I. Puzaraitė-Žvagulienė apie šį incidentą papasakojo savo sekėjams socialiniame tinkle, ja sutiko pasidalinti ir su Delfi skaitytojais.

„Noriu pamokyti jus, tuo pačiu ir save, priminti, kad taip gyvenime kartais nutinka. Gruodžio 11 dieną po šokių konkurso pastebėjau, kad atsitrenkta į mano mašiną, sulamdytas jos priekis, nes kaltininkė važiavo atbula. Su ja susisiekėme, supildėme deklaraciją, viską susitvarkėme. Tačiau dar mėnesį laiko važinėjome su apgadinta mašina. Servise sakė: „Jei važiuoja, tai viskas gerai“, tuo metu jie neturėjo vietos, kad priimtų taisymui. Pasirodo, ne visi servisai elektrines „Nissan Leaf“ mašinas remontuoja“, – istoriją pradėjo pasakoti I. Puzaraitė-Žvagulienė.

Po mėnesio laiko žinoma moteris pasakojo sulaukusi iš serviso žinių, jog atsirado laisva vieta jos mašinos taisymui. Automobilis buvo priduotas sausio mėnesį, draudimo įmonė tuo metu skyrė pakaitinę mašiną.

„Serviso darbuotojai pasidomėjo, kas padaryta mūsų mašinai. Reikėjo pakeisti tam tikras priekines detales, įkrovimo baką, sulankstytą bamperį. Pasirodo, tokių „Nissan Leaf“ dėvėtų detalių rasti Lietuvoje neįmanoma, todėl jų paieška išsitęsė iki trijų mėnesių. Galiausiai buvo priimtas sprendimas užsakyti originalias detales iš Amerikos, nes ir mūsų mašina amerikietiška“, – sakė I. Puzaraitė-Žvagulienė.
Inetos Puzaraitės-Žvagulienės sulankstyto automobilio priekinė dalis

Detalės, anot žinomos moters, buvo ilgai gabenamos iš JAV ir tik balandžio 4 dieną ji galėjo atsiimti pataisytą automobilį.

„Tačiau gražiausia yra kita istorijos dalis, – ironiškai kalbėjo I. Puzaraitė-Žvagulienė. – Draudimas turėtų dengti visas remonto išlaidas, kurios su visais detalių siuntimais yra tikrai nemažos, tačiau, kadangi detalės yra naujos, priskaičiavo, jog 927 eurus su centais turime susimokėti patys.“

I. Puzaraitė-Žvagulienė neslėpė, kad tai ją nemenkai supykdė. Moteris pasakojo nematanti savo kaltės, todėl nesupranta, kodėl turi mokėti tokią nemažą sumą už automobilio remontą.

„Tai jūs dabar pasakykite, ar tai nėra vagystė baltoje dienoje. Tiko mums tas mūsų bamperis, viskas su juo buvo gerai, viskas su ta mašina buvo tvarkoje, bet pasakė: „Būkite malonūs, duokite 927 eurus už tai, kad mėnesį laiko važinėjote su sulamdyta mašina, tris mėnesius laukėte, kol buvo suremontuota“.

Anot atlikėjos, jos vyras Ąžuolas Žvagulis susisiekė su įvykį padariusia moterimi, ji pasiūlė dar kartą šeimai kreiptis į draudimo įmonę.

„Šiandien su ja susisiekėme, sakome, gal iš bendro žmogiškumo pasiūlytų žmogus dengti pusę sumos. Tačiau nei čia per daug jos kaltė... Bet ar mano kaltė, kad įkalė į mašiną? Brangiausias parkingas, kokį esu mokėjusi.

Dabar į tą mašiną net pažiūrėti nenoriu. Nežinau, ką daryti, pikta esu. O ką jūs darytumėte tokiu atveju? Kur kreiptis? Man gaila atiduoti 927 eurus už tai, kad aš patyriau žalą“, – instagrame į savo sekėjus kreipėsi žinoma moteris ir pridūrė, kad nei civilinis, nei kasko draudimas detalių nusidėvėjimo sumos nedengia.

Delfi susisiekus su I. Puzaraite-Žvaguliene, ji pridūrė, kad padarytą žalą turi sumokėti į jos 2013 metų automobilį atsitrenkusios moters draudimo įmonė „Compensa“.

