Švedija jau ne vieną dešimtmetį atsakinga už tai, kaip skamba populiariausios pasaulio dainos. Vaikai groti čia išmoksta taip pat natūraliai, kaip ir plaukti. Sakoma, kad švedai sugeba kone moksliškai apskaičiuoti ritmą ir priedainį, kurio būtų visiškai neįmanoma išmesti iš galvos. Nuo „Eurovizijos iki „Spotify“ – švedų kūrėjų indėlis į pasaulinę muzikos rinką neįkainojamas. Nieko nuostabaus, kad didžiųjų leidyklų atstovai važiuoja talentų ieškoti būtent čia.
Dar 8 dešimtmetyje muzikos taisykles pakeitė grupė „ABBA“ (beje, jie ką tik paskelbė grįžtantys į sceną – nors ir tik kaip hologramos). Nuo tada Švedija yra išskirtinių atlikėjų ir muzikos autorių šalis. Tokios stiprios moterys kaip Robyn, Lykke Li, Tove Lo, „Icona Pop“, sesės „First Aid Kit“, Yukimi Nagano iš „Little Dragon“, Skott, Seinabo Sey ir Zara Larsson tėra ledkalnio viršūnė.
„Robyn man yra didžiulis įkvėpimas. Aš tikra jos fanė. Taip pat manau, kad Lykke Li yra labai kieta ir talentinga. Nekantrauju išgirsti jos naują albumą. Ir Zara Larsson, kuri kuria taip, kaip jai norisi, ir dėl to neatsiprašinėja. Dar man patinka „Icona Pop“, kurios Švedijoje yra mano geriausios draugės ir bendradarbės“, – vardija Tove Lo.
Net jei neklausote jokių švedų atlikėjų, patys nežinodami vis tiek esate paveikti šios šalies muzikos kerų. Begalė Jungtinių Amerikos Valstijų ir viso pasaulio topuose besisukančių dainų yra sukurtos švedų prodiuserių ir kompozitorių. Būtent jie nustatė standartus, kaip turi skambėti šių dienų popmuzikos hitas. „Backstreet Boys“, „NSYNC“, Britney Spears, Katy Perry, The Weeknd, Ariana Grande, Justinas Timberlake‘as, „Maroon 5“, Pink, „Coldplay“, Adele, net Madonna – visi jie už savo garsiausius kūrinius skolingi būtent švedams.
Buvęs metalistas, pasivadinęs Maxu Martinu, šiandien yra bene geidžiamiausias prodiuseris pasaulyje. Didžioji dalis naujausio Taylor Swift albumo „Reputation“ yra būtent jo rankų darbas. Daugiau „Billboard“ sąrašą užkariavusių hitų už jį yra sukūrę tik bitlai. „Pirmą kartą, kai Martinui turėjau pagroti savo dainą, taip nervinausi, kad vos neapsišlapinau“, – juokiasi Tove Lo. Jis iš karto pastebėjo jos talentą ir pakvietė prisijungti prie jo kūrybinės komandos. Dabar jiedu – vienas kitą papildantys kolegos ir labai geri draugai. Liūdniausia mergina visoje Švedijoje iš jo labai daug išmoko. Gegužės pabaigoje Vilniuje laukiama Lykke Li - taip pat jo klientė.
O juk karjeros pradžia nei Tove Lo, nei Lykke Li nebuvo lengva. Baigdama mokyklą Lo subūrė matematinio roko grupę „Tremblebee“. Jie grojo daugybėje prastų barų, bet Tove Lo visad jautė, kad jos kelias kitoks. Ilgai ji tiesiog rašė dainas kitiems. Ir turėjo sukaupti visą ryžtą, kai apsisprendė pati tapti savo dainų atlikėja. Nuo tada, kai ji turėjo 10 sekėjų „Facebook“ tinkle, praėjo ne tiek ir daug laiko. Tačiau dabar jos dainų perklausos skaičiuojamos šimtais milijonų ir jos geidžia visas pasaulis.
