Galimybė dirbtinai padidinti sekėjų skaičių už pinigus, regis, atsirado jau tada, kai vos išpopuliarėjo instagramas. Supratus, kokią didžiulę sklaidą ir jėgą turi šis tinklas, juo ėmė naudotis kone visi. Natūralu, kad visuomenėje žinomi žmonės gerbėjų auditoriją čia susiburia greičiau – jų gyvenimu domėtasi dar iki atsirandant bet kokiems socialiniams tinklams. Ilgainiui instagrame ėmė populiarėti ne tik garsenybės, o ir iki tol nežinomi, tačiau savo asmenybe sugebėję sudominti žmonės. Tiek didieji, tiek mažiau šalyje žinomi vardai sulaukia ne tik sekėjų dėmesio, bet ir reklamos pasiūlymų, už kuriuos neretai sulaukiama solidaus atlygio. Kai kurie populiarūs lietuviai jau geba išgyventi vien iš savo veiklos instagrame.
Tokios ir panašios influencerių sėkmės istorijos dažnai įkvepia kitus. Vieni bendraminčių ratą savo profilyje stengiasi suburti natūraliai, siūlydami įdomų, naudingą turinį ir tai, ko trūksta rinkoje, o kiti labiau koncentruojasi į patį norą išgarsėti, sulaukti populiarumo ir už tai gauti atlygį. Noras turėti didelį sekėjų skaičių dažnai susuka galvą tiek, kad kai kurie lietuviai net ryžtasi juos nusipirkti. Įdomu tai, kad nors ir tikimasi šį nepatogų faktą nuslėpti, dirbtinai pakilusi sekėjų auditorija pastebima ir plika akimi. Klausimų kelia ne tik staiga ir tarsi be jokios priežasties padidėjęs skaičius, bet ir gerbėjų aktyvumas – juk pavyzdys, kai asmenį neva seka šimtai tūkstančių, tačiau jo nuotraukos sulaukia vos poros šimtų „patinka“ – atrodo mažų mažiausiai keistai.
Apie visa tai ir dar daugiau „Delfi“ papasakojo reklamos agentūros „Influenceriai.lt“ įkūrėja Laura Aleksandravičė. Šios srities marketingo ekspertė pasidalijo ne vienu įdomiu faktu apie raudonuosius sąrašus, kaip dirbtini sekėjai iškraipo rinką ir kaip į populiarumo bet kokią kaina siekiančius lietuvius žiūri tiek reklamos atstovai, tiek instagramo auditorija.
– Ar tokie staigūs sekėjų išaugimai – dažnas atvejis, kalbant apie žinomų žmonių anketas? Ar jūs, kaip specialistė, dažnai pastebite tokią tendenciją Lietuvoje? Kaip ją vertinate?
– Staigūs sekėjų skaičiaus išaugimai nėra toks dažnas atvejis, o juos pastebėti ganėtinai sunku, jei su tuo žmogumi nėra nuolat bendradarbiaujama. Žinoma, jei kalbame apie kelių šimtų tūkstančių sekėjų prieaugį per naktį, toks įvykis neliks nepastebėtas, kadangi patys vartotojai yra ganėtinai pastabūs.
Kartais staigūs sekėjų šuoliai pastebimi po svarbių influencerio ar žinomo žmogaus gyvenimo įvykių – vestuvių, skyrybų, vaiko gimimo ar skandalo, tačiau jie yra normalūs ir siekia 10-15%.
Dažniausiai į šlovės olimpą tokiais būdais stengiasi užkopti visiškai nežinomi žmonės. Pasinaudodami įrankiais, kurie išreitinguoja lietuvius pagal sekėjų skaičių, pačioje viršūnėje galime pastebėti keletą vardų, kurių niekada nesame girdėję – nei televizijoje, nei radijuje, nei tarp draugų. Atsidarius tokių žmonių profilius dėmesį pirmiausia patrauks tai, kad jų didelė auditorija yra visiškai neefektyvi – vos keliasdešimt patiktukų ant nuotraukų iš šimtatūkstantinės auditorijos. Tikėtina, kad tokiu būdu šie žmonės nori sukurti įspūdį, jog yra labai populiarūs ir sulaukti reklamos užsakymų iš prekių ženklų ar kvietimų į pramogų pasaulio renginius.
Žinoma, yra ir ne vienas žinomas lietuvis, kurio socialinių tinklų sekėjų auditorija nėra skaidri. Pavyzdžiui, vieno nuomonės formuotojo, turinčio apie 80 tūkst. sekėjų, net 46% sekėjų yra netikri, o šalia lietuvių kilmės sekėjų puikuojasi ir Brazilijos auditorija.