„Kai sužinojome apie šią situaciją, kad reikės mokėti patiems dar 927 eurus, pamąstėme, kad galime mokėti už remontą iš savo kasko draudimo, bet situacija būtų tokia pati“, – teigė I. Puzaraitė-Žvagulienė.

Ji teigė pastebėjusi, kad automobilių draudimo sutartyse nurodyta, jog keičiant senas detales naujomis skaičiuojamas jų nusidėvejimas, vis dėlto moteris svarstė, kodėl šioje situacijoje, kai ne ji kalta dėl to, kad įvažiuota į automobilį, vis tiek už remontą turi sumokėti tam tikrą pinigų dalį.

„Suprantu, jei aš būčiau važiavusi ir trenkusi į sieną, o mano žalą galėtų atlyginti tik tokiu būdu, kai man reikėtų primokėti, bet mano mašina buvo sveika, su ja buvo viskas gerai. Jeigu būtų visai armoniką iš tos mašinos padarę? Jei už taisymą tai būtų dar diesnė suma? Logika turėtų būti tokia, jei į mane įvažiavo, tai daudimas turėtų padengti. Aš nekaltinu tos moters, ji tikrai ne specialiai įvažiavo, juk ir ji draudimą moka tam, kad nereikėtų iš savo kišenės papildomai susimokėti“, – teigė I. Puzaraitė-Žvagulienė.

Tiesa, anot jos, papasakojus apie šį incidentą socialiniame tinkle, su ja susisiekė ir daugiau į panašią situaciją patekusių sekėjų.

„Keli žmonės pasidalino panašiomis patirtimis, pasirodo, yra ir porą tūkstančių susimokėję už remontą, kurio reikėjo ne dėl jų kaltės. O detalių nusidėvėjimas skaičiuojamas nuo automobilio amžiaus ir nuo ridos. Daug žmonių nežino, kad gali taip nutikti. Kitą kartą prieš perkant automobilį reikia važiuoti į vietas, kuriose pardavinėja dėvėtas detales ir pasižiūrėti, ar jų turi. Taip pat būtina iki galo aiškintis viską su draudimo kompanija, nes jie gali į situaciją pasižiūrėti paviršutiniškai“, – svarstė I. Puzaraitė-Žvagulienė.

Kasko – neprivalomas, todėl turi kitas taisykles

Delfi „Compensa Vienna Insurance Group“ savanoriškų standartinių draudimo produktų grupės vadovas Audrius Kikutis teigė, kad pakliuvus į avariją, be abejonės, pirmiausia svarbi joje dalyvavusių žmonių sveikata ir gerovė, tačiau natūralu, kad po didesnio ar mažesnio eismo įvykio tenka rūpintis ir automobilio taisymu, o tai – papildomi rūpesčiai ir nepatogumai.

„Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo (TPVCAPD) išmoka yra skaičiuojama remiantis galiojančiais įstatymais. Numatyta, kad žalos dėl turto sugadinimo, kai jį remontuoti ekonomiškai yra tikslinga, atlyginimo dydis nustatomas pagal turėtas remonto išlaidas, būtinas atkurti sugadintą turtą ar jo detalių ir (ar) dalių rinkos vertę iki eismo įvykio.

Nėra jokios abejonės, kad automobilio detales, kurioms įvykio metu yra, pavyzdžiui, 10 ar daugiau metų, keičiant naujomis bus pagerinta automobilio būklė. Siekiant atstatyti automobilio būklę iki įvykio, bet kartu iš esmės nepagerinti nukentėjusio asmens turto būklės kaltininko sąskaita, naujoms originalioms dalims taikomas nuvertėjimas, kurį privalo padengti turto savininkas“, – teigė A. Kikutis.

Anot jo, kasko draudimas nėra privalomasis, todėl jis turi ir kitas taisykles. A. Kikutis teigė, kad naujiems ar iki 3–4 metų senumo automobiliams kasko draudimo sąlyga, kad nebus taikomas keičiamų dalių nusidėvėjimas, dažniausiai yra taikoma pagal nutylėjimą, o 6, 8 ar 10 metų senumo automobiliams kasko draudimo variantas be keičiamų dalių nusidėvėjimo pasirenkamas itin retai.

