Bondo priešininko merginos vaidmuo K. Basinger buvo tik pradžia – devintajame dešimtmetyje ir dešimtojo dešimtmečio pabaigoje ji tapo pilnaverčiu Holivudo sekso simboliu ir gerokai praplėtė to laikotarpio ribas tokiais filmais kaip „Devynios su puse savaitės“, erotine drama, susilaukusia tokio pat populiarumo, kokiu šiandien pasižymi „Fifty Shades of Grey“ („Penkiasdešimt pilkų atspalvių“).
Tiesa, K. Basinger po daugelio metų pasirodė ir „Fifty Shades of Grey“ tęsinyje – ji čia sukūrė moters, supažindinusios pašėlusį verslininką Christianą Grey’ų su BDSM (surišimo, disciplinos, dominavimo, nuolankumo, sadizmo ir mazochizmo praktika) pasauliu, kai šis buvo dar jautrus paauglys, vaidmenį.
2017-ųjų vaidmuo „Fifty Shades Darker“ („Penkiasdešimt tamsesnių atspalvių“) lieka naujausiu K. Basinger pasirodymu vaidybiniame filme. Po kelių mėnesių ji dar pasirodė „Amazon” televizijos seriale „Comrade Detective“, tačiau nuo to laiko nebesukūrė vaidmenų nei didžiajame ekrane, nei serialuose. Kaip ši „Oskarą“ laimėjusi žvaigždė dingo iš dėmesio lauko?
Štai kodėl K. Basinger daugiau nebepasirodys Holivude.
Sekso simbolio statusas ją žeidžia
Ko gero, tuo metu tai atrodė puiki galimybė, tačiau karjeros pradžia visiškai apsinuoginus „Playboy“ fotosesijai nubrėžė tolesnį jos kelią, kurį, kaip paaiškėjo, pakeisti sudėtinga. Aktorės sekso simbolio pozicija buvo galutinai įtvirtinta, kai ji suvaidino Domino Petachi „Niekada nesakyk niekada”. Vėliau ji jau buvo tapatinama su tokiais vaidmenimis.
K. Basinger dėjo pastangas, kad išeitų iš savo komforto zonos – pavyzdžiui, suvaidino tokiuose projektuose kaip 1987-ųjų kriminalinė komedija „Nadine“. Tačiau atsiliepimai ne visuomet būdavo palankūs, ir aktorė ėmė suvokti, jog ji negali sukelti žavesio nebūdama kiek vulgari. Galiausiai ji visai prarado susidomėjimą vaidinimu filmuose, tačiau režisierius Curtisas Hansonas įtikino aktorę išnaudoti savo stipriąsias puses. Pasak „Los Angeles Times“, K. Basinger dvejojo, ar imtis prostitutės Lynn Bracken vaidmens C. Hansono neo-noir‘e „L.A. Confidential“ („Los Andželas slaptai“). Tačiau filmas tapo tikru hitu, o K. Basinger sukūrė vieną puikiausių savo vaidmenų.
„Ji pradėjo karjerą kaip sekso simbolis, o jėgos Holivude nebegalėjo joje įžvelgti nieko kito“, – sako už vaidmenų paskirstymą atsakingas Edas Johnstonas. Režisieriui pavyko įtikinti K. Basinger atsikratyti abejonių dėl vaidinamos veikėjos. Galiausiai K. Basinger laimėjo „Oskarą“ už geriausią antrojo plano aktorės vaidmenį. Tai buvo nuostabus ir netikėtas pokytis, turint omenyje, kad dar prieš ketverius metus aktorei teko skelbti bankrotą, kai jai atsisakius filmuotis juostoje „Boxing Helena“ prodiuseriai padavė K. Basinger į teismą.
Aktorės širdžiai mielas projektas tapo nusivylimu
Tad kaip K. Basinger išnaudojo po „Oscaro“ laimėjimo kilusį šurmulį? Ji nebuvo labai užsiėmusi, kai C. Hansonas (kuris mirė 2016-aisiais, būdamas 71-erių) ieškojo aktorės vaidmeniui „Los Andželas slaptai“. Nepaisant to fakto, kad filmas susilaukė didelės sėkmės, prabėgo keletas metų, kol ji ir vėl pasirodė ekranuose – paaiškėjo, jog visą savo laiką ir energiją ji skyrė vienam širdžiai mielam projektui.
