Uždarius nebūtinųjų prekių parduotuves tokiose šalyse kaip Anglija ir Prancūzija, mažmenininkai skuba išplėsti „užsisakyk ir atsiimk“ paslaugas bei pristatymą į namus, siekdami neleisti „Amazon.com Inc.“ monopolizuoti paties svarbiausio metų sezono. Jie taip pat siūlo tokias naujoves kaip vaizdo skambučiai Kalėdų Seneliui, mėgindami bent internete atkurti kalėdinį apsipirkimo šėlsmą.
Tuo pat metu parduotuvės skuba pasirengti laukiamai karantino pabaigai. „Marks & Spencer Group Plc“ kartu su keliais kitais prekybininkais gruodžio mėnesį planuoja pailginti darbo valandas, kad socialinio atsiribojimo laikotarpiu saugiai suvaldytų minias. Vis dėlto fone tvyro baimė, kad parduotuvės gali nebeatsidaryti – o jei ir atsidarys, vartotojai jau bus supirkę visas dovanas internetu. Tai reikštų, kad mažmenininkai liktų apsikrovę neišparduotomis atsargomis, kurias jiems tektų mėginti įsiūlyti su nuolaida kitąmet.
„Šie metai mažmenininkams bus labai sudėtingi, – teigia Jungtinės Karalystės drabužių tinklo „Superdry Plc“ pirmininkas Peteris Williamsas. – Tiksliai nežinome, ar parduotuvės vėl atsidarys ir kaip elgsis vartotojai.“
Dar prieš šį mėnesį Anglijoje įvedant naujausius apribojimus, kurjerių tarnyba „Hermes“ prognozavo, kad Juodojo penktadienio ir Kalėdų laikotarpiu kasdien pristatys po 3,5 milijono siuntinių. Tai būtų beveik dvigubai daugiau nei praėjusiais metais. Konkurentai „DPDgroup“ praneša, kad jų gabenamų siuntinių kiekis Jungtinėje Karalystėje nuo kovo mėnesio, lyginant su praėjusių metų laikotarpiu, vidutiniškai šoktelėjo daugiau nei 40 proc. Abi kompanijos samdo tūkstančius darbuotojų užsakymams vykdyti ir investuoja šimtus milijonų svarų sterlingų į savo infrastruktūras.
„Teko paspartinti penkerių metų planą ir jį įgyvendinti per penkis mėnesius, kad galėtume būti pasirengę antplūdžiui, – sako „Hermes“ vadovas Carlas Lyonas. – Dabar esame pasirengę tokiam siuntinių kiekiui, kokį planavome tik 2025 m.“
Mažmenininkai yra pasirengę atlaikyti karantino laikotarpį, ypač Jungtinėje Karalystėje, nes nuo pat pandemijos pradžios investuoja į savo internetinius logistikos tinklus, teigia Jessica Moulton, „McKinsey & Co.“ vyresnioji partnerė.
Logistikos kompanijos ir mažmenininkai Didžiojoje Britanijoje per pirmuosius devynis 2020 m. mėnesius užėmė daugiau nei tris ketvirtadalius iš visoje šalyje nuomojamų maždaug 3 milijonų kvadratinių metrų sandėliavimo patalpų, rodo „Dowley Turner Real Estate“ duomenys. Vien „Amazon“ šiais metais užėmė penktadalį viso sandėliavimo ploto.
Nepaisant to, Anglijos parduotuvių uždarymas mažmenininkams šiuo metu atsieina 2 milijardus svarų sterlingų (2,6 mlrd. dolerių) prarastų savaitinių pardavimų, rodo Didžiosios Britanijos mažmeninės prekybos konsorciumo surinkti duomenys: kitaip tariant, vien iš internetinės prekybos ilgai neišgyvensi.
„Jei parduotuvės gruodį turės likti uždarytos, mums kils didelių problemų“, – teigia Justinas Kingas, buvęs prekybos centrų tinklo „J Sainsbury Plc“ generalinis direktorius ir dabartinis „Marks & Spencer“ nevykdomasis direktorius.
Pratęstas karantinas būtų ypač liūdna naujiena mažesnėms įmonėms, kurių internetiniai pardavimai beveik neegzistuoja. Jungtinėje Karalystėje jau dabar kyla apmaudas dėl karantino taisyklių spragų, leidžiančių prekybos centrams ir išparduotuvėms toliau pardavinėti nebūtinąsias prekes kartu su maisto prekėmis.
„Kiekvienas, parduotuvės gale laikantis maišą su šunų maistu, gali sau dirbti kaip dirbęs, bet jei esi specializuotas mažmenininkas, tau galas“, – teigia Jamesas Dauntas, knygynų tinklo „Waterstones“ direktorius, pridurdamas, kad labiausiai pažeidžiami mažmenininkai „tiesiog sužlugs“.
Prancūzijoje mažmeninė prekyba drabužiais per devynis šių metų mėnesius jau prarado ketvirtadalį pajamų. Jei mažesnės parduotuvės negalės atsidaryti, kas antrai įmonei tai reikš bankrotą, sako Ericas Mertzas, nepriklausomos drabužių mažmeninės prekybos organizacijos „Federation Nationale de l’Habillement“ pirmininkas.
„Jei praleisime gruodžio mėnesį, per kurį uždirbame 20 proc. tipinių metų pajamų, bus katastrofa, apokalipsė, – piktinasi jis. – Mes perleidžiame rinką „Amazon“.“
JAV internetinės prekybos milžinas kartu su kitais didžiaisiais mažmenininkais sutarė perkelti Juodojo penktadienio akcijas Prancūzijoje iš lapkričio 27 d. į gruodžio 4 d., reaguodamas į mažesniųjų žaidėjų prašymus leisti atsidaryti iki mėnesio pabaigos. Visos būtinųjų prekių parduotuvės Prancūzijoje stovi uždarytos nuo spalio 30 d., siekiant sustabdyti viruso plitimą.