Naujojo Džersio valstijoje įsikūręs „Newark Liberty Airport“ yra paskelbtas prasčiausiu JAV oro uostu 2019 metų metiniame reitinge, kurį sudarė „AirHelp“ organizacija, besirūpinanti lėktuvų keleivių teisėmis ir kompensacijomis skrydžių vėlavimų ar atšaukimų atvejais.
Apskritai Jungtinių Valstijų oro uostai negali pasigirti itin geromis pozicijomis šių metų reitinge; geriausiai įvertintas „Hartsfield-Jackson“ Atlantos tarptautinis oro uostas užėmė 34-ąją vietą iš 132 pasaulinių oro uostų. Iš visų JAV oro uostų Niuarko oro uostas užėmė paskutinę poziciją, 116-ąją. Daugiausia įtakos tam turėjo skrydžių atidėjimai dėl prastų orų sąlygų, sako Henrikas Zillmeris, „AirHelp“ vykdomasis direktorius; su šia didžiule problema daugiau susiduria amerikiečių oro uostai nei Europos.
„Jeigu bus bent menkiausias sniego sluoksnis JFK, oro uostas bus uždarytas“, – sako H. Zillmeris, turėdamas galvoje John F. Kennedy tarptautinį oro uostą, užėmusį 86-ąją poziciją. Be to, aptarnavimo kokybė Jungtinėse Valstijose toli gražu netobula, dažnų nepatogumų sukelia ilgos eilės prie saugumo patikros.
Oro uostai vertinami pagal tris veiksnius: punktualius skrydžius, aptarnavimo kokybę ir maisto bei apsipirkimo pasirinkimą. Pirmasis veiksnys sudaro 60 proc. bendro taško, kiti kriterijai – po 20 proc. „AirHelp“ duomenis sudaro remdamasi įvairiais komerciniais tiekėjais, taip pat savo duomenų baze, kaip ir 40 000 keleivių iš 40 šalių apklausomis, atliktomis 2018 metais.
Aukščiausiose „AirHelp“ pozicijose atsidūrė Dohos „Hamad International“ oro uostas, Tokijo Hanedos tarptautinis oro uostas bei Atėnų tarptautinis oro uostas, kurie reitinge pirmauja nuo pat 2015 metų, kai buvo pradėta rengti reitingus. Verta atidžiai pažvelgti į bendrą kiekvieno oro uosto paveikslą. Pavyzdžiui, aukšta reitingo eilutė, kurią užima Atėnų oro uostas, iš pradžių suglumino „AirHelp“ grupę, sako H. Zillmeris, kol galiausiai supranti, kad čia dėl giedrų saulėtų orų rečiau atidedami lėktuvų skrydžiai ir kad didesnė tikimybė sulaukti iš poilsiautojų teigiamų atsiliepimų.
Perkrova išlieka didžiausia problema, su kuria susiduria oro uostai. Skrydžių pramonė pasaulinio turizmo sektoriuje sparčiai auga. Pasaulio turizmo organizacijos (WTO) duomenimis, iš viso pasaulio atvykstančių turistų skaičius 2018 metais išaugo 6 proc. iki 1,4 mlrd.
Geriausių 2019 m. oro uostų dešimtukas
1. „Hamad International Airport“, Kataras (DOH)
2. Tokijo tarptautinis „Tokyo International Airport“, Japonija (HND)
3. Atėnų tarptautinis „Athens International Airport“, Graikija (ATH)
4. „Afonso Pena International Airport“, Brazilija (CWB)
5. Gdansko „ Lech Wałęsa Airport“, Lenkija (GDN)
6. Šeremetjevo tarptautinis oro uostas, Rusija (SVO)
7. Singapūro „Changi Airport Singapore“, Singapūras (SIN)
8. „Rajiv Gandhi“ tarptautinis oro uostas, Indija (HYD)
9. „Tenerife North Airport“, Ispanija (TFN)
10. „Viracopos/Campinas International Airport“, Brazilija (VCP)
Blogiausių 2019 m. oro uostų dešimtukas
123. Londono Getviko oro uostas, „ Gatwick Airport“, Jungtinė Karalystė (LGW)
124. „Billy Bishop Toronto City Airport“, Kanada (YTZ)
125. „Porto Airport“, Portugalija (OPO)
126. Paryžiaus „Orly“ oro uostas, Prancūzija (ORY)
127. Mančesterio oro uostas, „Manchester Airport“, Jungtinė Karalystė (MAN)
128. Maltos tarptautinis oro uostas „Malta International Airport“, Malta (MLA)
129. „Henri Coanda International Airport“, Rumunija (OTP)
130. „Eindhoven Airport“, Nyderlandai (EIN)
131. Kuveito tarptautinis oro uostas „Kuwait International Airport“, Kuveitas (KWI)
Oro linijų „American Airlines Group Inc.“ lėktuvai stovi Dalaso tarptautiniame oro uoste „Dallas-Fort Worth International Airport“ (DFW). Oro linijos šių metų reitinge šoktelėjo į antrąją vietą iš 23-iosios.
