„Marks & Spencer Group Plc.“, „Rowse Honey“ ir „Harvey Nichols & Co.“ yra vienos iš bendrovių, kurios neseniai kreipėsi į Pajamų mokesčių ir muitų departamentą (Angl. „HM Revenue & Customs“, HMRC) dėl licencijos importuoti ir eksportuoti nemokant tarifų arba pertvarkė turimas patalpas į vadinamąjį muitinės sandėlį.
Be prekybos sutarties britų bendrovėms, priklausomoms nuo verslo su Europos Sąjunga (ES), gresia perspektyva mokėti tarifus už gabenamus krovinius ir tvarkyti papildomas šūsnis dokumentų, dėl to pasienyje, įvežant prekes, gali kilti trikdžių. Saugodamos importuojamas prekes muitinės sandėlyje, įmonės gali atidėti muitinės mokesčių mokėjimą tol, kol prekės bus parduotos. Jos gali apskritai išvengti muitų, jeigu įvežtas produktas, pavyzdžiui, automobilio dalis, yra perdirbama ir vėliau eksportuojama iš Jungtinės Karalystės, tarkim, galutinai įrengtos transporto priemonės pavidalu.
„Akivaizdu, kad įmonės laukė per ilgai, nes įtikėjo, kad viskas bus kaip buvę, – interviu sakė asociacijos „Bonded Warehousekeepers Association“ pirmininkas Cliveas Brady‘is. – Ir tik dabar, likus vos kelioms dienoms iki pereinamojo laikotarpio pabaigos, jos susizgribo.“
Tos įmonės, kurios nori įkurti muitinės sandėlį, turi gauti licenciją iš HMRC ir privalo pateikti mokestinei tarnybai užstatą, iš kurio būtų padengti muitai tuo atveju, jei sandėliavimo sąlygos būtų pažeistos. Prašymo nagrinėjimas užtrunka aštuonias savaites, ir tai paaiškina, kodėl įmonės pastaruoju metu taip suskubo, sako C. Brady‘is. HMRC atstovas atsisakė komentuoti.
Didžiosios Britanijos prabangos prekių tinklas „Harvey Nichols“ ėmėsi atsargumo priemonių ir pertvarkė dalį savo turimų sandėliavimo patalpų į muitinės sandėlius, norėdamas apsidrausti nuo galimų trikdžių, sakė atstovė spaudai. Apmokestinamų prekių stebėjimo sistema daugiausia valdoma elektroniniu būdu, ir tai suteikia galimybę sandėlyje laikyti tiek bemuičių, tiek muitais apmokestinamų prekių atsargas.
HGRMC nepateikė išsamesnės informacijos apie muitinės sandėliavimo patalpų paklausą. Platesni bendrosios rinkos duomenys rodo, kad pandemija kursto sandėliavimo patalpų paklausos augimą, nes karantinai, įvesti siekiant pažaboti COVID-19 plitimą, skatina britus daugiau apsipirkinėti internetu.
Išaugus elektroninei prekybai, šiais metais laukiama papildomų beveik 3 mln. kv. metrų ploto sandėliavimo patalpų paklausos, rodo „Knight Frank“ duomenys. Toks smarkus susidomėjimas sandėliavimu sumažino laisvų pramoninių sandėlių rodiklį Jungtinėje Karalystėje iki vos 5,6 procento.
„Marks & Spencer“ tinklas, kuris per daugiau nei šimtą prekybos metų niekada dar nėra kreipęsis į HMRC dėl muitų lengvatų įvežtiniams drabužiams bei namų apyvokos prekėms, praėjusią savaitę pranešė įkūręs muitinės sandėlį, taip tikėdamasis sumažinti galimas muitinės išlaidas.
Mažmenininkė gauna prekių iš viso pasaulio, dalis iš jų vėliau keliauja į jos parduotuves, išsibarsčiusias po visą žemyną, o nuo sausio jos gali būti apmuitinamos. Pasak tinklo spaudos atstovo, „Marks & Spencer“ priėmė tokį sprendimą ne tik dėl „Brexit“, bet ir dėl to, kad, turint didelį tarptautinį skyrių, taip valdyti verslą daug efektyviau.
