Indeksas „Bloomberg Commodity Spot Index“ pašoko iki aukščiausio lygio nuo 2011 metų, metalai per šiuos metus pabrango 21 procentu.
Jeigu dabartinis augimas peraugs į superciklą, kylančios automobilių kainos gali pakurstyti visuotinę infliaciją.
„JPMorgan Chase & Co.“ analitikų vertinimu, automobilių žaliavinių medžiagų kaina per metus iki kovo mėnesio pašoko 83 procentais. Šios medžiagos paprastai sudaro apie 10 proc. transporto priemonės gamybos kainos, o tai reiškia, kad 40 000 JAV dolerių kainuojantis automobilis turėtų pabrangti 8,3 proc., kad padengtų tokį augimą, rašė banko analitikai.
„Be abejonės, jaučiame žaliavinių prekių kainų spaudimą, – praėjusią savaitę sakė Jimas Farley‘is, „Ford Motor Co.“ generalinis administracijos direktorius. – Pastebime infliaciją įvairiuose mūsų pramonės segmentuose, – tokią, kokios neregėjome daugelį metų.“
Automobilių gamintojai paprastai priešinasi didesnių išlaidų perkėlimui vartotojui, tačiau paklausa klesti, nes svarbiausioms ekonomikoms atsiveriant daugelis vartotojų ir toliau vengia viešojo transporto. Puslaidininkių stygius visame pasaulyje taip pat varžo gamybą, o tai savaime atsiliepia atsargoms ir kursto transporto priemonių kainų augimą.
Jungtinėse Valstijose automobilių pasiūla yra tokia ribota, kad nuomos bendrovės veikiau renkasi įsigyti naudotas transporto priemones aukcionuose nei pirkti naujas.
Pagrindinis veiksnys, lemiantis aukštesnes žaliavų kainas pramonėje, yra plienas, būtinas važiuoklių, variklių ir ratų gamyboje. Šio metalo kaina neseniai pasiekė rekordines aukštumas, kai Kinija – iki šiol didžiausia gamintoja – ėmėsi priemonių riboti gamybą.
Vario kainų bumas didina elektromobilių kainas, nes pramonė, įgyvendinama energijos transformacijas, stengiasi laikytis griežtesnių teršalų išmetimo standartų. Elektromobilių gamyboje sunaudojama beveik tris su puse karto daugiau vario nei gaminant daug kuro ryjančius automobilius, visų pirma dėl didesnio laidų kiekio, teigia konsultacinė įmonė „Wood Mackenzie Ltd.“
Sąnaudų didėjimas gali neigiamai atsiliepti tokiems automobilių gamintojams kaip „Tesla Inc.“ ir „Volkswagen AG“, kurie bando gaminti elektromobilius, kurie kainos požiūriu labiau konkuruotų su tradiciniais automobiliais. Be to, jis gali paskatinti automobilių gamintojus pasižvalgyti alternatyvių cheminių medžiagų savo EV baterijoms. Daugumos elementų gamyboje naudojama ličio, kobalto ir nikelio kombinacija, o kiekvienas iš šių metalų per pastaruosius dvylika mėnesių pabrango bent 47 procentais.
„Ford“ ir „BMW AG“ buvo vienos iš gamintojų, gegužę investavusių 130 mln. JAV dolerių į baterijų startuolį „Solid Power Inc.“, besidarbuojančią prie elementų, kurių dėka nebeprireiks šių metalų, o maitinimo blokų kaina, savo ruožtu, sumažėtų dešimteriopai.
„Jie skuba išplatinti tokią riziką, – sakė Casparas Rawlesas, „Benchmark Mineral Intelligence“ kainų ir duomenų vertinimo skyriaus vadovas. – Litis ar kobaltas neturi jokių apsidraudimo mechanizmų.“
BMW prognozėmis, kylančios žaliavų kainos gali pridaryti didelių bėdų, kurių bendra išraiška per metus galėtų siekti iki milijardo eurų (1,2 mlrd. JAV dolerių), penktadienį per pelno aptarimą sakė vyriausiasis finansininkas Nicolas Peteris.
Prabangių automobilių gamintoja išskyrė rodį, plieną ir paladį kaip metalus, galinčius sukelti ypatingų rūpesčių artimiausiais mėnesiais. Ilgesniu laikotarpiu BMW tikisi būti mažiau priklausoma nuo pagrindinių žaliavų kainų spaudimo.
Nuo 2025 metų automobilių gamintoja planuoja gaminti automobilius, paremtus nauja architektūra, kuri leis perdirbti medžiagas, tokias kaip plienas, aliuminis ir plastikas, ir panaudoti jas naujų automobilių gamyboje.
Mes siekiame partnerysčių, kad galėtume patobulinti būtinas technologijas, sakė BMW generalinis direktorius Oliveris Zipsė.
Visureigių gamintojas „Stellantis NV“, įkurtas susijungus „Fiat Chrysler“ ir „PSA Group“, teigė turintis kompensuoti dalį savo didesnių sąnaudų ir rinka tam kol kas yra palanki.
„Sunku įsivaizduoti geresnę aplinką, kuri padėtų atremti atsargų šoko ir kainų infliacijos poveikį vartotojams, aktyviai besiburiuojančių eilėse prie naujų automobilių, – savo komentaruose rašė „Morgan Stanley“ analitikai. – Automobiliai dabar yra pardavėjams naudinga rinka.“