Kokių priekaištų dažniausiai sulaukia rengėjai ir kaip skundų atveju nustatoma, kad nepatikęs renginys iš tiesų buvo nekokybiškas ir žmonėms turi būti grąžinti pinigai? Kodėl organizatoriai atsisako žmonėms grąžinti pinigus? Į visus šiuos klausimus DELFI ir bandė atsakyti.
ES šalyse nėra įprasta grąžinti pinigus
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Maisto produktų, turizmo ir rekreacinių paslaugų departamento direktorė Neringa Ulbaitė DELFI pasakojo, kad vadovaujantis ES šalių praktika, bilietai paprastai nėra grąžinami. Išskyrus tuos atvejus, kai renginys neįvyksta arba yra atšaukiamas.
Tačiau pagal Lietuvos įstatymus, vartotojas turi teisę reikalauti priimti bilietus ir grąžinti pinigus (nebent bilietų pirkimo vietoje pirkėjas iš anksto perspėjamas, kad bilietai į renginius yra nekeičiami ir negrąžinami). Tiesa, bilietai į renginius gali būti grąžinami tik renginio organizatoriui sutikus.
Skundžiasi ir dėl neatliktų dainų
„Vartotojas turi teisę grąžinti iš anksto įsigytus bilietus į renginius tuo atveju, kai renginys neįvyksta, keičiama renginio data, vieta, atlikėjų sudėtis ir panašiai“, - DELFI pasakojo N. Ulbaitė.
Tačiau Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovė prisimena, kad vartotojai neretai skundžiasi ne tik dėl renginio kokybės, bet ir dėl to, kad koncerte buvo atliekami ne visi repertuare nurodyti kūriniai.
„Žmonės kartais skundžiasi ir dėl koncertų, pramoginių renginių organizavimo, pavyzdžiui, dėl to, kad koncerte nebuvo atlikti visi programoje nurodyti kūriniai ar kūrinius atliko kiti atlikėjai. Kitos dažnos nusiskundimų priežastys – garso ar apšvietimo kokybė, prastas matomumas, techniniai nesklandumai, renginio dalyvių saugos neužtikrinimas“, - vardijo N. Ulbaitė.
N. Ulbaitė DELFI pasakojo, jog pastaruoju metu vartotojai į VVTAT kreipėsi dėl miuziklo "Muzikos garsai", kurį organizavo VšĮ "Omnis X", kokybės.
Vartotojai nurodo, kad renginys buvo blogai įgarsintas, atlikėjai neturėjo mikrofonų, nemokėjo teksto, girdėjosi, kas vyksta užkulisiuose. Keli vartotojai skundėsi dėl renginio matomumo kokybės, kuomet vaizdą scenoje užstojo salėje esančios kolonos.“
Tarnyba renginio turinio nevertina
Tuomet kaip nusprendžiama, jog renginys iš tiesų neatitiko vartotojo lūkesčių ir žiūrovai turi pilną teisę reikalauti iš organizatorių grąžinti pinigus už bilietus?
„Tarnyba nevertina kultūrinio ar pramoginio renginio turinio, pavyzdžiui, kai kurių vartotojų nuomone, nepakankamo atlikėjų ar aktorių meistriškumo, režisūrinio sprendimo. Juos kiekvienas vartotojas gali vertinti subjektyviai (patinka – nepatinka)“, - aiškino Maisto produktų, turizmo ir rekreacinių paslaugų departamento direktorė.
Pinigus už nepatikusį renginį atgavo ne visi
Naujųjų metų išvakarėse sostinės „Siemens“ arenoje vykęs miuziklas „Muzikos garsai“ vis dar kaitina žiūrovų aistras. Paskutinę 2012-ųjų metų dieną vykęs renginys nuvylė dalį žiūrovų. DELFI jau rašė apie tai, kaip dėl prastai veikiančių mikrofonų žiūrovai negirdėjo dalies arijų arba atvirkščiai - girdėjo techniniam personalui skirtus pokalbius. Aktoriams teko dalintis savo mikrofonais su kolegomis bei pasitelkti fantaziją, kaip apžaisti situaciją, kai viduryje meilės scenos įeina garsistas taisyti solistės mikrofono.
