešimtmečiams po 1972 metais pasirodžiusio Bernardo Bertolucci filmo „Paskutinis tango Paryžiuje“, aktorė Maria Schneider sakė pasijutusi „pažeminta“ ir „šiek tiek išprievartauta“, kai režisierius nustebino ją scenarijuje neaprašytu seksualiniu kontaktu. Tuomet jai buvo 19 metų.
O visai neseniai aktorė Emilia Clarke prasitarė, kad kai kurios scenos seriale „Sostų karai“ jai atrodė „gąsdinančios“.
„Esu filmavimo aikštelėje visiškai nuoga visų tų žmonių akivaizdoje ir nežinau, ką turėčiau daryti, nežinau, ko iš manęs tikimasi, ir nežinau, ko jūs norite, ir nežinau, ko aš noriu“, – vieno interviu metu sakė ji.
Tačiau po „MeToo“ judėjimo reikalai Holivude ėmė keistis.
Vienas iš reikšmingų įvykių įvyko filmuojant HBO serialą „The Deuce“ apie pornografijos pramonės klestėjimą Niujorke aštuntajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje. Prostitutę ir pornožvaigždę vaidinusi Emily Meade pasikalbėjo su vadovais po to, kai tam tikros nuogumo scenos, kuriose ji vaidino, jai pasirodė nepriimtinos.
„Esu žmogus, kuris visą savo karjerą vaidino tikrai seksualizuotas veikėjas. Pirmojoje sekso scenoje nusifilmavau, kai man buvo 16 metų. Ir daug kartų aš jaučiausi nepatogiai. Ar tai būtų pačios scenos metu, ar jau žvelgiant atgalios“, – vieno HBO kanalui duoto interviu metu sakė aktorė.
Ir tuomet pasirodė A. Rodis, kurią vienas populiarus TV tinklas pirmą kartą pasamdė koordinuoti sekso simuliavimą vienoje scenoje.
„Aš visuomet sakau: „Aptarkime ne tik tai, kas yra parašyta juodu ant balto, bet ir tai, kas yra už puslapio ribų“, kad nebūtų staigmenų, kai būsime pasiruošę filmuotis, – aiškina ji. – Noriu palaikyti režisieriaus viziją, tačiau taip pat noriu užtikrinti, kad liekame aktorių nustatytuose rėmuose.“
HBO vėliau pranešė, kad tinklas samdys intymumo koordinatorius visoms nuogumo scenoms, ir kitos kompanijos, kaip „Netflix“, „Amazon“ ir „Apple+“, netruko pasekti HBO pavyzdžiu.
Intymumo režisierių dabar dažnai galima sutikti ir teatruose.
„Esi paramos sistema, tačiau taip pat ir kūrybinio proceso dalis, kad analizuotumei, kaip intymumas, kaip istorijos pasakojimo įrankis, pritaikomas konkrečioje istorijoje, – sakė Londono Vest Ende dirbanti pirmąja intymumo režisiere laikoma Yarit Dor. – Teatre tai yra keturias savaites trunkantis procesas. Televizijoje ir kine tai turi vykti gerokai greičiau, todėl intensyviai dirbi su aktoriais prieš pradedant filmavimą.“
Nauja kalba
Los Andžele prie itin seksualizuoto „Showtime“ serialo „The Affair“ dirbanti patarėja intymumo klausimais Amanda Blumenthal sako, kad jos darbas yra būti „pusiau tarpininke, pusiau psichologe, pusiau choreografe“.
„Filmuojant serialą laikomasi nuostatos, kad aktorius sutinka filmuotis apsinuoginęs, nes jis ar ji jau yra tai darę, kas ne visuomet yra tiesa“, – sakė Intymumo profesionalų asociacijai vadovaujanti A. Blumenthal. – Tai yra be galo sudėtinga situacija, kurioje tenka atsidurti aktoriui. Esu buvus situacijose, kai tekdavo padėti aktoriams priversti laikytis jų nustatytų ribų.“
Per pastaruosius metus auganti intymumo ekspertų bendruomenė sukūrė šios profesijos metodiką ir protokolą – nuo patarimų scenaristams iki patarimų dėl techninių aspektų filmuojant sekso simuliavimo scenas.
Naujosios SAG-AFTRA gairės apima pasirengimo filmavimui stadiją, kurios metu intymumo koordinatorė susitinka akis į akį su aktoriais prieš repeticiją, o taip pat užtikrina, kad kostiumų skyrius pasirūpintų visomis priemonėmis, įskaitant specialius genitalijų dangalus, protezus ir panašius dalykus.
Filmuojant intymią sceną toks koordinatorius rūpinasi, kad filmavimo aikštelė būtų uždaryta ir kad joje būtų tik būtiniausi filmavimo komandos nariai. Tokie ekspertai taip pat padeda filmuojant pačio fizinio kontakto sceną.
