Smūgis paklausai apčiuopiamas pasaulio vandenynuose; kaip rodo statistika, JAV eksporto apimtys per pirmąsias dvi pilnas kovo mėnesio savaites buvo daugiau nei perpus mažesnės, lyginant su ankstesnių metų analogišku laikotarpiu, rodo „Bloomberg“ surinkti „IHS Markit“ duomenys. Žalą patyrė ir automobilių sektorius. Prisišvartavusių prie kranto laivų, naudojamų automobiliams transportuoti, skaičius, palyginti su praėjusiais metais, išaugo nuo 11 iki 19 proc., rodo „Bloomberg“ duomenys.
Po penktadienį paskelbtų pranešimų apie didesnį nei tikėtasi darbo vietų sumažinimą, kiti kovo mėnesio duomenys rodo, kokios gniuždančios įtakos „Covid-19“ pandemija turi įvairiausiems sektoriams, nuo gamintojų iki namų ūkių, didžiųjų prekybos galių iki labiau izoliuotų ekonomikų bei besiformuojančių rinkų.
Vokietijoje naujų automobilių registracijų skaičius kovą – tradiciškai piko mėnesį – smuko 38 proc., palyginti su praėjusias metais, o Jungtinėje Karalystėje (JK) rodiklis nukrito 44 proc. Trys iš didžiausių arabų šalių ekonomikų susigūžė; paslaugų indeksas Brazilijoje buvo žemiausias nuo 2016 metų, o automobilių pardavimai Pietų Afrikoje nukrito 30 procentų. Australijoje, kuri tris dešimtmečius neturėjo recesijos, darbo pasiūlos skelbimų sumažėjo labiausiai nuo 2009 metų, nors šalis iki pat kovo pabaigos nebuvo įvedusi griežto karantino.
„Visa sistema – bendra tiekimo grandinių struktūra – gana smarkiai susiūbavo, - interviu sakė Robertas Azevedas, Pasaulio prekybos organizacijos (PPO) generalinis direktorius. - Kai kuriais atžvilgiais šiandieninis paveikslas atrodo niūresnis nei po 2008-2009 metų krizės“.
PPO planuoja trečiadienį pristatyti naują pasaulinės prekybos prognozę. Anot R. Azevedo, Ženevos išsikūrusios organizacijos naujausioje prognozėje gali būti numatyti scenarijai su „daug didesniais nuostoliais“ nei 2009 metais fiksuotas 12,6 proc. pasaulinės prekybos nuosmukis ir 2 proc. pasaulio ekonomikos susitraukimas. R. Azevedo piešiamos perspektyvos atkartoja Tarptautinio valiutos fondo (TVF) ir Pasaulio banko (PB) prognozes; šios abi organizacijos prognozuoja šįmet didelį krytį, savo daug niūresnėmis prognozėmis neatsilieka ir privatūs ekonomistai.
Jau ir taip besitraukianti pasaulinė ekonomika praranda savo jėgą greičiau nei pirmomis finansinės krizės dienomis, rodo „Bloomberg Economics“ naujai surinkti pasauliniai BVP duomenys. Kovo mėnesio rodikliai rodo, kad pasaulio ekonomikos metinis nuosmukis, palyginti su vasariu, padidėjo nuo 0,1 iki 0,5 procento.
Įvairiose pasaulio rinkose, nuo Indijos iki Italijos, įvedus karantiną dėl koronaviruso protrūkio, įmonės masiškai nutraukė savo veiklą, milijardai žmonių jau kelias savaites izoliuojasi savo namuose. Tokia situacija išprovokavo tiek pasiūlos, tiek paklausos šoką, kuris sutrikdė pasaulinius gamybos bei logistikos tinklus, neturinčius pakankamų pajėgumų suvaldyti tokio stiprumo sukrėtimą.
„Ekonomikos sutrikdymas“
Bendrovės, įskaitant Europos „Airbus SE“ ir JAV „FedEx Corp.“, neseniai perspėjo, kad dar per anksti vertinti, kiek ilgai truks nuosmukis ar kokio masto galėtų būti padaryta žala. Tokie pareiškimai demonstruoja netikrumą, kuris skverbiasi į smulkių įmonių, dažnai įsikūrusių kaimo vietovėse ir besivystančiose ekonomikose, tiekėjų tinklus. Tai paskatino Europos ir JAV vyriausybes suskubti į pagalbą smulkioms įmonėms, siekiant užtikrinti, kad ateityje visam laikui neužsidarytų dar daugiau įmonių.
„Airbus“, turinti apie 135 000 darbuotojų, praėjusios savaitės pabaigoje savo personalui siųstame laiške pranešė, kad trumpalaikėje perspektyvoje grįžti prie darbo visu pajėgumu bus neįmanoma dėl detalių trūkumo ir dėl to, kad sunkumų drebinamos oro linijos nebegali pristatyti naujų orlaivių.
Tarptautiniai pardavimai sudaro daugiau nei pusę „FedEx“, pernai turėjusios 177 000 darbuotojų, pajamų. Siuntinių pristatymo paslaugas teikianti bendrovė pridūrė, kad imsis priemonių suvaldyti pinigų srautus ir likvidumą, „įskaitant ir galimybių peržiūrėjimą ir kapitalo išlaidų mažinimo bei atidėjimo strategijų svarstymą“.
Ydingas ratas
Investicijų apimtims mažėjant ir augant bedarbių skaičiui, pasauliniai BVP rodikliai gali dar labiau kristi, atsižvelgiant į tai, kiek ilgai vyriausybės tęs karantinus – daugelyje šalių, manoma, karantinas truks iki gegužės ar net birželio. Paryžiuje įsikūrusios Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) paskaičiavimais, kiekvieną suvaržymų mėnesį bus prarasti 2 proc. punktai metinio BVP prieaugio.
Jeigu koronavirusas nebus pažabotas per kelias savaites, smunkanti gamyba ir mažėjanti prekybos paslaugų paklausa gali išprovokuoti ydingą ratą, kuris tik pablogins įmonių investicijų bei užimtumo prognozes ir apsunkins darbo rinkos problemas.
Kol kas nėra ženklų, bylojančių apie greitą krizės pabaigą ir atsigavimą. Antradienį „Hondor Motor Co.“ pranešė, kad trims savaitėms stabdys algų mokėjimą dešimtyje savo JAV gamyklų dirbantiems darbuotojams, išėjusiems priverstinių atostogų.
Daugiau nei dešimt milijonų amerikiečių kovą pateikė prašymus dėl bedarbio pašalpos , o Tarptautinė darbo organizacija (TDO) perspėjo, kad, jeigu viruso protrūkis greitu metu nebus sukontroliuotas, gali būti prarasta beveik 25 milijonai darbo vietų.
„Ar bus tinkamai išspręsta ši problema, priklausys nuo socialinio dialogo tarp vyriausybių ir tų, kurie yra priešakinėse pozicijose – darbdavių bei darbuotojų, - teigia TDO generalinis direktorius Guy Ryderis savo pareiškime. – Idant trečiasis šio šimtmečio dešimtmetis netaptų praėjusio amžiaus ketvirtojo dešimtmečio pasikartojimu.“