2000-aisiais didžiuosiuose ekranuose pasirodė Kuki Gallmann memuarų ekranizacija – filmas „I Dreamed of Africa” („Mano svajonių Afrika“). Tai tikra istorija apie vienišą motiną, kuri viskuo rizikuodama išvyko į Keniją drauge su savo sūnumi, kad čia pradėtų naują gyvenimą ir patirtų nuotykių. Filmo kūrimas tokioje aplinkoje buvo neįkainojama patirtis (aktorė „Urban Cinefile” pasakojo „nuolat verkusi“, kai teko išvykti iš Kenijos), tačiau juosta susilaukė kritikos.
Filmo pradžioje K. Basinger vaidinama herojė susilaužo koją, o tolesnės scenos yra „tokios nuobodžios, kad gali beveik girdėti, kaip gyja kaulas“, – pramogų naujienų tinklalapio „AV Club“ apžvalgoje filmą sudirbo Keithas Phippsas. Didžioji dauguma kritikų su tokiu įvertinimu sutiko – „Mano svajonių Afrika“ svetainėje „Rotten Tomatoes“ teturi nykų 10 procentų reitingą ir yra kritikuojamas už negebėjimą nei sujaudinti, nei pralinksminti. Visas filmo kūrimas kainavo 50 milijonų dolerių (maždaug 43 milijonus eurų), tačiau viso pasaulio kino teatruose sugebėjo uždirbti 14 milijonų dolerių (apie 12 milijonų eurų).
Jai įkyrėjo visi žmonų ir motinų vaidmenys
2002-aisiais Kim Basinger sukūrė moters, gaminusios spagečius, kuriuos Eminemas nervingai atpylė, kaip apdainavo savo „Oskarą“ laimėjusioje dainoje „Lose Yourself“, kurią reperis parašė debiutui kine – pusiau autobiografiniam filmui „8 Mile“ („Aštuntoji mylia“). Ir vėl susitikti su režisieriumi C. Hansonu ir suvaidinti Eminemo motiną tam tikru atžvilgiu buvo palankus žingsnis K. Basinger karjerai (jos pasirodymas atrado „tinkamą natą, esančią kažkur tarp meilės ir susierzinimo“, kaip teigė patyręs kino kritikas Rogeris Ebertas), tačiau tuo pačiu ir turėjo visiškai netrokštamą pašalinį poveikį.
Metams bėgant, K. Basinger suvokė, kad ją padėjo į naują skyrelį – dabar jai jau buvo siūlomi žmonų ir/arba motinų vaidmenys. Daugelis vertinamų aktorių pasisakė apie Holivude klestinčią siaubingą diskriminaciją dėl amžiaus, kuri paliečia moteris. Su šia ilgalaike tendencija neišvengiamai susidūrė ir K. Basinger.
„Elle“ aktorė pasakojo, kad anksčiau jai niekas niekuomet nebūtų siūlęs vaidinti motinos, ir staiga ji pradėjo gauti pasiūlymų imtis „kiekvieno vienišos motinos vaidmens“, koks tik buvo numatomas: „Jie tiesiog sakydavo: „Mums reikia jos, ji gali suvaidinti motiną“. Žmonės labai dažnai tiesiog nesivargina mąstyti plačiau. Motinų vaidmenys visuomet egzistuoja, visai nesvarbu, ar tai būtų jauna, vidutinio amžiaus motina ar senelė. Moterys yra svarbios, jos turi pasirodyti filmuose“.
Ji per daug drovi, kad būtų dėmesio centre
Pasak K. Basinger, jei Holivude nori visuomet būti priekinėse gretose, tuomet turi norėti megzti ryšius. Aktorė prisipažįsta, kad ši veikla jai tragiškai nesiseka. „Po tiekos metų Holivude aš vis dar nepažįstu daugelio šiandien kuriančių režisierių ir prodiuserių. Niekuomet nebuvau su jais susitikusi. Nesu daug bendraujantis žmogus. Esu drovi, o daugeliu atveju reikia būti bendraujančiai. Tokia tiesa. Aš nemanau, kad tai blogas dalykas, tiesiog anksčiau apskritai nebuvau perpratusi sistemos ir nežinojau. O dabar žinau“, – dar 1994-aisiais ji pasakojo žurnalui „Interview“.
