Dabar jų darbo vieta atrodo visiškai kitaip: susirinkimams skirtos patalpos ir stalai paruošti taip, kad būtų išlaikomas atstumas, įmontuotos kriauklės, primenančios apie dažną rankų plovimą.
Darbų automobilių gamykloje atnaujinimas koronaviruso pandemijos eroje neatsiejamas nuo varginančios rutinos, kuri gali neigiamai atsiliepti produktyvumui ir našumui, pasaulio automobilių gamintojos mokosi prisitaikyti.
Prie automobilių gamintojos „Renault“, kuri prieš porą savaičių pradėjo palaipsniui atnaujinti darbus Flinso gamykloje, jungiasi jos Prancūzijos konkurentė „PSA Group“, Vokietijos automobilių gamybos milžinės, tarp jų – koncernas „Volkswagen AG“, ir Japonijos automobilių gamintojos, tokios kaip „Toyota Motor Corp.“; visos jos atnaujina gamybą, nors mirtinai pavojinga liga COVID-19 toliau plinta.
„Socialinis atsiribojimas neabejotinai turės įtakos darbo praktikai, – teigė „Bloomberg Intelligence“ analitikas Michaelas Deanas. – Produktyvumui jis akivaizdžiai atsilieps, nors automobilių gamintojai visomis išgalėmis stengsis paspartinti gamybą, kad tuomet, kai klientai taps mažiau pažeidžiami ir galės sau leisti pirkti automobilius, galėtų patenkinti paklausą.“
Automobilių salonai daugelyje Europos valstybių palaipsniui atsidaro po kelias savaites trukusio veiklos sustabdymo, prislopinusio prekybą. Europos automobilių pardavimai balandį kone išgaravo; Jungtinėje Karalystėje (JK), Italijoje ir Ispanijoje jie smuko beveik 97 proc., Prancūzijoje – 89 procentais.
Vokietijai pradėjus atnaujinti gamybą, koncernas „Volkswagen“ nusprendė balandį keturioms dienoms sustabdyti dvi surinkimo linijas dėl vangių automobilių pardavimų. Automobilių pramonės lobistinės organizacijos šiuo metu ginčijasi dėl vyriausybinių skatinimo priemonių, tokių kaip „pinigai už kledarus“ programa (angl. „cash-for-clunkers“) Vokietijoje ir didesnės elektrinių automobilių pirkimo paskatos Prancūzijoje.
Tuo tarpu gamybos gaivinimas virsta skausmingai lėtu procesu. Automobilių bendrovės taiko tas pačias saugumo priemones viso pasaulio mastu, taisyklės peržiūrimos bei tobulinamos Kinijos Hubėjaus provincijoje, svarbiame automobilių gamybos centre, regione, kur ir kilo virusas.
Prancūzijoje, kur darbinė veikla jau dabar griežtai reguliuojama, bendrovė „Renault“ ir „Peugeot“ automobilių gamintoja PSA laikosi instrukcijų, gaunamų iš darbo ministerijos, kuri nuo pat pandemijos pradžios uoliai kibo į darbus ir parengė sanitarinių taisyklių sąvadus visų kategorijų darbuotojams krizės purtomoje ekonomikoje.
Tarp rekomendacijų pramonės sektoriaus darbuotojams reikia paminėti visą eilę priemonių bei patarimų, nuo tokių elementarių kaip saugus kosėjimas ir skydinės pertvaros iki dažnesnio šiukšlių surinkimo, erdvesnių valgyklų ir laikymosi bent jau vieno metro atstumo.
Net įvedus griežtesnes taisykles, daugelis darbuotojų ir jų profsąjungos nelinkę skubėti atnaujinti darbų. „Renault“ supykdė kietosios linijos prancūzų profsąjungą CGT, kuri pasiekė per teismą, kad būtų blokuotas darbų atnaujinimas jos padalinyje Sandovilyje; anot CGT, darbų atnaujinimas Sandovilio mieste turėtų rimtų padarinių personalo sveikatai ir darbo sąlygoms. Flinse tik maždaug pusė iš 2 600 personalo grįžo į darbus. Jie pagamins vos trečdalį įprasto elektromobilių „Zoe“ ir mažagabaričių „Micras“ modelių, gaminamų partneriui „Nissan Motor Co.“, kiekio.
Anot PSA koncerno, gamyba augs kartu augant pardavimams, taip išvengiant atsargų sankaupų sandėliuose. Nebuvo atlikta jokių tyrimų ar vertinimų, koks gali būti sveikatos apsaugos priemonių poveikis gamyklos produktyvumui, teigė pramonės bei tiekimo tinklo vadovas Yannas Vincentas.
„Mes ne tam skiriame didžiausią dėmesį, dabar mus svarbiausia atnaujinti darbus ir apsaugoti savo darbuotojus, – sakė jis žurnalistams. – Mes dabar nesvarstome, kaip ir kur galėtume daugiau užsidirbti. Dabar ne tai mums labiausiai rūpi.“