Bendrovė „Rowse Honey“, priklausanti grupei „Valeo Foods Group Ltd.“, yra didžiausia medaus pardavėja Jungtinėje Karalystėje. Ji įveža medų dideliais kiekiais iš viso pasaulio į perdirbimo įmones Jungtinėje Karalystėje, kur išpilsto į savo firminę tarą. Nuo sausio bet kokiems ES pardavimams gali būti taikomi muitai, tačiau bendrovė neseniai kreipėsi į HMRC dėl muitinės sandėliavimo patalpų, sakė su situacija gerai susipažinę šaltiniai, sutikę kalbėti tik anonimiškai. „Valeo“ atstovas spaudai atsisakė komentuoti.
Bendrovės „Jaguar Land Rover“ (JLR) tiekėjas svarsto galimybę pasinaudoti tokiais sandėliais, sakė su situacija susipažinęs šaltinis, kuris dėl komerciniu požiūriu neskelbtinos informacijos prašė neskelbti pavardės. JLR padalinio Koventryje atstovė spaudai atsisakė pakomentuoti.
Jungtinė Karalystės ir ES derybininkai yra suderėję, kad dėl prekybos turi būti susitarta iki lapkričio 15 dienos, idant bloko parlamentams būtų laiko ratifikuoti sutartį. Trumpas terminas verčia daugelį britų bendrovių kurti „nenumatytų atvejų planus“.
Nuo muitų apsaugotas sandėlis toli gražu ne vienintelis būdas išvengti rizikų, su kuriomis susiduria kelios svarbiausios britų pramonės. Kai kurios automobilių gamintojos ir tiekėjos kaupia atsargas bendruose sandėliuose, jei trumpalaikėje perspektyvoje iškiltų stygiaus grėsmė.
Prabangių automobilių gamintoja „Bentley“, Jungtinėje Karalystėje veikiantis Vokietijos „Volkswagfen AG“ padalinys, birželį pranešė dvigubai padidinęs savo sandėliavimo pajėgumus, tikėdamasis, kad tai padės įveikti bet kokius su „Brexit“ susijusius tiekimo grandinės trikdžius. Praėjusią savaitę „Bentley“ vadovas Adrianas Hallmarkas „Bloomberg Television“ sakė, jog įmonė yra pasiruošusi.
„Mes turime sandėlių, kurie, prireikus, turėtų atsargų penkioms-dešimčiai dienų, kai tuo tarpu anksčiau jų užtekdavo dviem dienoms, – sakė jis. – Jeigu atsirastų bet kokių trikdymų dėl uostų ar transporto, turėtume dešimties dienų apsauginį mechanizmą, kuris leistų mums tęsti veiklą.“
Apie 60 proc. gamintojų nukreipė „ženklias“ išlaidas atsargų kaupimui, antradienį pranešė Automobilių gamintojų ir prekiautojų draugija (Society of Motor Manufacturers and Traders, SMMT).
Stambaus kapitalo Jungtinės Karalystės maisto ir gėrimų bendrovės, tiekiančios produkciją Airijai, taip pat kaupia atsargas, kad galėtų atremti bet kokius tiekimo trūkumus.
„Stafford Lynch Ltd.“, Airijos garsių prekės ženklų, tokių kaip „Tetley Tea“ ir „Wilkinson Sword“ skustuvo peiliukai, platintoja, teigia jaučianti tokią didelę savo produkcijos paklausą tarp didžiųjų JK įmonių, norinčių įsigyti produktų atsargų, jog savo pačios sandėliavimo pajėgumų jai gali užtekti tik iki gruodžio. Pasak generalinio direktoriaus Conoro Whelano, patalpos Dubline greičiausiai bus labai paklausios tol, kol „atsiras daugiau aiškumo“ dėl „Brexit“.
Sandėliavimo patalpų nuoma trečiąjį ketvirtį, palyginti su antruoju, išaugo 50 proc., „neabejotinai dėl „Brexit“, sakė Garrettas McCleanas, pasaulinės nuosavybės konsultacinės įmonės „CBRE Group Inc.“ Pramonės ir logistikos skyriaus vykdomasis direktorius.
„Mes visi pavargę dėl „Brexit“, bet jis jau čia pat, ir daugeliui įmonių, jau ir taip sunkiai išgalinčių įveikti pandemiją, „Brexit“ tik sustiprina iššūkius, ypač susijusius su tiekimo grandine, – interviu kalbėjo „CBRE Group Inc.“ direktorius. – Kai viskas užgriūna vienu metu, nieko negali būti blogiau.“