Karo rizikos priedai, kuriuos supertanklaivių savininkai moka kiekvieną kartą persikeldami per Persijos įlanką, dabar siekia mažiausiai 185 000 dolerių, teigia su rinka susipažinę žmonės. Po praėjusio mėnesio išpuolių jie pakilo 50 000 dolerių.

Tiek savininkai, tiek jų laivus užsakančios kompanijos po ketvirtadienį įvykusių tanklaivių atakų pristabdė užsakymus, iš naujo įvertindami riziką, susijusią su Artimųjų Rytų kroviniais. Draudimo išlaidos Persijos įlankos regione sparčiai auga.

Po užpuolimų ties Hormuzo sąsiauriu, kuris yra gyvybiškai svarbus naftos eksporto koridorius, JAV bedė pirštu į Iraną. Persijos įlankos šalis kaltinimus nedelsdama atmetė. Ir vis dėlto vos per 32 dienas buvo užpulti šeši tanklaiviai, gabenantys įvairius naftos krovinius – tokios grėsmės komercinei laivybai regione nebuvo ištisus dešimtmečius.

„Turime nepamiršti, kad per sąsiaurį gabenama maždaug 30 proc. pasaulio naftos, – pažymi Paolo d'Amico, didžiausios tanklaivių savininkų prekybos grupės „Intertanko“ pirmininkas. – Jei vandenys tampa nesaugūs, gali kilti tiekimo pavojus visam Vakarų pasauliui.“
Draudikus konsultuojanti grupė Jungtinis karo komitetas po incidentų visą Persijos įlanką ir vandenis, esančius už jos ribų, įtraukė į vadinamąją pavojaus zoną. Tokia klasifikacija suteikia draudėjams leidimą reikalauti daugiau pinigų. Nuo ketvirtadienio savininkai nenoriai siunčia laivus į šį regioną, tuo tarpu jaučiamas ir krovinių trūkumas, pasak anoniminių prekiautojų ir laivų brokerių, kurie dalyvauja šioje rinkoje.

„DNK“, draudikas, kuriam teko mokėti už vieną iš ketvirtadienį sugadintų laivų, ketina padidinti karo draudimo tarifus, pasak asmens, kuris yra susipažinęs su šiuo klausimu. Konkuruojanti draudimo įmonė „Hellenic War Risks Club“ greičiausiai nedelsiant padidins vadinamąją papildomą priemoką, kurią savininkai moka, plaukdami į Persijos įlanką, kaip nurodoma bendrovės interneto svetainėje.

„DNK“ apdraudė Norvegijos valdomą „Front Altair“ viso laivo vertės dydžio suma, pasak asmens, susipažinusio su šiuo klausimu. Tokio tanklaivio didumo laivas yra vertas 30-50 milijonų dolerių, atsižvelgiant į kito asmens žinias. Draudikai teikia karo draudimą, kuriuo atlyginama terorizmo ar karo aktų pažeistų arba sunaikintų laivų vertė. „Front Altair“ naftos krovinys buvo apdraustas pagal atskirą politiką.

Laivas tempiamas tolyn nuo Irano vandenų, o kompanijos savininkas svarsto naftos perkėlimą į kitą tanklaivį.

Pramonės atsakas

Halvoro Ellefseno, Londono „Fearnleys“ laivų brokerio teigimu, kai kurie savininkai, regis, yra linkę „numoti ranka“, kai kalbama apie Artimųjų Rytų chartijų priėmimą, įvertindami naftos perkėlimo iš regiono riziką.

Laivybos kompanijos turėtų apsvarstyti laivų perkėlimą iš teritorijos, kurioje ketvirtadienį buvo užpulti du tanklaiviai, savo narius įspėjo pramonės grupė „BIMCO“, didžiausia tarptautinė laivų savininkų asociacija. Įtampa sąsiauryje ir Persijos įlankoje šiuo metu pasiekė galutinę ribą iki faktinio ginkluoto konflikto, pabrėžė grupė atskirame pareiškime.

Japonijos „Mitsui OSK Lines Ltd.“ savo valdomiems laivams liepė išlaikyti 12 mylių spindulį nuo zonos, kurioje buvo užpulti tanklaiviai, ketvirtadienį vakare pranešė kompanijos atstovas spaudai.

„Intertanko“ pareiškė, kad „labai nerimauja“ dėl įgulų saugumo regione. Grupė taip pat pažymėjo, kad du jos nariai nukentėjo nuo sprogimų ties vaterlinija arba žemiau jos – grupė tai apibūdino kaip išpuolį.

„Front Altair“ įgula buvo priversta įsilaipinti į Irano laivą ir nugabenta į Iraną, pasak „Bloomberg“ matytos „DNK“ ataskaitos. Nepaisant to, kad įgulą jau buvo priglaudęs netoliese buvęs prekybinis laivas, Irano karinis jūrų laivynas „pareikalavo, kad įgula būtų perkelta pas juos“, – teigiama ataskaitoje.

Reti sutrikimai

Artimųjų Rytų naftos tiekimą iš esmės sutrikdantys paaštrėjimai pasitaiko gana retai. Irano ir Irako karas sutapo su dideliu OPEC naftos gavybos sumažėjimu pirmoje 9-ojo dešimtmečio pusėje. Dėl šio konflikto buvo naikinami ir tanklaiviai, nes abi šalys bandė pakenkti viena kitos ekonomikai.

Kita vertus, 1990 m. Irako invazija į Kuveitą ir Persijos įlankos karas vyko labai toli nuo Hormuzo ir turėjo palyginti nedidelį poveikį srautams per sąsiaurį, be to, Saudo Arabija kompensavo didžiąją dalį prarastos Irako ir Kuveito naftos.

Artimiausiu metu Artimųjų Rytų laivų nuomos tarifai gali pakilti, nes kai kurie savininkai svarsto apeiti regioną, tuo pačiu mažinant tiekimą, ataskaitoje rašė „JPMorgan Chase & Co.“ analitikas Noah Parquette'as.

Tanklaivių kompanijų akcijos reagavo agresyviai, o tai rodo, kad kai kurie investuotojai mano, kad įtampa gali padidinti krovinių gabenimo tarifus. „Frontline Ltd.“ – „Front Altair“ savininkas – vadovavo augimui; bendrovės akcijos ketvirtadienį Osle pakilo net 11 proc.