72 oro linijas, su kurių svarbesne statistika bendrovei pavyko susipažinti, „AirHelp“ vertino pagal skrydžių punktualumą, aptarnavimo kokybę ir pretenzijų peržiūrėjimą, kiekvienai kategorijai suteikdama vienodo svarbumo.
Antrus metus iš eilės „Qatar Airways“ užėmė aukščiausiąją poziciją, likusį penketuką sudarė „American Airlines“, „Aeromexico“, „SAS Scandinavian Airlines“ ir „Qantas“. Reitingo apačioje atsidūrė „Ryanair“, „Korean Air“, „Kuwait Airways“ ir Jungtiėns Karlasytės „EasyJet“ ir „Thomas Cook Airlines“.
Dėl geresnių oro sąlygų 2018 metais buvo mažiau skrydžių trikdymų, pažymi H. Zillimeris, atkreipdamas dėmesį į išaugusį skrydžių punktualumą. Dėl to galbūt oro linijoms „American Airlines“ pavyko užsitikrinti antrąją vietą reitinge – didelis šuolis lyginant su praėjusiais metais, kai bendrovė užėmė 23-ą vietą.
„United Airlines Inc.“ ir „Delta Air Lines Inc.“ taip pat užėmė aukštesnes pozicijas nei 2017-aisiais, – atitinkamai 16 ir 17-ąją, palyginti su 37 ir 47-ąja 2017 metais.
Viena sritis, kurioje, pasak H. Zillmerio, dauguma oro linijų turėtų pasitempti, – tai pretenzijų peržiūrėjimo operacijos. Užuot atšaukusios skrydį, vos tik paaiškėja, kad lėktuvas negalės skristi, dauguma oro linijų verčia keleivius laukti oro uostuose ilgam atidėtų skrydžių.
„Ekonominiu požiūriu jos nesuinteresuotos suorganizuoti jums skrydį kitomis oro linijomis, kad galėtumėte pasiekti savo kelionės tikslą, – sako jis vildamasis, kad tokie reitingai galbūt atskleis, kokiose srityse oro linijos nepateisina lūkesčių ir galbūt paskatins jas paspartinti aptarnavimą.
Žemiau pateikiamos geriausios ir prasčiausios 2019 m. oro linijos, vertinant skrydžių punktualumą.
Geriausių 2019 m. oro linijų dešimtukas
1. „Qatar Airways“ (84 proc. punktualių skrydžių)
2. „American Airlines“ (75 proc.)
3. „Aeromexico“ (78 proc.)
4. „SAS Scandinavian Airlines“ (73 proc.)
5. „Qantas“ (79 proc.).
6. „LATAM Airlines“ (77 proc.)
7. „WestJet“ (74 proc.)
8. „Luxair“ (78 proc.)
9. „Austrian Airlines“ (71 proc.)
Prasčiausių 2019 m. oro linijų dešimtukas
63. „Adria Airways“ (67 proc.).
64. „Aerolineas Argentinas“ (80 proc.)
65. „Transavia“ (62 proc.).
66. „Laudamotion“ (51 proc.)
67. „Norwegian“ (70 proc.)
68. „Ryanair“ (65 proc.)
69. „Korean Air“ (69 proc.)
70. „Kuwait Airways“ (42 proc.)
71. „EasyJet“ (67 proc.)
72. „Thomas Cook Airlines“ (57 proc.)