Gi smagu vasarą pasižiūrėti kokį lengvą filmą, kai lauke lyja, ar užsilaiko pernelyg didelė kaitra.
Viskas prasidėjo nuo 1975 metų, kai tada dar žalias režisierius Stevenas Spielbergas pristatė filmą „Nasrai“ (angl. „Jaws“). Šis filmas tapo ne tik finansiškai sėkmingu projektu, kuriam pavyko visame pasaulyje užsidirbti 470 mln. dolerių, tačiau jo pasirodymo dėka buvo pakeista kino istorija.
Holivudo kino studijos suprato, jog būtent vasaros sezono metu galima privilioti į kino sales daugiausiai žmonių. Taip metai iš metų, vasarą, pasirodydavo patys prabangiausi ir daugiausiai kainuosiantis filmai.
Tačiau tai, kas šiuo metu vyksta Šiaurės Amerikos ir beveik viso pasaulio kino rinkose, yra sunkiai paaiškinama. Ilgai laukti filmai, žymių istorijų tęsiniai ir ne ką mažiau garsių filmų perdirbiniai sulaukia finansinės nesėkmės tiek tėvynėje, tiek ir svetur. Galima tik suprasti, jog žmonėms galbūt nusibodo tęsiniai ir jie nori kažko kito, originalaus, tačiau netgi ir originalūs filmai kenčia. Įdomu ir tai, kad šią kino vasarą, kuri prasidėjo gegužės 6 dieną su „Kapitono Amerikos: pilietinio karo“ (angl. „Captain Amerika: Civil War“) pasirodymu, laimi mažo biudžeto filmai. Tai gali paskatinti kino studijas imtis atitinkamų veiksmų, ir vėliau, po kelerių metų, leisti tik mažabiudžetinius projektus.
Sėkmingi ir nesėkmingi tęsiniai
Kaip jau buvo pastebėta, būtent mažo biudžeto kino projektai tapo itin sėkmingi. Tokiu filmu galima įvardyti Jameso Wano režisuotą siaubo trilerį „Išvarymas 2“ (angl. „The Conjuring 2“), kuris kino studijai „Warner Bros.“ kainavo vos 40 mln. dolerių, o visame pasaulyje užsidirbo jau 301 mln. dolerių. Taip pat gerai laikosi panašaus žanro filmas „Išvalymas: rinkimų metai“ (angl. „The Purge: Election year“). Kainavusi 10 mln. dolerių, trečioji ir finalinė režisieriaus Jameso DeMonaco trilogijos dalis užsidirbo 78,2 mln. dolerių. Užtat didžiausia šių metų vasaros staigmena tapo kultinio animacinio filmuko „Žuviukas Nemo“ (angl. „Finding Nemo“) tęsinys „Žuvytė Dorė“ (angl. „Finding Dory“), kuris dideliais žingsniais artėja prie milijardo dolerių. Šiuo metu 200 mln. dolerių kainavusio filmo sąskaitoje guli 721,8 mln. dolerių. Taip pat sėkmingai visame pasaulyje pasirodė trečioji „Kapitono Amerikos“ dalis, studijai „Disney“ atnešusi 1,151 mlrd. dolerių.
Deja, bet ne visi filmai gali pasigirti tokiais gerai skaičiais. Nors studija „Disney“ gali maudytis piniguose, nes per gana trumpą laikotarpį visame pasaulyje užsidirbo 5 mlrd. dolerių, tačiau ji neišvengė ir nesėkmių. Ilgai lauktas „Alisos veidrodžio karalystėje“ (angl. „Alice in Wonderland“) tęsinys patyrė siaubingą finansinį fiasko. Filmas visame pasaulyje užsidirbo vos 270 mln. dolerių, kai jo pirmtakas 2010 metais tapo milijardieriumi. Taip pat silpniau pasirodė studijos „Lionsgate“ projektas „Apgaulės meistrai 2“ (angl. „Now You See Me 2“). Šiam 90 mln. dolerių kainavusiam filmui apie iliuzionistus pavyko užsidirbti 267 mln. dolerių. Tikrai ne tokių skaičių laukė kino studija, kai pirmoji dalis 2013 metais pasiekė 350 mln. dolerių ribą.
Nepateisino kino studijos „20th Century Fox“ lūkesčių ir 1996 m. hito „Nepriklausomybės diena“ (angl. „Independence Day“) tęsinys, kuris visame pasaulyje užsidirbo kol kas vos 337 mln. dolerių. Vien kad atpirktų filmo produkcijos ir reklamos išlaidas, juostai reikia užsidirbti apie 450 mln. dolerių. 2014 metais pasirodžiusi pirmoji „Vėžliukų nindzių“ (angl. „Teenage Mutant Ninja Turtles“) dalis sulaukė neregėtos sėkmės. Filmas užsidirbo beveik 500 mln. dolerių. Deja, bet istorijos pratęsimas, kurio biudžetas siekia 125 mln. dolerių, kol kas užsidirbo vos 231 mln. dolerių.
„Iksmenai: Apokalipsė“ (angl. „X-Men: Apocalypse“) atpirko savo 178 mln. biudžetą užsidirbdamas 533 mln. dolerių ir prieš akis dar turėdamas premjerą Japonijoje. Tačiau tai žymiai mažiau nei 2014 metais pasirodęs filmas „Iksmenai: Praėjusios ateities dienos“ (angl. „X-Men: Days of the Future Past“), kuriam pavyko perkopti 747 mln. dolerių ribą, ir mažiau, nei šių metų vasarį pasirodęs ta pačia komiksų serija paremtas „Deadpool“. Savo produkcijos ir reklamos išlaidas taip pat atpirko 40 mln. dolerių kainavusi komedija „Kaimynai“ (angl. „Neighbors 2: Sorority Rising“), kurios sąskaitoje šiuo metu guli 104 mln. dolerių. Tačiau apie pelną negali būti jokios kalbos.