2016-aisiais ji pasakojo „Net-A-Porter“ apie savo ilgametę kovą su bendravimo baime. Situacijos, kurios turėtų būti smagios, jai virsdavo nepatogiomis. „Aš galiu daryti dalykus, dėl kurių kiti žmonės nervinasi ar išsigąsta, o man nė motais, pavyzdžiui, šokti su parašiutu. Kai filmavome „Mano svajonių Afrika“, buvau tiesiog susižavėjusi filmavimo aikštelėje buvusiomis gyvatėmis. Galiu plaukioti vandenyne – jokių problemų. Bet štai kai 1997-aisiais reikėjo pasiimti savo „Oskarą“ už „Los Andželas slaptai“, buvo išties siaubinga“, – sakė K. Basinger.
Aktorė buvo įpusėjusi trečiąją dešimtį, kai ją pirmą sykį ištiko panikos priepuolis. Dėl šios trauminės patirties jos karjera kuriam laikui buvo įstrigusi. „Pasilikdavau savo namuose ir, nė kiek neperdedu, tiesiog kasdien verkdavau. Nežinojau, kas man atsitiko. Nežinojau, kaip tą būseną apibūdinti“, – pasakojo aktorė.
Nerimas ją kankina iki šiol
Dabar nerimas aktorės nebesekina taip, kaip anksčiau, tačiau ją vis dar ištinka nemalonūs nerimo priepuoliai, nepaisant per dešimtmečius pramogų pasaulyje sukauptos patirties. Leisti laiką su Holivudo kolegomis jai niekuomet nebuvo būdinga – tai tikrai ne tas dalykas, kuriuo aktorė mėgautųsi, bet ji susiėmė, kad savo karjeros labui įveiktų bendravimo baimę: juk niekas nenori samdyti aktorės, kuri nesugeba būti tarp kitų žmonių.
„Mane kartais vis dar apima nerimas, tačiau aš labai smarkiai stengiausi, todėl ši būsena manęs daugiau neparalyžiuoja, kaip nutikdavo anksčiau. Niekados nerimui slopinti nesirinkau meditacijos. Pastebėjau, kad padeda nukreipti dėmesį nuo savęs – žinau, ironiška tą girdėti iš aktorės! Štai kodėl man patinka būti mama ir ginti gyvūnus – tuomet išties galiu jaustis turinti galios“, – „Net-A-Porter“ pasakojo K. Basinger.
1995-aisiais aktorei ir dabar jos jau buvusiam vyrui Alecui Baldwinui susilaukus dukters Ireland Basinger-Baldwin, K. Basinger prioritetas buvo ne Holivudas, o motinystė. Modelio ir socialinių tinklų žvaigždės Ireland santykiai su tėčiu išgyveno sudėtingų laikotarpių (jis pagarsėjo palikęs 11-metei dukteriai balso žinutę, kurioje pavadino ją „kvaiša kiaulaite“), tačiau ji ir K. Basinger sutaria puikiai. 2018-ųjų vasarį jiedvi Malibu paplūdimyje surengė bendrą fotosesiją.
Industrija tapo “nebekontroliuojama”
Atvirame interviu „Net-A-Porter“ K. Basinger guodėsi dėl dabartinės kino industrijos būklės ir aiškino, kodėl ji tiesiog nėra jai sutverta. Jos šlovės metas pralėkė tais laikais, kai nebuvo „Twitter“ ir „Instagram“, o iš įžymybių nebuvo tikimasi, kad telefonų dėka jos nuolat bus susietos su savo gerbėjais. K. Basinger ankstesni laikai patiko gerokai labiau.
„Socialiniai tinklai viską pakeitė. Anksčiau buvo daugiau paslapties. O dabar žmonės gali tiesiog visur demonstruoti savo užpakalį. Niekuomet nebuvau ta, kuri dalijasi visomis savo gyvenimo detalėmis. Gaila, kad ši industrija tapo tokia nekontroliuojama, o vertybių sistema kažkur prapuolė“, – apgailestavo aktorė.
Įvaizdis Holivude yra viskas. Kuo vyresnė aktorė tampa, tuo dažniau įsitikina šio teiginio teisingumu. Visgi tai nereiškia, kad jai rūpi, ką pagalvos kiti, net jei tai ir žmonės iš tos pačios Holivudo aplinkos.
„Senti yra gerai, nes senstant išmoksti nusimesti tą mėšlą, kuris tau visą gyvenimą slėgė pečius. Aš nesijaudinu dėl žmonių. Ne mano reikalas, ką jie apie mane galvoja“, – sakė K. Basinger.
