Vyriausybė taip pat nusprendė laikinai sustabdyti konkurencijos taisykles ir leisti verslui koordinuoti kuro tiekimą labiausiai nukentėjusiems regionams.
Kadangi vilkikų vairuotojų trūkumas reiškia, jog artimiausiomis savaitėmis išaugs tikimybė sutrikti maisto ir degalų tiekimui, ministrai svarsto galimybę pradėti įgyvendinti operaciją „Escalin“ – nenumatytų atvejų planą, pagal kurį šimtai karių būtų mobilizuoti vairuoti degalų autocisternas, „Bloomberg“ pranešė informuotas asmuo.
Galutinis žodis bus B. Johnsono, o spaudimas sustiprėjo po to, kai pramonės grupės pareiškė, kad jo ankstesnis apsisprendimas sušvelninti imigracijos taisykles iš užsienio atvykusiems vilkikų vairuotojams ir paukštininkystės sektoriaus darbuotojams problemos neišspręs. Vyriausybė jau pakvietė kariuomenės egzaminuotojus padėti parengti vilkikų vairavimo egzaminus.
„Turime seniai parengtą nenumatytų atvejų planą, kaip bendradarbiauti su pramone, kad kilus rimtų trikdžių būtų išsaugotos kuro atsargos ir galimybė jas pristatyti“, – sakė verslo sekretorius Kwasi Kwartengas.
Stygius
Įmonės ir opozicijos politikai pareiškė, kad 5 tūkst. naujų vizų vairuotojams iki Kalėdų nė iš tolo neišspręs 100 tūkst. darbuotojų trūkumo, kuris išaugo po to, kai Jungtinė Karalystė paliko Europos Sąjungą. Didžiosios Britanijos prekybos rūmų prezidentė Ruby McGregor-Smith numatytas vizas prilygino „laužo gesinimui vandens antpirščiu“.
Kol kai kurios Europos šalys kovoja su sparčiai kylančiomis energijos kainomis ir darbo jėgos stygiumi, Jungtinei Karalystei gresia ypač sudėtinga postpandeminė žiema. Pastarosios savaitės atnešė tokių vaizdų, kaip pacientų perteklius ligoninėse ir ištuštėjusios prekybos centrų lentynos, o dabar dar ir eilės degalinėse.
Opozicinės Leiboristų partijos lyderis Keiras Starmeris apkaltino B. Johnsono vyriausybę nepasirengus „Brexit“ pasekmėms. Jungtinė Karalystė nubalsavo už pasitraukimą iš Europos Sąjungos dar 2016 m., o pereinamojo laikotarpio susitarimas baigėsi šių metų pradžioje.
„Šioje šalyje susiduriame su absoliučia krize dėl to, kad vyriausybė nesugeba planuoti“, – teigė K. Starmeris.
Vairuotojų paieškos
„BP Plc“, antrasis pagal dydį Jungtinės Karalystės degalų mažmenininkas, pranešė, kad beveik trečdalyje jo degalinių baigėsi pagrindinių rūšių kuras. Bent pusė greitkelių tinklui nepriklausančių degalinių iki sekmadienio ištuštėjo, pranešė „Financial Times“, cituodamas Benzino mažmenininkų asociacijos pirmininką Brianą Maddersoną.
Transporto sekretorius Grantas Shappsas sekmadienį bandė išsklaidyti susirūpinimą, BBC televizijai pareiškęs, kad „iš tikrųjų benzino turime apsčiai“. Vairuotojų trūkumas degalų tiekimo pramonėje esą siekia „šimtą, du, tris“. Vis dėlto perspektyvą šaukti kariuomenę degalinių aprūpinimui jis paliko atvirą: „Darysime viską, ko prireiks.“
Iki praėjusio savaitgalio vyriausybė reikalavo, kad krovinių gabenimo įmonės apmokytų vietinius ir mokėtų jiems daugiau. Imigracijos taisyklių pasikeitimai – taip pat pridedant 5500 vizų paukštininkystės sektoriaus darbuotojams – truks 12 savaičių.
B. Johnsonas „Brexit“ propagavo kaip galimybę pertvarkyti Didžiosios Britanijos ekonomiką, atsisakant Europos Sąjungos taisyklių ir įvežtinės darbo jėgos. Jis argumentavo, kad iš užsienio atvykę darbuotojai sumažino darbo užmokestį šalies viduje ir atbaidė vietinius nuo įsidarbinimo bei mokymosi. Tačiau verslas teigia, kad reikės ilgesnio laikotarpio, kad būtų galima pamažu atsikratyti priklausomybės nuo Europos Sąjungos darbuotojų.
Laikinų prastovų pabaiga
Maisto ir kuro deficitas papildo priešais B. Johnsoną iškilusį bauginančių iššūkių kalną kaip tik tuo metu, kai britai susiduria su elektros ir dujų kainų šuoliu, pasibaigus kai kurioms pagrindinėms pandeminės pagalbos priemonėms.
Rugsėjo 30 d. baigiasi laikinų prastovų programa, pagal kurią pandemijos metu vyriausybė skyrė išmokas daugiau nei 11 milijonų darbuotojų. Sekmadienį vakare Leiboristų partija paskelbė analizę, kuri atskleidė, jog maždaug 81 tūkst. aviacijos sektoriaus darbuotojų atsiduria tarp tų, kurie pasibaigus programai rizikuoja prarasti darbą.
Spalio 6 d. baigiasi 20 svarų (27 dolerių) kas savaitę didinamos socialinio draudimo išmokos (vadinamasis „universalus kreditas“). Sprendimas paskatino nerimą tarp eilinių konservatorių, nes jis skaudžiai atsilieps skurdžiau gyvenantiems žmonėms.
Laikraščiai jau pradėjo kalbėti apie „nepasitenkinimo žiemą“ – ši politinį krūvį turinti frazė sužadina prisiminimus apie 1978–1979 metus, kai Jungtinės Karalystės ekonomika buvo parklupdyta streikų ir atšiaurių orų. Galiausiai viskas baigėsi leiboristų vyriausybės nuvertimu – į valdžią atėjo Margaret Thatcher vadovaujami konservatoriai.
Torių „niekšai“
„Mus kamuoja energijos stygius, prekybcentriuose trūksta prekių, – kalbėjo leiboristas K. Starmeris. – Kainos vis kyla. Vis didesni mokesčiai užkraunami dirbančioms šeimoms, o vyriausybė atima tūkstantį svarų iš tų, kuriems jų labiausiai reikia.“
Jo pavaduotoja Angela Rayner nevyniojo žodžių į vatą, metinėje leiboristų konferencijoje išvadindama konservatorius „niekšais“. Tai įplieskė tarp partijos narių naują nesantaiką kaip tik tada, kai leiboristai siekė parodyti rinkėjams, kad yra vieningi ir pasirengę valdyti.
Sekmadienį A. Rayner atsisakė atsiprašyti už savo žodžius, sakydama, kad tai šiaurės Anglijos darbininkų „gatvės kalba“ ir kad ji turėjo omenyje tik kabineto narius. „Kalbėjausi su aktyvistų grupe, norėdama jiems pasakyti, kad reikia pakurstyti ambicijas“, – pridūrė ji.