Kiek anksčiau savo komentarus išsakė pats muzikantas, o šiuo metu Delfi gavo oficialų atsakymą dėl susidariusios situacijos iš asociacijos LATGA administracijos.
„Labai apgailestaujame dėl nesusipratimo, susijusio su Viktoro Diawaros tėvo Gaoussou Diawara autorių teisėmis. Bandome paaiškinti šią situaciją, išdėstydami savo įvykių versiją.
Šviesaus atminimo Gaoussou Diawara niekada nebuvo LATGA narys, jis savo teisių administravimą buvo patikėjęs Prancūzijos autorių teisių kolektyvinio administravimo asociacijai SACEM, su kuria mes bendradarbiaujame tarptautinių sutarčių pagrindu. Šiai asociacijai autorius buvo perdavęs administruoti ir rinkti autorinį atlyginimą tik už dalį savo, kaip autoriaus, teisių. Tarp perduotų teisių viešo kūrinių atlikimo teisės, deja, nebuvo. Būtent apie teisę į atlyginimą už viešą kūrinių naudojimą savo komentaruose bei interviu ir kalba mūsų narys V.Diawara, sukūręs ne vieną dainą savo tėčio tekstų pagrindu.
Išlikusių duomenų apie 2000 ar 2001-aisiais vykusius pokalbius su mūsų specialistais apie atlyginimą už viešą bendrų Viktoro ir jo tėvo kūrinių naudojimą, deja, neturime. Todėl negalime nei teigti, nei neigti, kad kažkas iš mūsų darbuotojų patikino V.Diawarą, kad „visi dokumentai yra sutvarkyti ir jam nebereikia niekuo rūpintis“. Vis dėl to toks pasakymas sunkiai įsivaizduojamas, nes net ir mūsų nariai turi ne tik teises, bet ir pareigas, tokias kaip suteikti ir atnaujinti visą informaciją apie save ir savo kūrinius – to prašome savo narystės sutartyse. O ir LATGA savo veikloje vadovaujasi teisės aktais bei vidiniais Visuotinių narių susirinkimo patvirtintais dokumentais, ne tik pokalbiais su autoriais.
Įdomu tai, kad nuo pat kūrinių, kurių bendraautorius yra ir G.Diawara, registracijos 2005 metais iki pat 2015 metų šiuo klausimu niekas į mus nesikreipė.
2015 m. su mūsų specialistais susisiekė „Skamp“ vadyba ir pasiteiravo apie situaciją, mūsų specialistė ją išdėstė. Vis dėlto po šio pokalbio 2015 m. G.Diawara taip ir neperdavė nei SACEM, nei jokiai kitai pasaulio kolektyvinio administravimo asociacijai administruoti viešo atlikimo teisės. Galimai abi pusės nesusikalbėjo, dėl to ir susiklostė tokia nemaloni tiek mums, tiek autoriams situacija.
Dėl šios priežasties autorinio atlyginimo, surinkto už kūrinių (kurių bendraautorius ir G.Diawara) panaudojimą Lietuvoje viešo atlikimo būdu, LATGA neturėjo teisinio pagrindo pervesti SACEM. Jam priskirti pinigai buvo pervesti į nepaskirstomų sumų fondą ir buvo perskirstyti kitiems autoriams.
Už kūrinių, kurių bendraautorius yra G.Diawara, viešą atlikimą autorinis atlyginimas Lietuvos teritorijoje buvo ir yra renkamas bei saugomas Europos Sąjungos norminiuose dokumentuose, LR Autorių teisių ir gretutinių teisių įstatyme bei LATGA visuotinio narių susirinkimo patvirtintuose LATGA dokumentuose nurodytą terminą, t.y. trejus metus nuo tų metų, kuomet autorinis atlyginimas buvo surinktas. Tai reiškia, kad visi autoriai, kuriems yra priskaičiuotas autorinis atlyginimas, tačiau dėl įvairių priežasčių negali būti išmokėtas (neperduotos administruoti teisės jokiai asociacijai (ne narys), perduota tik dalis teisių, nežinomi kontaktai, rekvizitai ar kt.), gali bet kuriuo metu kreiptis į LATGA ar kitą asociaciją kitose šalyse, su kuriomis LATGA bendradarbiauja ir gauti jiems priklausantį ir surinktą autorinį atlyginimą už paskutinius trejus metus.