Lykke Li – hipių tėvų vaikas. Vienas ankstyviausių Li prisiminimų – nakvynė Maroko viešnamyje, nes tėvams nepavyko rezervuoti viešbučio. „Buvo baisoka ir reikėjo miegoti ant grindų“, – prisimena ji. Atvykusi į Ameriką Lykke Li gyveno rūsyje be langų su dar trimis tautiečiais. Ją net triskart bandė apvogti. „Bet aš kaskart juos atkalbėdavau. Iš akių aš primenu Bembį. Pasižiūriu tomis savo tyromis akimis ir jie pamato manyje gėrį“, – šypsosi ji.
Dabar jos abi – drąsios ir savarankiškos kūrėjos. Tiesa, abi jau kuris laikas savo dienas leidžia JAV ir Meksikoje. Švedų muzikos perlas Lykke Li ten sukūrė šeimą ir susilaukė pirmagimio, o Tove Lo po daugybės nesėkmių pagaliau atrado tikrą meilę. Visai neseniai švediškuose „Grammis“ apdovanojimuose jai atiteko net du apdovanojimai. Dar daugiau, čia ji buvo nominuota net penkiose skirtingose kategorijose. Metų pop albumas ir metų tekstų autorės titulai priklauso būtent Tove Lo.
Lykke Li dainavimo maniera artima legendinėms Joni Mitchell ir Kate Bush. Ji tokia pat tvirta, bohemiška ir paslaptinga. „Mano balsas ir išvaizda primena labai jauną merginą, gal net mergaitę. Bet viduje jaučiuosi, lyg būčiau šimtametė senolė“, – atvirauja ji.
Geriausiai už Lykke Li kalba jos darbai. Už jos muzikos katalogą vertėtų jai padėkoti. Li šiemet grįžta su savo ketvirtuoju albumu „so sad so sexy“. Ji nesikartoja, nustebins ir vėl bus atrasta iš naujo. Yra ko laukti. Jau yra ką ir klausyti. Dešimties kūrinių albumas pasirodys jau po koncerto Lietuvoje – birželio 8 d. Tai bus istorinis jos pasirodymas Baltijos šalyse, išankstinė naujo albumo perklausa ir tikra atgaiva nuo „Eurovizijos“.
„Tove Lo – švedų popmuzikos superžvaigždė, kuriai nerūpi, ką jūs galvojate, – šiemet rašė žurnalas „Vogue“. – Jai tikrai sekasi. Jos muzika griauna visus stereotipus. Ji nuoširdi ir tikra provokatorė, save išreiškianti per savo kūną. Dar ji kalba apie vyrų dominavimą muzikos industrijoje. Ji įkūnija švedų popmuzikos industriją – jos prasmę, esmę ir kokybę. Kai kas net ją vadina popmuzikos antiheroje.“
„Moterys visada turi teisintis, jei nusprendžia dainuoti apie dalykus, kurie nėra „padorūs“, kurie nėra geras pavyzdys, – pastebi Tove Lo. – Bet man nesvarbu, jei žmonės man nepritaria.“ Verčiau jau neigiama reakcija, nei išvis jokios. Tokia Tove Lo pozicija. Jos koncertuose gali nutikti bet kas. Apnuoginta krutinė – jos kasdienybė.
Ir Tove Lo, ir Lykke Li muzika – šiek tiek liūdna. Ir labai asmeniška, lyg dienoraštis. Tačiau jos abi žino, ko yra vertos. Ir kovoja iš visų jėgų. Be to, su jomis labai lengva tapatintis. Jų dainos – lyg susitikimas su geriausia drauge. Visų svarbiausia – tai, kad tas dainas jos rašo savo jėgomis.
Jos mokėsi iš geriausių Švedijos popmuzikos pavyzdžių. O dabar pačios tapo pavyzdžiais visam pasauliui. Išmokusios, kaip reikia sukurti tikrai kabinančius hitus, jos sukūrė naujas taisykles. Jau visai netrukus tas taisykles jos padiktuos ir mums. Jūsų laukia įstabus koncertų sezonas. Šaldykit šampaną, krapštykite pinigines, palaikykite savo favoritus ir atraskite kažką naujo. Lykke Li pasirodymas Vilniuje įvyks gegužės 29 d. koncertų salėje „Compensa“, Tove Lo – liepos 19 d. VU Botanikos sode Kairėnuose ir bus be stogo. Ačiū, Švedija.