Žinomi žmonės, subūrę tam tikrą auditoriją, gali nuspręsti neetiškais būdais ją padidinti dėl tų pačių priežasčių. Jei influencerio auditorijos augimas sulėtėja, jis gali prarasti aktualumą ir nebūti pirmu pasirinkimu reklamos užsakovams. Be to, didesnis sekėjų skaičius yra priežastis didinti reklamos paslaugų įkainius. Šiandien mūsų regione influencerių reklamos paslaugų įkainiai vis dar nustatomi remiantis sekėjų skaičiumi, todėl didesnis sekėjų skaičius yra siekiamybė. Tačiau vis daugiau prekių ženklų, besirenkančių influencerių paslaugas, kreipia dėmesį ne į profilio auditorijos dydį, o į efektyvumą – realų vartotojų pasiekiamumą bei įtaką pardavimų rezultatams.
Modash.io duomenimis, TOP-50 Lietuvos influencerių turi net 1,5 mln. netikrų sekėjų. Gera žinia ta, kad tik maža dalis jų turi aukštą netikros auditorijos procentą, o bendras auditorijos patikimumo (angl. audience credibility) vidurkis siekia 85%.
– Jei tą neorganiškai išaugusį gerbėjų skaičių pastebi įprastas socialinių tinklų vartotojas, ko gero, pastebi ir reklamos specialistai, užsakovai? Kaip tokie išaugimai rinkoje yra vertinami? Ar tokie asmenys iškart „nurašomi“ kaip nepatikimi?
– Negaliu įvardinti bendros rinkos pozicijos, tačiau mūsų agentūra į sekėjų auditorijos autentiškumą žiūri kaip į pirmąjį filtrą, atrinkdami influencerį klientui. Jei auditorijos patikimumas (angl. audience credibility) yra mažesnis nei 80%, tai influenceris šio filtro nepraeina ir toliau nesvarstome jo kaip kandidato. Tai ne tik leidžia išvengti nepatikimo partnerio, tačiau užtikrina maksimalų galimą tikslinės auditorijos pasiekiamumą.
Galime įvardinti, kad keletą nesąžiningai auditoriją subūrusių influencerių esame įtraukę į raudonąjį sąrašą ir su jais nerekomenduojame dirbti savo klientams.
– Kokiais atvejais dirbtini sekėjai gali išaugti? Nors pirma į galvą šauna jų pirkimas, tačiau galbūt yra ir kitų galimybių, pavyzdžiui, kibernetinė ataka, virusas ar pan.?
– Pagrindinė priežastis yra sekėjų pirkimas. Į „Google“ paiešką įvedus „pirkti sekėjus“ pamatysime eilę programėlių, kurios siūlo lengvai juos įsigyti, pavyzdžiui, už 0,49 JAV dolerio gauti 50 naujų sekėjų.
Taip pat egzistuoja įvairios lietuviškos instagramo grupės ir profiliai, kurie siūlo sekėjų prieaugį už atitinkamą kainą. Jos veikia kaip piramidinės schemos, įtraukia kuo daugiau vartotojų, kurie vėliau rašo kitiems vartotojams, siūlydami pasinaudoti šia „paslauga“.
Pastaruoju metu vis dažniau pasitaiko ir kibernetinių atakų, nukreiptų prieš influencerius. Pavyzdžiui, šiemet mūsų agentūros atstovaujamam turinio kūrėjui Pauliui Mikolaičiui-Paul de Miko kažkas nupirko ir sekėjų, ir dešimtis tūkstančių patiktukų ant kelių reklaminių įrašų. Sudėtinga įvardinti konkrečias to priežastis, gal tai tiesiog nevykęs pokštas, tačiau akivaizdu, kad tokiu būdu galima pakenkti turinio kūrėjo įvaizdžiui ar santykiui su prekių ženklais. Deja, influenceriai neturi daug galimybių apsisaugoti nuo tokių atakų, kadangi jos vykdomos neturint prisijungimų prie profilio.
– Yra specialios programos, kurios rodo pasirinkto profilio sekėjų skaičių pokyčius, tačiau ar jos rodo ir galimas apgavystes, kaip netikrų sekėjų prieaugis? Ar įmanoma įrodyti, kiek netikrų anketų seka kitą profilį? Kam įprastai naudojamos tokios ir panašios programos bei ką su turimais duomenimis galima nuveikti?
– Programose, rodančiose pasirinkto profilio sekėjų skaičiaus pokyčius, galime įžvelgti netipinius šuolius. Dažnai tokie skaičiai būna apvalūs, pavyzdžiui, papildomi 500 sekėjų per dieną. Tos dienos duomenis palyginę su ankstesniu sekėjų augimo tempu ir įvertinę, kad nenutiko nieko, kas galėjo tokį prieaugį lemti natūraliai, galime daryti prielaidą, kad sekėjai buvo įgyti neorganiškai.