Renginio organizatoriai „Ominis X“ prižadėjo žiūrovams, kurie liko nepatenkinti miuziklu, grąžinti pinigus už bilietus. Deja, bet susigrąžinti pinigus pavyko ne visiems žiūrovams.
„Muzikos garsus“ žiūrėjusi ponia Birutė Kargerienė DELFI pasakojo, jog iš renginio organizatorių negali išsireikalauti pinigų už bilietus. „Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba patenkino mano prašymą ir įpareigojo juos grąžinti 152 litus už sumokėtus bilietus, tačiau apmokėjimo terminas jau seniai praėjo, o jie pinigų vis dar nepervedė, - piktinosi B. Kargerienė. - Tiesa, teisybės dabar ieškau ne dėl pinigų. Tai jau tapo mano principo reikalu, kad ateityje būtų mažiau tokių, anot internautų, ostapų benderių.“
Moteris pasakojo, kad renginio organizatoriai reikalauja dviejų dokumentų – bilieto ir čekio, nors pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus pakanka tik vieno. „Prieš eidama į renginį tikrai nežinojau, kad jis paliks neigiamą įspūdį, todėl net nepagalvojau išsaugoti čekio. Manau, kad jie tik ieško priežasčių neišmokėti pinigų ir tempia gumą“, - įsitikinusi žiūrovė.
Baudos už negrąžintus pinigus - nėra
Anot VVTAT atstovės, tais atvejais, kai vartotojai mano, jog renginio ar koncerto metu buvo objektyvių trūkumų, aiškiai pastebimų techninių nesklandumų, įvyko renginio programos ar atlikėjų pakeitimas neinformavus apie tai iš anksto, vartotojai turi teisę reikalauti atitinkamai sumažinti už bilietus į renginį sumokėtą kainą ar grąžinti visą sumą.
Jeigu organizatoriai atsisako grąžinti pinigus už nekokybišką renginį, vartotojas turi teisę raštu kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą. Išnagrinėjusi vartotojo prašymą VVTAT gali priimti nutarimą iš dalies arba pilnai tenkinti vartotojo reikalavimą.
Tiesa, jeigu per nurodytą terminą renginio organizatorius neįvykdo VVTAT sprendimo, didelės baudos organizatorių negąsdina. VVTAT apie tai tiesiog paskelbia viešai savo interneto tinklalapyje.
Žmonės taip pat bando sukčiauti
Miuziklą „Muzikos garsai“ organizavusios įmonės „Omnis X“ atstovė Birutė Dūdienė DELFI pasakojo, kad visi žiūrovai, pristatę reikiamus dokumentus – bilietus ir apmokėjimo kvitus – atgavo pinigus už bilietus. Tačiau anot jos, aliarmą kelia žmonės, kurie pristatė tik vieną dokumentą - arba bilietus, arba apmokėjimo kvitus.
„Žmonės ateina tik su atšviestu prekybos centro kvitu, o bilieto nepateikia. Neva išmetė. Bet neaišku, ar čia būtent to žmogaus kvitas, ar ne. Galbūt kitas žmogus taip pat ateis su to paties kvito kopija ir pareikalaus grąžinti bilietus. Juk dabar galima renginių bilietus ir šviesti, ir skenuoti, ir elektroniniu variantu atsispausdinti. Tiems, kurie pateikė ir bilietus, ir čekius, visiems iki vieno buvo grąžinti pinigai už bilietus“, - pasakoja B. Dūdienė.
Įmonės atstovė, tvarkiusi finansinius reikalus, naujienų portalą patikino, kad kai kurie žmonės taip tiesiog gudrauja ir nori atsiimti pinigus už pamatytą renginį net ir tokiu atveju, jei jis jiems paliko teigiamą įspūdį.
