JAV „Southwest Airlines Co.“ kaltina delta padermę dėl atšauktų užsakymų ir paklausos sulėtėjimo, dėl kurio kompanija ir kelios kitos gali patirti ketvirčio nuostolius. Didžiąją praėjusių metų dalį vadovavusi pramonės atsigavimui, šiuo metu Kinija traukiasi – avialinijos siūlo mažiausiai vietų per šešis mėnesius, kol valdžios institucijos mėgina užkirsti kelią protrūkiui. Australijos vežėjai taip pat traukiasi, nes daugiau nei pusė šalies sėdi karantine.

„Egzistuoja didelė tikimybė, kad delta atmaina pakirs bet kokį atsigavimą“, – sakė vyriausiasis OAG analitikas Johnas Grantas. Pasak jo, jei ir bus pasiekta pažanga, vis tiek laukia „stabdyti-paleisti“ modelis, nes protrūkiai verčia vyriausybes nervintis dėl sienų atidarymo.

Reta išimtis yra Europa – vienintelis regionas, kuriame plačiai naudojami vadinamieji skiepų pasai. Didžiąją 2020 m. dalį žemyno aviacija dėl vis naujų infekcijos bangų stagnavo, tačiau tokios oro linijos kaip „Ryanair Holdings Plc“ dabar naudojasi aukštais gyventojų paskiepijimo rodikliais ir siūlo vis daugiau skrydžių.

Štai kaip itin užkrečiama delta atmaina paveikė pagrindines rinkas:

JAV

Blėsta viltys, kad vasaros atsigavimas, kai keleivių srautai pasiekė 80 proc. ikipandeminio lygio, tęsis ir rudenį, nes infekcijų augimas kelia nerimą tiek keliautojams, tiek investuotojams. „Bloomberg Americas Airlines“ indeksas praėjusią savaitę nukrito 5,6 proc. iki žemiausio lygio nuo vasario mėnesio.

„Southwest“ rugpjūčio 11 d. įspėjo dėl užsakymų lėtėjimo ir dažnesnių atšaukimų, ir pažymėjo, kad šį ketvirtį bus sunku pakartoti liepos mėnesio pelną. Pigių skrydžių bendrovės „Frontier Group Holdings Inc.“ ir „Spirit Airlines Inc.“ taip pat įspėjo, kad gali pranešti apie ketvirčio nuostolius.

Delta atmaina stabdo ir verslo skrydžių paklausą. Vėluojantis biurų atidarymas, atidedamas iki 90 dienų, reiškia „tam tikrą pauzę“ vidaus verslo kelionių atsigavimui, rugpjūčio 9 d. interviu „Fox Television“ sakė „Delta Air Lines Inc.“ generalinis direktorius Edas Bastianas. Vežėjas JAV verslo keliautojams siūlo beveik 50 proc. 2019 m. lygio.

Kinija

Kinijos oro linijų kompanijos per rugpjūtį planuoja įvykdyti 360 509 skrydžius – mažiausiai nuo vasario mėnesio, rodo oro eismą stebinčio „Cirium“ surinkti duomenys. Šalyje vykdoma aktyvi „Covid“ sutramdymo kampanija, apimanti oro uostų eismo sustabdymą tokiuose miestuose kaip Nandzingas, Pekinas ir Jangdžou. Pirmadienį Kinija pranešė apie nulines vietines transmisijas – optimistiškas ženklas, kad kelionių nuosmukis bus trumpalaikis.

Pirmadienį interviu „Bloomberg Television“ Honkongo prekybos sekretorius Edwardas Yau sakė, jog „Covid“ privalo būti pažabotas, kad sienos galėtų visiškai atsiverti. Griežta kontrolė daro spaudimą „Cathay Pacific Airways Ltd.“, kurio klestėjimui būtina vidaus rinka.

„Nepaprastai sunku ką nors planuoti ir veikti nuolat besikeičiančioje aplinkoje“, – pažymėjo „Cathay“ pirmininkas Patrickas Healy rugpjūčio 11 d., vežėjui pranešus apie 7,6 mlrd. HK dolerių (976 mln. USD) pirmojo pusmečio nuostolį. „Cathay“ akcijos antradienį ryte Honkonge pakilo 2,1 proc., sumažindamos metinį nuostolį iki 12 proc. 2020 m. jos nusmuko net 29 proc.

Europa

Atviresnės sienos ir laisvesni karantino reikalavimai Europoje padeda užpildyti lėktuvus vasaros sezono metu, kai vežėjai gauna pagrindines pajamas, padedančias išgyventi žiemos mėnesiais. Regioninių oro linijų pajėgumai šiuo metu siekia maždaug du trečdalius 2019 m. lygio, nors balandį tesiekė apie trečdalį.

Pigių skrydžių aviakompanija „Ryanair“ šį ketvirtį tikisi paskelbti pelną ir žiemai siūlo 250 naujų maršrutų, kad išlaikytų įgytą pagreitį. Konkurentė „Wizz Air Holdings Plc“ praneša, kad šį mėnesį jos pajėgumai sugrįžta į priešpandeminį lygį – tuo gali pasigirti vos keli pasaulio vežėjai.

„Deutsche Lufthansa AG“ rugpjūčio pradžioje pranešė, kad Šiaurės Amerikos maršrutai gali būti atnaujinti vasaros pabaigoje, o Azijos – baigiantis 2021 m. „Air France-KLM“ prognozavo, kad šį ketvirtį vėl džiaugsis pelnu, nes pajėgumai sieks net 70 proc. ankstesnio lygio.

Australija ir Naujoji Zelandija

Įsisiautėjęs deltos protrūkis pakirto „Qantas Airways Ltd.“ pastangas atsigauti. Naujasis Pietų Velsas ir Viktorija, dvi tankiausiai gyvenamos Australijos valstijos, lieka uždarytos, kol valdžios institucijos skuba paspartinti vangią vakcinacijos programą. Užsitęsę suvaržymai – Sidnėjaus karantinas, prasidėjęs birželio pabaigoje, truks mažiausiai iki rugsėjo pabaigos – privertė „Qantas“ atleisti dar 2500 darbuotojų, iš viso – 9500. „Qantas“ vidaus skrydžiai liepos mėnesį susitraukė nuo 90 proc. iki mažiau nei 40 proc. priešpandeminio lygio.

„Air New Zealand Ltd.“ paslaugas teikia pagal iki minimumo susiaurintą tvarkaraštį, nes karantinas visoje šalyje pratęstas iki rugpjūčio 27 d. Apribojimai taikomi nuo pat pirmojo bendruomenėje atsiradusio „Covid-19“ atvejo vasario mėnesį. Naujoji Zelandija pirmadienį pranešė apie 35 atvejus, o dabartinis protrūkis jau pasiekė 107.