Taip pat itin vangiai startavo penktoji „Ledynmečio“ (angl. „Ice Age: Collision Course“) dalis, kuriai Šiaurės Amerikoje žadamas silpniausias serijos startas – 20-25 mln. dolerių per tris rodymo dienas. Pasaulyje filmas taip pat pralaimi ketvirtai ir trečiai daliai, todėl dabar iškyla klausimas, ar juostai pavyks pasiekti bent 500 mln. dolerių uždarbį.
Originalių projektų badas, arba tie filmai, kurių neįvertino
Šių metų kino vasaros sezone galima atrasti vos kelis neblogus arba įdomius originalius kino projektus, kurie nustebina, arba tiesiog leidžia smagiai praleisti laiką kino salėje. Vienu iš tokių filmų drąsiai galime pavadinti romantinę dramą „Aš prieš tave“ (angl. „Me Before You“), kurios biudžetas siekia vos 20 mln. dolerių. Juosta savo ruožtu jau užsidirbo 171 mln. dolerių. Filmas vis dar rodomas kinuose, todėl tikėtina, jog jis pasieks 200 mln. dolerių ribą.
Kiti du studijos „Warner Bros.“ kino projektai, kuriuos irgi galime pavadinti originaliais, pasirodė dvejopai. Kriminalinė komedija „Centrinės pajėgos“ (angl. „Central Intelligence“) jau užsidirbo 180,5 mln. dolerių. Kaip 40 mln. kainavusiam projektui, tai gana solidus uždarbis. Tačiau kitas panašus „buddy movie“ stiliaus filmas „Kieti bičai“ (angl. „The Nice Guys“) su Ryanu Goslingu ir Russelu Crowe patyrė fiasko ir visame pasaulyje užsidirbo vos 52 mln. dolerių.
Puikiai tiek Šiaurės Amerikoje, tiek ir visame likusiame pasaulyje pasirodė naujasis studijos „Illumination Films“ filmas „Slaptas augintinių gyvenimas“ (angl. „The Secret Life of Pets“). 75 mln. dolerių kainavusio filmuko sąskaitoje jau guli 253 mln. dolerių. Jo dar laukia premjeros 48 šalyse, todėl kalbos jau eina apie 500-600 mln. dolerių uždarbį visame pasaulyje.
Sunkiai sekasi ir didelio biudžeto filmams. Steveno Spielbergo režisuotas „DGM: Didysis gerulis milžinas“ (angl. „The BFG“), kurio biudžetas be reklamos išlaidų siekia 140 mln. dolerių, kol kas visame pasaulyje užsidirbo varganus 64,4 mln. dolerių. 180 mln. dolerius kainavęs „Tarzanas: Džiunglių legenda“ (angl. „The Legend of Tarzan“) turi užsidirbęs 193,7 mln. dolerių. Pasak Holivudo analitikų, kad studija „Warner Bros.“ galėtų atpirkti juostos biudžetą, filmas visame pasaulyje turi užsidribti apie 400 mln. dolerių. Deja, bet to padaryti jam nepavyks.
Didžiausiu ir labiausiai neįvertintu 2016 metų kino vasaros filmu įvardijamas „Warcraft“ Pradžia“. Kultiniu kompiuteriniu žaidimu paremtas filmas tėvynėje patyrė siaubingą fiasko per visą rodymo laiką užsidirbdamas vos 48 mln. dolerių. Visame pasaulyje 160 mln. dolerių kainavęs projektas užsidirbo 430 mln. dolerių. Dėl tokio menko uždarbio kino studija „Legendary“ kol kas atsisakė vystyti šią istoriją.
Nereikalingi perdirbiniai
Vienu iš didesnių nusivylimų galima pavadinti ir naująją „Vaiduoklių medžiotojų“ (angl. „Ghostbusters“) versiją. Filmas Šiaurės Amerikoje startavo su 46 milijonais dolerių, o likęs pasaulis per premjerinį savaitgalį jam skyrė dar 19 mln. dolerių. 144 mln. dolerių kainavusiam filmui tai yra per mažai, ypač, jeigu atsižvelgsime į reklamą, kuri studijai kainavo 100 mln. dolerių. Žiūrovų nenoras eiti į šį filmą parodo, jog šis perdirbinys yra nereikalingas.
Viltis miršta paskutinė. Likę vasaros filmai
Artimiausiomis savaitėmis situacija gali šiek tiek pasikeisti, nes kino ekranuose pasirodys ilgai lauktos premjeros kaip „Džeisonas Bornas“ (angl. „Jason Bourne“), kuriam pranašaujama sėkmė finansiniame plane, o taip pat ir „DC“ komiksais paremtas veiksmo filmas „Savižudžių būrys“ (angl. „Suicide Squad“). Tačiau, kaip bebūtų, sulauksime ir didelių nesėkmių. Rugpjūti pasirodys legendinio filmo „Benas-Huras“ (angl. „Ben-Hur“) perdirbinys, kuriam nepavyks pakartoti originalo sėkmės. Panašaus likimo gali sulaukti ir antroji „Mechaniko“ (angl. „Mechanic“) dalis su Jasonu Stathamu.
Tačiau, kaip bebūtų, kinas vasaros sezone jau nekelia tokio susidomėjimo, kaip prieš keletą metų. Kūrėjams dabar teks rimtai pagalvoti, kokius filmus leisti, kad nepatirtų finansinių nesėkmių.