„Jų pagrindinės kategorijos auga daug lėtesniais tempais nei kitados, - teigė nuosavo kapitalo analitikas Amnishas Agarwalis, dirbantis įmonei „Prabhudas Lilladher Pvt“ Mumbajuje, stebintis Indijos vartojimo prekių rinką. „Ir tai gali būti viena iš priežasčių, verčiančių juos mažinti savo rinkos dalį“.
GSK ir „Kraft Heinz“ gana iš lėto taikėsi prie vartotojų besikeičiančių reikalavimų, susijusių su maisto papildais ir sveikos mitybos gėrimais, ir todėl užleido dalį rinkos konkurentams, sakė jis. Vis dėlto GSK du prekės ženklai, „Horlicks“ ir „Boost“, sudaro beveik 60 proc. rinkos, skelbia rinkos tyrimų bendrovė „RedSeer“.
GSK planuoja atsisakyti 4 mlrd. JAV dolerių Indijos padalinio, gaminančio „Horlicks“ gėrimą, tuo tarpu salyklinių gėrimų paklausa šalyje vis dar auga. Bendrovė tikisi iki šių metų pabaigos užbaigti savo Indijos vartojimo produktų padalinio „strateginę apžvalgą“, elektroniniame laiške praneša įmonės atstovas spaudai Simonas Steelas.
Pasak jo, sveikų gėrimų pardavimai Indijoje auga, o GSK gaminamų „Horlicks“ bei „Boost“ produktų dėka rinka šiais metais jau ūgtelėjo 18 procentų.
„GlaxoSmithKline Consumer Healthcare Ltd.“ akcijų vertė per šiuos metus pašoko beveik 10 proc., kai tuo tarpu „S&P BSE Sensex“ indeksas pakilo mažiau – 3,6 procento. „Kraft Heinz“ akcijos šiais metais atpigo 32 procentais.
„Kraft Heinz“ šių metų spalį sutiko parduoti produktų portfelį, kurį sudarė ir jos salyklinis gėrimas „Complan“, už beveik 40 proc. mažesnę kainą nei planuota iš pradžių. Pirkėjas, „Cadila Healthcare Ltd.“, savo elektroniniame laiške teigė, kad klinikiniais tyrimais pagrįsta, jog „Complan“ yra sveikas gėrimas vaikams, su naudingomis maistinėmis savybėmis, įskaitant iš pieno gaunamais baltymais. „Kraft Heinz“ ir „Cadbury Ltd.“, gaminanti konkuruojantį produktą „Bournvita“, neatsiliepė į prašymus pakomentuoti.
Ilgus dešimtmečius gamintojai savo salyklinius gėrimus rinkai pristatinėjo kaip sveikus produktus, suteikiančius vartotojams papildomos energijos. Indija tapo didžiausia šių produktų rinka, net jei jų populiarumas kitose šalyse sumažėjo. „Euromonitor“ vertinimu, šių produktų pardavimai Indijoje sudaro beveik pusę visų pasaulinių pardavimų.
Būdama dar moksleive, Naaznin Husein kas dieną išgerdavo po stiklinę „Bournvita“, kuris, jos mamos įsitikinimu, padės jai mokykloje pasiekti puikių rezultatų. Toji rutina nutrūko, kai N. Husein įstojo į universitetą ir tapo mitybos specialistė.
„Mano mama turbūt manė, kad šis gėrimas labai sveikas, - kalbėjo 43-jų metų N. Husein, kuri dabar pataria klientams labiau susitelkti ties subalansuota mityba nei papildų vartojimu. – Aš supratau, kad man nereikia jokių papildomų priedų“.
Mėgindami paskatinti pardavimus, gamintojai pritaiko savo produktus prie vartotojų skonio, siūlydami jų versijas su mažiau cukraus ir akcentuodami gėrimų baltymus ir priedus.
Indijos meilė salykliniams gėrimams siekia net devynioliktąjį amžių, kai pieno mišiniai faktiškai niekuo nesiskyrė visoje britų imperijoje. „Horlicks“, išrastas prieš 140 metų, buvo imamas į britų ašigalių ekspedicijas, platintas tarp sportininkų per 1948 m. Londono olimpines žaidynes, taip pat buvo įtrauktas į lėktuvų įgulos avarinį rinkinį Antrojo pasaulinio karo metais.