„Yra ir tokių, kurie iš susidariusios situacijos bando pasipelnyti. Juk prekybos centro čekių galima prispausdinti begalę kartų. Buvo atvejų, kai atnešamas tas pats čekis net kelis kartus“, - neslepia atstovė.
B. Dūdienė prisipažįsta, kad organizatoriai iš dalies padarė klaidą, kai nusprendė grąžinti žmonėms bilietus už nepatikusį renginį. „Tad kam būti patenkintiems, jei galima būti nepatenkintiems ir pasinaudoti galimybe atsiimti pinigus“, - mano B. Dūdienė. Tiesa, įmonės atstovė nenorėjo atskleisti, kiek žmonių vis dėlto atsiėmė pinigus už minėtą renginį.
Nesutinka su Vartotojų teisių apsaugos tarnyba
„Omnis X“ vadovė Saulė Mikšienė apie susidariusią padėtį DELFI pateikė savo komentarą. „Patikiname, kad VšĮ “Omnis X”, gerbia visų miuziklą “Muzikos garsai” stebėjusių žiūrovų nuomonę apie šį renginį. Tuo pačiu kategoriškai nesutinkame su Vartotojų teisių apsaugos tarnybai atskirų žiūrovų prašymuose išreikšta pozicija, kad šio miuziklo metu buvę techniniai nesklandumai buvo tokio masto, dėl kurio reikėtų visą renginį vertinti kaip neįvykusį, ar iš esmės paneigusį žiūrovų lūkesčius“, - teigė renginio organizatorė.
S. Mikšienės vertinimu, miuzikle dalyvavę atlikėjai vaidmenis atliko iš esmės gerai, savo kūrybinių galimybių ribose. Analogiškai vertintinas ir kitų darbuotojų indėlis į miuziklo pastatymą.
Subjektyviu atskiro žiūrovo vertinimu, teigiant, kad nepatiko vieno ar kito atlikėjo atliekamas vaidmuo, negali būti paneigtas faktas, kad renginys iš esmės pavyko ir atitiko žiūrovų lūkesčius, o tuo pačiu grindžiami reikalavimai grąžinti pinigus už bilietų įsigijimą.
Tuo labiau, jog vertinimo objektas – miuziklas – yra specifinis, iš esmės priklauso nuo paties vertintojo atitinkamo pasiruošimo lygio, gebėjimo suvokti ir suprasti muzikines aranžuotes. Todėl bendro pobūdžio teiginiai, kad garsas buvo “blogas”, “ne toks, koks turi būti miuzikle”, “atlikėjai dainavo negražiai” ar pan., yra išimtinai subjektyvi žiūrovo nuomonė, galimai išankstinis nusistatymas atskirų atlikėjų atžvilgiu.
Organizatorė teigia, kad miuziklas buvo užbaigtas audringomis ovacijomis, atlikėjai buvo palydėti ilgais plojimais, ir tai patvirtina, kad absoliučiai daugumos žiūrovų šio renginio vertinimas buvo pozityvus. Todėl nėra pagrindo paslaugos, kuria parodytas miuziklas “Muzikos garsai”, suteikimo vertinti kaip pažeidusio Civilinio kodekso nuostatas, reglamentuojančias sutartinius santykius.
„Dalis žiūrovų į mūsų įmonę ir Vartotojų teisių apsaugos tarnybą dėl savo tariamai pažeistų teisių gynybos kreipėsi ne iš karto po renginio, o praėjus ganėtinai ilgam laiko tarpui. Tai patvirtina, kad pareiškėjos, siekdamos susigrąžinti pinigus už į miuziklą “Muzikos garsai” įsigytus bilietus, elgiasi nesąžiningai, piktnaudžiauja savo kaip vartotojų teisėmis, galimai nori pasipelnyti“, - mano S. Mikšienė.
Anot jos, vartotojai tiesiog piktnaudžiauja vartotojų teisių gynimą reglamentuojančiomis teisinėmis procedūromis, tikėdamiesi, kad koncerto organizatorius, vengdamas ginčų, patenkins akivaizdžiai nepagrįstus prašymus.