Šią prielaidą patikrinti padeda įprastai mokamos influencerių marketingo platformos, kuriose aiškiai įvardijama, koks netikrų sekėjų procentas nustatytas profilyje, kokios kilmės šalys vyrauja tarp sekėjų. Jei lietuviškai turinį kuriančio influencerio profilį seka ženkli dalis Indijos, Brazilijos ar JAV vartotojų – vien tai yra signalas apie netikrus sekėjus.
Mano nuomone, sekėjų autentiškumo įvertinimas yra influencerių marketingo higiena, o leisti pinigus influenceriams, turintiems netikrų sekėjų, prilygsta jų išmetimui į balą.
– Patys asmenys, kurių anketos stebėtinai išaugo sekėjų skaičiumi, dažnai šį faktą nutyli, vengia tokių temų. Atrodo, kad jei prie to neprikišai pirštų pats, tarsi norėtum paaiškinti, jog tavo anketą netikėtai ėmė sekti vadinamieji „botai“ ar „troliai“, leisti kitiems suprasti, kad matai neįprastą situaciją. Bet dažniausiai nutariama tylėti. Dėl šios priežasties natūraliai peršasi mintis, kad be jų paties įsikišimo tai ir nevyktų. Kaip manote, kodėl to griebiamasi? Kokie pagrindiniai motyvai, jei tai daroma sąmoningai?
– Verta paminėti, kad visi influenceriai turi kažkokią dalį netikrų sekėjų, kadangi taip veikia „botų fermos“. Paprastai tariant, jie užprogramuoti sekti žinomus žmones, kad būtų identifikuojami kaip įprasti vartotojai. Su tuo kovoja ir instagramas, todėl kartas nuo karto pasirodo žinia, kad per naktį nukrito vienos ar kitos pasaulinio garso žvaigždės sekėjai, taip atsitinka dėl to, kad instagramas aptinka ir pašalina „botų fermą“.
Žinomi žmonės neabejotinai vengia šios temos, jei patys yra pasinaudoję sekėjų pirkimo paslaugomis. Toks nutylėjimas yra tiesioginis įrodymas, kad sekėjų auditorija neužaugo organiškai. Nors tai nėra nusikaltimas, bet tai nėra etiškas bei sąžiningas elgesys, kurį sveikintų sekėjai ar reklamos užsakovai. Po tuo slepiasi niekuo nepagrįstas, dirbtinis bandymas būti populiaresniu, aktualesniu.
– Tai, kad nenatūralus išaugimas yra pastebimas ir dažniausiai yra vertinamas neigiamai – tik pora faktorių. O kokios dar blogybės už to slypi, ko galbūt neįvertina tokios anketos savininkas? Pavyzdžiui, kas nutinka su taip „iškankintu“ profiliu bei jo rodikliais? Gal kenčia įrašų matomumas, paties profilio pasiekiamumas, gal pats socialinis tinklas apriboja tokio keisto profilio galimybes?
– Dažniausiai tokių anketų savininkai nepasidomi šio poelgio pasekmėmis. Instagramo platforma tokius vartotojus baudžia ilgalaikėmis priemonėmis – sumažina organišką anketos pasiekiamumą, profilis būna sunkiau surandamas, pavyzdžiui, reikia suvesti pilną ir tikslų profilio pavadinimą, kad jis atsirastų paieškoje. Pastebėję įtartiną paskyros veiklą, jie gali laikinai sustabdyti paskyrą arba net ištrinti ją visam laikui.
Su tokiomis pačiomis pasekmėmis, deja, kovoja ir tie turinio kūrėjai, kurie ne patys inicijavo sekėjų, patiktukų ar komentarų pirkimą. Vis dėlto svarbiausia, kad negrįžtamai nukenčia ne tik rodikliai, bet ir reputacija.
– Kadangi iki šiol kalba sukosi apie nenatūraliai išaugintą sekėjų skaičių, gal pasidalintumėte, kaip tai galima padaryti organiškai, ne dirbtinai? Kas šiuo metu rinkoje patraukia akį: profiliai, asmenybės, temos, požiūris?
– Nėra vieno recepto, kadangi kiekvienas kūrėjas yra unikalus ir turi savitą ryšį su auditorija. Svarbu turėti autentišką stilių ir nekopijuoti to, kas jau suveikė kažkam kitam. Tačiau universalūs principai yra nuosekli komunikacija, vertės kūrimas sekėjams, balansas tarp organiško ir reklaminio turinio, neatsilikimas nuo socialinių tinklų tendencijų bei pagarba savo auditorijai. Dažnai išauginti sekėjų ratą yra lengviau nei išlaikyti aktualumą per laiką – tam prireikia dar didesnių pastangų.