„Labai didelę dalį mūsų darbo sudaro rūpinimasis, kad viso filmavimo metu išliktų nuolatinis aktorių sutikimas“, – sakė A. Blumenthal.
Jungtinėje Karalystėje organizacija „Directors UK“ yra parengusi aiškias praktines gaires dėl nuogumo ir simuliuojamo sekso scenų režisavimo.
Pirmoji BBC intymumo režisierė Ita O‘Brien, patarinėjanti „Netflix“ kanalo kuriamo serialo „Sex Education“ kūrybinei grupei, kuria gaires rinkdama informaciją apie geriausią praktiką kino pramonėje. Jos teigimu, ribos privalo būti apibrėžtos, „įskaitant ir susitarimą dėl strategijos stabdyti veiksmą, kai to reikia“.
Planuoti tokias scenas reikia taip pat, kaip ir automobilio persekiojimo ar kokią kitokią kaskadinę sceną, sako ekspertai.
„Jeigu kalbame apie bučiavimąsi ar intensyvias glamones, ar neprieštaraujame, kad būtų liečiamos krūtys? Ar galima liesti nugarą, pečius, sėdmenis? Mes pasirūpiname, kad nebūtų genitalijų kontakto arba, jeigu aktoriai sutinka dėl genitalijų kontakto scenos metu, kad būtų tam tikras barjeras“, – paaiškino A. Rodis.
Iki tol rūpinimasis aktoriais būdavo paliekamas kostiumininkams arba vizažistams, kurie dalindavo chalatus tarp filmavimo scenų ir žiūrėdami į ekraną rūpindavosi, kad nebūtų parodyta daugiau, nei reikia.
Dabar intymumo koordinatoriai į filmavimo aikštelę įneša naują elementą: aseksualią kalbą siekiant interpretuoti nurodymus.
„Nebėra taip, kad vienas aktorius grabalioja kitą: vienas veikėjas grabalioja kitą veikėją, tačiau aktoriai atlieka raumeninio-lygmens kontaktą“, – aiškina Ch. Pace.
Vietoj to, kad sakytų „paglamonėk savo partnerę“, ji aktoriui nurodo „atlikti kontaktą su oda partnerės veido šone“.
„Taip nurodymas skamba gerokai konkrečiau, o ir apsieinama be seksualinės konotacijos, – sakė ji. – Mes atrandame, kad tokios scenos tampa „švaresnės“. Ir neturiu omeny cenzūros. Tiesiog geresnį apmąstymą.“
Struktūriniai pokyčiai
Tiesa, naujasis intymumo prižiūrėtojų vaidmuo kino pramonėje buvo sutiktas su tam tikru nepasitenkinimu.
Iš pradžių, kaip pasakojo SAG-AFTRA prezidentė G. Carteris, režisieriai ir prodiuseriai baiminosi, kad sulėtės filmavimo procesas. Be to, yra ir finansinė klausimo pusė, nes kai kurie mažesnio biudžeto filmai neišgali pasamdyti tokio specialisto.
„Mes nesame sekso policija. Kartais režisieriai mano, kad mūsų vaidmuo yra sakyti „ne“ jų norimoms nuogumo scenoms. Tačiau mes ne tai darome“, – sakė Ch. Pace.
„Padirbėję su intymumo ekspertu daugelis režisierių pajunta, kad toks papildomas žmogus tarsi perima dalį naštos ir yra tarsi saugiklis“, – sakė Y. Dor.
Tačiau kino pramonei reikia radikalesnio pokyčio, kuris sudrebintų tą „taip“ sakymo kultūrą, neleidžiančią aktoriams, ypač moterims, laikytis savo pozicijos.
„Kalbame apie galios filmavimo aikštelėje perskirstymą. Mums reikia režisierių, kurie nori, kad aktoriai turėtų žodžio teisę, ir aktorių, kurie žino, kaip aiškiai pasakyti, ko jiems reikia“, – sakė Ch. Pace.
Prie tokių pokyčių kino pramonėje gali prisidėti augantis skaičius specialiai apmokytų intymumo choreografų bei nauja apie intymumą daug žinančių aktorių karta.
Praėjusiais metais „Intimacy Directors International“ sulaukė daugiau nei 70 paraiškų dalyvauti dešimties vietų sertifikavimo kursuose, skelbia „Reuters“.
„Tiesa ta, kad šiuo metu intymumo koordinatorių trūksta, o paklausa tik auga“, – sakė G. Carteris.
Aktoriai taip pat pabrėžia, kad ir tokie koordinatoriai turi būti įvairūs.
„Dabar daugiausia dirba moterys, tačiau mums taip pat reikia ir daugiau jokiai lyčiai savęs nepriskiriančių žmonių, o taip pat įvairios kilmės žmonių, – sakė A. Rodis. – Kartais tiesiog baltaodis intymumo koordinatorius netinka, nes jis galbūt nežino, kaip sukurti saugią atmosferą kitos rasės žmonėms, ir mes turime į tai atsižvelgti.“