„Bet kuriuo atveju tokia sąlyga yra aptariama individualiai bei nurodoma abiejų šalių sudarytoje draudimo sutartyje (liudijime). Tokiu atveju draudimas atlygintų visą nuostolio dydį, neatsižvelgiant į keičiamos dalies nusidėvėjimą.

Rinkoje įprasta, kad kasko draudimo atveju nusidėvėjimas neskaičiuojamas automobiliams, kurie yra ne senesni kaip 3–4 metų, tačiau priklausomai nuo automobilio tipo, amžiaus, automobilio modelio, kliento statuso bei sutarties formos, pardavimų kanalo ar netgi pačios žalos pobūdžio detalių nusidėvėjimas gali būti neskaičiuojamas ir 6, 8 ar 10 metų senumo automobiliams. Draudimo kaina taip pat priklauso nuo anksčiau išvardintų veiksnių ir gali varijuoti nuo kelių iki keliasdešimties procentų. Kainą taip pat lemia ir konkrečios draudimo sutarties sąlygos“, – Delfi sakė A. Kikutis.

Jis pridūrė pastebintis, kad 5 metų ir senesnių automobilių segmente apie 90–85 procentai sutarčių yra sudarytos su nusidėvėjimo sąlyga, o likusios 10–15 procentų tokio amžiaus automobilių sutarčių yra su sąlyga, kad nusidėvėjimas keičiamoms dalims nebus skaičiuojamas.

„Jei automobilio kėbulas ar atskiros dalys pažeidžiamos įvykio metu, naujoms transporto priemonėms (iki 5 metų amžiaus) gali būti apskaičiuojama ir išmokama kompensacija dėl prekinės vertės netekimo, tačiau ši kompensacija gali būti mokama tik vieną kartą, įvykus pirmajam nelaimingam nutikimui.

Kai senesniam nei 5 metų automobiliui dėl eismo įvykio keičiame senas dalis į naujas ir originalias, automobilio būklė yra pagerinama ir tampa net geresnė nei buvo iki įvykio. Dauguma transporto priemonių atstovų suteikia dar ir garantiją naujoms automobilių dalims, kai jos įsigyjamos iš oficialių atstovų. Paprastai eismo įvykio faktas (buitiškai tariant, „daužtumas“) automobilio vertei neturi tiek įtakos (nesumažina vertės), kiek jo dalių pakeitimas naujomis originaliomis – vertė išauga, ypač jei automobilis yra 10 metų amžiaus ar senesnis“, – sakė A. Kikutis.

Jis taip pat pabrėžė, kad bet kuri kėbulo išorės dalis ją naudojant dėvisi, nenaudojamą automobilį veikia išoriniai veiksniai, tokie kaip atmosferos poveikis, korozija ir pan., todėl, anot A. Kikučio, mažesnę automobilio vertę lemia ne tik eismo įvykis.

Tiesa, kiek vėliau su Delfi susisiekęs „Compensa“ draudimo atstovas teigė norintis patikslinti, kad buvo sulauktas I. Puzaraitės-Žvagulienės tiesioginis kreipimasis su papildoma informacija, kurios anksčiau nebuvo turima, todėl negalėta įvertinti draudimo išmoka.

„Pagal galiojančią tvarką keičiamoms naujoms originalioms detalėms yra taikomas nusidėvėjimas, kurį buvome pritaikę ir šiuo atveju. Gavę užklausą dėl pritaikyto nusidėvėjimo su papildoma informacija, peržiūrėjome dėvėtų dalių rinką, pasikonsultavome su trečiųjų šalių ekspertais ir gavome informaciją, kad šiam specifiniam automobiliui surasti konkrečias reikiamas dėvėtas dalis rinkoje labai sudėtinga, o kai kurias tvarkingas dalis praktiškai neįmanoma.

Taip pat situaciją su naudotomis dalimis apsunkina ir tai, jog JAV rinkai skirtos automobilių dalys skiriasi nuo Europos rinkai skirtų automobilių dalių, o ir apgadinto automobilio modelis jau nebegaminamas. Pastebėtina, kad šiuo metu rinkoje nėra galimybės įsigyti ir naujų neoriginalių dalių, kurioms nusidėvėjimas taip pat nebūtų taikomas. Dėl nurodytų priežasčių, atsižvelgiant į neeilinę situaciją su šia transporto priemone, priimtas sprendimas netaikyti nusidėvėjimo naujoms originalioms dalims“, – teigė A. Kikutis