Kai didelėse Indijos dalyse buvo neįmanoma reguliariai gauti pieno, tėvai atsigręžė į „Horlicks“ ir jo konkurentus, šiai spragai užpildyti, - taip susiformavo ir labai greit paplito įprotis, gyvavęs ilgus metus ir net tada, kai šviežias pienas tapo laisvai prieinamas. Dabar motinos teigia duodančios salyklinio pieno produktų vaikams, kurie nemėgsta įprasto pieno skonio, ar mitybos spragoms kompensuoti, teigiama birželį publikuotoje rinkos tyrimų įmonės „RedSeer“ ataskaitoje.
Rinkodaros kampanijų metu, kaip ir per „Horlicks“ kampaniją, nuskambėjusiems pažadams, esą šį produktą vartojantys vaikai užaugs „aukštesni, stipresni, protingesni“, tėvai sunkiai įstengė atsispirti, ypač atsižvelgus į tai, kad į vieną vietą geriausiuose šalies universitetuose pretenduoja kone 200 kandidatų.
Augant pajamoms šalyje, beveik pripildyta Indijos nealkoholinių gėrimų rinka, sulaukė naujų konkurentų antplūdžio. Prie rinkoje įsitvirtinusių dalyvių, tokių kaip GSK, pastaruosius kelerius metus prisijungė kitos pasaulinio vardo gamintojos, tokios kaip „Danone“, su naujais pasiūlymais, pavyzdžiui, „Protinex Grow“ gėrimu, skirtu paaugliams, bei „Nestle Inc.“, per nauja pristačiusi savo salyklinį šokoladinį gėrimą „Milo“, ypač populiarų tokiose šalyse kaip Malaizija ir Singapūras. Vietos gamintojai taip pat pateikia rinkai pasiūlymų; į rinką jau žengė naujokė, Indijos sulčių bei gėrimų gamintoja „Manpasand Beverages Ltd.“.
Dauguma jų reklamuoja naudą sveikatai, nuo produktų, praturtinančių organizmą vitaminais, iki produktų, skirtų savito, vietos skonio gerbėjams. Vis didesnė Indijos tėvų dalis ypatingą dėmesį skiria baltymams: pirmo būtinumo mitybos aspektui, kurių dažnai trūksta šalyje, kur mėsos suvartojimas vienam gyventojui yra vienas mažiausių.
„Baltymų trūkumas yra vienas iš įprastų dalykų Indijoje, nes vegetarų maistas neturi daug baltymų šaltinių, - sakė „Axis Capital Ltd.“ iš Mumbajaus analitikas Anandas Shahas, atsakingas už vartojimo prekes. – Atsirado kitų alternatyvų, kurioms GSK neskyrė ypatingo dėmesio. Viena iš jų - proteinų papildai“. GSK dar šiais metais pristatė „Horlicks“ versiją su baltymų papildais, taip mėgindama konkuruoti su vis labiau plintančiais pakaitiniais maisto produktais, energetiniais gėrimais ir mityba pagal Ajurvedą, paremta tradicine Indijos medicinos sistema, skelbia „Euromonitor“.
Vis dėlto dalis tėvų tiesiog naudojasi mitybos specialistės N. Hussein patarimais: skirkite savo vaikams subalansuotą natūralų maistą.
„Anksčiau vyravo suvokimas, esą „Horlicks“ ar „Comolan“ yra būtini norint užtikrinti geros sveikatos ir gyvenimo standartus, - sakė Sandhya Sathyaraj, kurios dešimtmetė dukra lanko mokyklą Mumbajuje. – Anksčiau pienas ir šviežios sultys buvo prabanga. Dabar taip nebėra. Aš ieškau sveikų gėrimų ir ekologiškų produktų, bet pieno ar vaisių sulčių savo vaikams veikiau duodu grynus, iš tiesioginio šaltinio“.