Sekmadienį sudužo 157 keleivius ir įgulos narius skraidinęs „Ethiopian Airlines“ valdomas orlaivis „Boeing 737 MAX 8“. Tai jau antra skaudi katastrofa per mažiau nei pusmetį: pernai spalio pabaigoje identiškas orlaivis taip pat patyrė katastrofą. Skaudi nelaimė, įvykusi praėjusį sekmadienį, JAV lėktuvų gamintoją įstūmė dar į gilesnę krizę.
Po to, kai Kinija tapo pirmąja svarbia rinka pirmadienį, sustabdžiusia vieno iš naujausių „Boeing“ siauro korpuso modelių kilimus ir nusileidimus, panašius sprendimus priima vis daugiau pasaulio šalių. Singapūras uždraudė visus „737 Max“ skrydžius tiek iš miesto-valstybės, tiek į ją. Singapūro pavyzdžiu netrukus pasekė ir Australija.
Kitose Azijos regiono valstybėse taip pat imtasi saugumo priemonių: Pietų Korėjos oro transporto vežėja sustabdė skrydžius savo „737 Max“ lėktuvais, tuo tarpu dvi Lotynų Amerikos oro linijos taip pat pristabdė skrydžius lėktuvu, kuris buvo pradėtas eksploatuoti vos prieš kelerius metus ir tapo sparčiausiai parduodamu „Boeing“ lėktuvu, sulaukusiu beveik 4 700 užsakymų.
Kaip praneša šaltinis, gerai susipažinęs su situacija, pirminė minėto „Boeing“ orlaivio užsakovė „Lion Air“ teigė svarstanti galimybę pereiti vien tik prie „Airbus SE“ lėktuvų, ir tai dar vienas ženklas, kad tragedija Etiopijoje, per kurią žuvo visi lėktuvu skridę žmonės, gali tapti didele komercine fiasko „Boeing“ bendrovei. Anot šaltinio, „Lion Air“ ketina sustabdyti šiais metais numatytus „737 Max“ pristatymus.
Pietų Amerikos bei Azijos regionų oro linijų ir aviacijos valdžios institucijų taikomas „toleruotinos rizikos požiūris“ skiriasi nuo JAV reguliuotojų tikinimų, esą lėktuvas ir toliau yra tinkamas saugiai skristi. Katastrofa išgąsdino oro linijas bei keleivius ir sugriovė pasitikėjimą plačiai naudojamu keleiviniu lėktuvu, nes nelaimė Etiopijoje priminė pirmąją „737 MAX“ katastrofą, įvykusią vos prieš penkis mėnesius. Abiem atvejais lėktuvas sudužo praėjus vos kelioms minutėms po pakilimo, pilotams nesugebėjus suvaldyti lėktuvo.
Nors orlaivio juodosios dėžės ir rastos, kol kas dar mažai žinoma apie paskutines lemtingas „Ethiopian Airlines“ skrydžio 302 akimirkas. Lėktuvu maršrutu iš Etiopijos sostinės Adis Abebos į Kenijos sostinę Nairobį skrido 157 žmonės. Didžiausia Afrikos oro transporto vežėja pernai birželio pabaigoje papildė pirmaisiais „737 MAX“ orlaiviais savo lėktuvų parką, kurį taip pat sudaro plataus korpuso „Boeing 787-Dreamliner“ ir didesni „777“ modeliai“.
Draudimai naudoti šiuos lėktuvus Singapūre ir Australijoje reiškia, kad dabar naujausios geriausiai parduodamų „Boeing“ modelių versijos bus atsisakyta naudoti tolimųjų kelionių maršrutais, įskaitant ir „Changi“, antrąjį judriausią tarptautinį oro uostą Azijoje ir populiarų tranzito centrą. Singapūro aviacijos reguliuotojas „surinks daugiau informacijos ir išnagrinės saugumo rizikas, susijusias su tolimesniais „Boeing 737 MAX“ lėktuvų skrydžiais iš Singapūro ir į jį“, teigiama reguliuotojo pareiškime.
„Airbus“ šiame pelningame rinkos sektoriuje konkuruoja naudodama savo „A320 neo“ modelių šeimą.
„Spekuliacijos dėl katastrofos priežasčių ar nelaimės aptarinėjimas neturint visų būtinų faktų nėra tinkami ir gali pakenkti tyrimo skaidrumui“, - savo pareiškime, adresuotame darbuotojams, pareiškė „Boeing“ bendrovės vykdomasis direktorius Dennisas Muilenburgas.
Kinija buvo pirmoji aviacijos rinka, kuri ryžosi pristabdyti „737 MAX“ orlaivių skrydžius po katastrofos. Reguliuotojas pristabdė skrydžius visais 96 Kinijos turimais „737 MAX“ orlaiviais pirmadienio ryte, tol, kol nebus garantijų, jog lėktuvai saugūs skraidyti. Tačiau Singapūro bei Australijos žingsnis drastiškesnis nei Kinijos ir Indonezijos, kur „MAX 737“ vidaus lėktuvų parkai užblokuoti, bet naudoti lėktuvų neuždrausta šalių oro erdvėje. Singapūras sustabdė tiek „MAX 8“, tiek „MAX 9“ orlaivių variantų naudojimą, draudimas taikomas ir užsienio vežėjoms, kurie naudoja lėktuvus skrydžiams į salą-valstybę. „737 MAX“ yra naujausia svarbiausių „Boeing“ lėktuvų versija, siauro korpuso orlaivis sudaro daugelio oro linijų parkų pagrindą.
„Airbus“ buvo pirmoji lėktuvų gamintoja, pristačiusi atnaujintą A320 šeimos variantą, su naujais, mažiau degalų vartojančiais varikliais, ir šis modelis tapo didžiule komercine sėkme Tulūzoje, Prancūzijoje, įsikūrusiai bendrovei. Ji ir paskatino JAV lėktuvų gamintoją sukurti atnaujintą 737 versiją.