Nepaisant vulgarokų vaidmenų, kurių jaunystėje ji imdavosi nesukdama galvos, aktorė atskleidė, kad ji išties jautėsi „gerokai drovesnė ir galvojanti, ką žmonės apie ją pamanys “, kai buvo Holivudo sekso simbolis savo populiarumo laikais. „Priimdavau dalykus pernelyg rimtai. Jei galėčiau sugrįžti atgal, tikrai mažiau varžyčiausi“, – sakė K. Basinger.
Ji laikoma „silpnąja Holivudo vieta“
Lygybės klausimas tapo vienas svarbiausių Holivude, kai 2017-aisiais pratrūko Harvey Weinsteino skandalas. Nuo to laiko pasidarė aišku, kad tai tikrai nėra nauja problema. K. Basinger nepateikė jokių konkrečių istorijų apie nederamą seksualinį elgesį darbe, tačiau ji Holivude praleido pakankamai daug laiko, kad pamatytų tamsiąją aktorės darbo pusę. Apie tai ji užsiminė 2016-aisiais interviu „Net-A-Porter“: „Būtų nuostabu, jei įsivyrautų visiška rasių ir lyčių lygybė – ne tik Holivude, bet ir visur kitur. Tačiau nemanau, kad mums pavyks. Žmonės galvoja, kad Holivudas yra labai liberali vieta, bet jei pažvelgtumėte į silpnąsias jo vietas, jūsų atradimai gali būti įspūdingi“.
K. Basinger pasiūlė radikalų šios problemos sprendimo būdą: kol neįvyks reikšmingi pokyčiai, moterys turėtų susivienyti ir aiškiai atsisakyti vyrų, sekso ir vaikų gimdymo, kad vyrai suprastų, kokios moterys iš tiesų yra galingos. Ji sakė „The Bolt“, kad jos darbe visi „prisidėjo prie seksizmo“, o moterys visame pasaulyje turėtų vieningai kovoti už lyčių lygybę. „Jei mes, moterys, visos pakiltume, susiimtume už rankų ir tiesiog pasakytume „Ne“ vyrams... Moterys suvoktų, kiek daug galios jos išties turi“, – aiškino K. Basinger. Kalbėdama su „Elle“, ji dar sykį aiškino, jog moterų susilaikymas padėtų joms įsiviešpatauti. „Mes galime nustoti gimdyti vaikus, galime nustoti mylėtis, visa tai daryti. O tuomet moterys valdys pasaulį“, – tvirtino aktorė.
Jos bandymas sugrįžti virto katastrofa
2015-aisiais K. Basinger užbaigė kitą ilgą nesirodymo laikotarpį juosta „The 11th Hour“ („11-ta valanda“), keistoku danų režisieriaus Anderso Morgenthalerio siaubo filmu. K. Basinger jame vaidino sėkmingą verslininkę, po aštuonių persileidimų per dvejus panyrančią į beprotybę. Mažo biudžeto filmas „Observer” kino kritiko Rexo Reedo buvo pavadintas „bauginančiu ir pretenzingu šlamšto gabalu“. Daugelis kritikų filmą įvertino neigiamai.
„Jei K. Basinger vis dar moka vaidinti, tai šiame filme nebuvo jokio to įrodymo. Kad ir ką ji prisimintų apie personažo atskleidimą, veido išraiškas ar bet kokį dalyką, panašų į įtikinamą vaidybą, ji to neparodo“, – rašė R. Reedas. Išpeikto filmo reitingas svetainėje „Rotten Tomatoes“ tesiekė 13 procentų. „Perkrautas, perspaustas, grynas cinizmas“, – „New York Daily News“ rašė Katherine Pushkar.
Kalbėdama su „Daily Beast“, K. Basinger sakė, kad „11-ta valanda“ turėjo būti „metafora verslininkėms ir darančioms svarbius gyvenimo sprendimus, nes šiandien daugelis savo srities profesionalių renkasi neturėti šeimos, o tuomet staiga tarsi nubunda ir užsinori“. Pasak „Film Journal International“ kritikės Simi Horwitz, kita vertus, „11-ta valanda“ bet kuriai moteriai, kuri niekuomet nedegė dideliu noru turėti kūdikį, pasirodytų visiškai nesuprantama ir nereikšminga, atvirkščiai, netgi absurdiška“.
Šis bandymas sugrįžti K. Basinger buvo tikra katastrofa – nuo to laiko ji daugiau nebesukūrė pagrindinio vaidmens ir, greičiausiai, jau sunku tikėtis, jog sukurs.