Tokie autoriai yra viešai nurodomi ieškomų autorių sąraše, kurį skelbti viešai įpareigoja teisės aktai. Visos kolektyvinio administravimo asociacijos deda pastangas tokius autorius surasti, tą pagal savo žmogiškųjų išteklių galimybes darome ir mes. Šiuo metu šiame sąraše vien muzikos ir dainų tekstų autorių yra per 1500. Tokia praktika egzistuoja visose Europos valstybėse ir autoriai visur yra skatinami savo kūryba rūpintis aktyviau. Suprantame situacijos jautrumą bei specifiką, todėl dėsime visas pastangas šį ginčą spręsti taikiu būdu, komunikuojant tiek su V.Diawara, tiek su kitais su gerbiamo G.Diawaros teisių paveldėtojais. Šis klausimas bus svarstomas ir artimiausiuose Asociacijos LATGA tarybos posėdžiuose“, – rašoma oficialiame asociacijos LATGA administracijos komentare.
Primename, kad dar iki gaunant oficialų komentarą iš LATGA, Delfi susisiekė su Viktoru, šis neslėpė pasipiktinimo ir liūdesio dėl susidariusios situacijos.
„Aiškinausi dalykus dėl tėvo palikimo – situacija sudėtinga, nes Malyje yra labai sudėtinga politinė situacija. Kai po tėvo mirties ten nuvykau, jau vyko visokie streikai. Skridau du kartus, tačiau nevyko teismai ir negalėjau užbaigti palikimo reikalų, paskui vyko perversmas – reikalai labai komplikuoti. Tačiau pamažu prieinu prie kai kurių dokumentų, sąskaitų. Pastebėjau, kad autorines lėšas jis gavo iš Prancūzijos, bet besigilinant kilo įtarimas, kad niekada nieko nėra gavęs iš LATGA“, – sakė muzikantas.
V. Diawara teigė, kad pradėjus aiškintis su LATGA, šie ėmė mėtyti pėdas. Asociacija nurodė, kad 2015 metais buvo atliktas mokėjimas. Tačiau kai Viktoras šią situaciją paviešino savo socialiniuose tinkluose, vis tik gavo atsakymą iš LATGA, jog iki 2018 metų Viktoro tėčiui nebuvo išmokėti pinigai.
„Nurodė, neva jis yra ieškomų autorių sąraše ir LATGA nežinojo, kur pervesti pinigus. Labai įdomus atvejis. Tikriausiai Lietuvoje nėra labai daug žmonių Diawaros pavarde? Galima paskambinti Viktorui Diawarai ir pasiklausti, – piktinosi žinomas vyras. – Galima muilinti, kiek nori. Jie gali dabar aiškinti, kad negalėjo teisiškai atlikti tų pavedimų, bet aš tai vadinu vagyste vidury dienos. 2001-2007 metais tos dainos buvo labiausiai grojamos Lietuvoje. Tuomet dar buvo mokami pinigai už mobiliųjų telefonų melodijas. Aš visus atlyginimus žinau, pats esu visų tų dainų autorius, tad įsivaizduoju, kiek pinigų liko gulėti nežinai kur. Žinau, kiek pinigų negavo mano tėvas.“
Pasak muzikanto, apie „ieškomų autorių“ sąrašą jis sužinojo tik vakar, nors pats priklauso LATGA asociacijai nuo 1998-ųjų.
„LATGA kas tris mėnesius man atsiunčia ataskaitą apie mano gaunamas pajamas. Tad ar buvo sunku pranešti, kad yra kažkoks mistiškas žmogus ta pačia pavarde? Visi žinojo, kad mano tėvas rašo mums tekstus. Pats buvau ten ir užregistravau tas dainas. Pamenu, tuomet klausiau – mano tėvas yra registruotas Prancūzijoje, ką padaryti, kad tie pinigai jį pasiektų? Man pasakė – nieko, – sakė Delfi pašnekovas. – Gyvendamas Europos Sąjungoje negalėjau įsivaizduoti iki pat vakar dienos, kad tokie dalykai gali vykti. Jeigu papasakotumėte, kad tai yra kažkur giliai Afrikoje, gal ir būčiau patikėjęs. Bet kad Lietuvoje yra taip vagiama…”
Viktorui LATGA pranešė, kad senaties terminas jau yra praėjęs ir maksimalus atlyginimas, kurį būtų galima gauti – už paskutinius trejus metus.
„Tačiau tos dainos neberenka perklausų, jos buvo populiariausios prieš 15-20 metų. Tai yra didelė nepagarba mano tėvui, kuris buvo pats geriausias autorius. Visą gyvenimą galvojau, kad jis gauna autoriaus atlyginimą, – tikino V. Diawara. – Tiek aš, tiek tėvas niekada nebuvome besiskundžiantys ar bereikalingo dėmesio reikalaujantys žmonės, tad nekalbėdavome apie gaunamus atlyginimus. Tačiau, pasirodo, LATGA tuos pinigus panaudojo savo reikmėms.”