Problema kyla dėl fizinio LMB pobūdžio: bet kuris subjektas, turintis kontraktą, iki jo galiojimo termino pabaigos tampa LMB sandėlyje esančio metalo paketo savininku. Kita vertus, kiekvienas, pardavęs jį, privalo pristatyti metalą, pasibaigus sutarties galiojimo terminui.
Tačiau LMB sandėliuose prieinamoms vario atsargoms sumažėjus žemiau 20 tūkst. tonų – mažiau nei Kinijos gamyklos sunaudoja per vieną dieną, – prekybininkai susiduria su akivaizdžiu iššūkiu; visada yra galimybė, kad tiesiog nebus metalo, kurį būtų galima pristatyti.
Drastiškas atsargų mažėjimas, prasidėjęs rugpjūtį ir paspartėjęs spalį, lėmė, kad artimiausio pristatymo LMB kontraktai smarkiai išaugo, palyginti su vėlesnio pristatymo sutartimis. Tai ypač skausminga vario gamintojams – įmonėms, kurios iš pagrindinio metalo gamina tokias prekes kaip laidai, plokštės ir vamzdžiai, ir kurios yra linkusios parduoti LMB ateities sandorius, kad apsidraustų nuo jų kainų poveikio.
Tačiau tuštėjantys sandėliai taip pat kursto lyginamosios kainos augimą rekordinio lygio link, o vario dominuojantis vaidmuo pasaulyje reiškia, kad sąnaudų šuolis prisidės prie plataus masto infliacinio spaudimo gamintojams ir statybininkams. Ir nors didėjančios grėsmės pasaulio ekonominei veiklai kelia klausimų dėl vario paklausos perspektyvų, Kinijos ir LMB konkurentų JAV atsargos taip pat yra mažos.
Tik nedidelė pasaulio vario dalis kada nors patenka į LMB sandėlius, o vario naudotojai dažniau sudaro ilgalaikes sutartis su gamintojais ir prekybininkais nei ieško prekių biržoje. Vis dėlto tas faktas, kad biržos atsargos yra tokios mažos, ir ne tik LMB, rodo, kad rinkos buferis pavojingai nusilpo.
LMB antradienį vakare paskelbė skubias priemones, kurios palengvintų padėtį. Tarp jų ir laikinas taisyklių pakeitimas, leidžiantis visiems su trumpomis pozicijomis, negalintiems pristatyti vario, atidėti savo pristatymo įsipareigojimą už tam tikrą mokestį.
„Tai beprecedentė situacija, mes nieko panašaus nesame matę per naujausią vario rinkos istoriją, – sakė Robinas Bharas, nepriklausomas konsultantas, kuris analizuoja LMB vario rinkas daugiau nei 35-erius metus. – Tokie rinkos veiksmai – drakoniški, bet jie būtini.“
LMB taip pat pradėjo tyrimą, prašydama bankų ir tarpininkavimo agentų pateikti informaciją apie jų ir jų klientų veiklą vario rinkoje per pastaruosius du mėnesius. Prekybos įmonė „Trafigura Group“ atsiėmė žymią dalį vario, kuri pastaraisiais mėnesiais buvo paimta iš LMB sandėlių, antradienį pranešė naujienų agentūra „Bloomberg“.
Į tai atsakydama, „Trafigura“ pareiškė išsiėmusi LMB atsargų, kad pristatytų jas galutiniams vartotojams, ir pabrėžė, kad vario paklausa yra didelė ir viršija turimą pasiūlą.
„Trafigura“ vaidmuo – užtikrinti žaliavinių prekių tiekimo savo klientams saugumą“, – teigė prekybos namų atstovas spaudai.
LMB veiksmai skirti išvengti katastrofiško rezultato, kai paprasčiausiai nėra tiek metalo, kad būtų galima patenkinti pristatymo paraiškas. Šiuo inicijuotu tyrimu birža gali priversti prekybininkus ir bankus du kartus pagalvoti prieš kreipiantis dėl tolesnių pristatymų.
Pakeitusi taisykles, LMB bando apriboti nekontroliuojamų sunkumų galimybę. Ji leidžia trumpųjų pozicijų turėtojams atidėti savo pristatymo įsipareigojimus – perkelti savo poziciją į kitą dieną. Be to, ji nustatė griežtą ribą, kokiu mastu brangesnės vario sutartys, kurių galiojimas baigiasi per vieną darbo dieną, gali pabrangti palyginti su sutartimis, sudarytomis po dienos.
Galiausiai birža pakoregavo savo taisykles, reglamentuojančias prekiautojų, turinčių didelę dalį prieinamų LMB atsargų, veiklą. Įprastai tokioje padėtyje atsidūrę prekiautojai yra priversti skolinti savo poziciją kitiems rinkos dalyviams už labai mažą palūkanų normą. Tačiau esant tokioms žemoms atsargoms, LMB nerimauja, kad ši taisyklė gali atgrasyti prekiautojus laikyti atsargas biržoje.
Nikelio kainų šuolis
Tai ne pirmas kartas, kai LMB įsikiša į savo rinkas. 2019 metais birža pradėjo panašų tyrimą, kai pasipylę užsakymai panaudoti nikelio atsargas pakurstė nikelio kainų šuolį. Rinka nurimo, ir LMB nesiėmė jokių tolesnių veiksmų.
2006 metais sukilus nikelio kainoms, birža nustatė 300 JAV dolerių limitą dienos deportui (angl. backwardation) nikelio rinkoje. O 1992 metais, kai „Marc Rich + Co.“ pabandė užvaldyti cinko rinką, LMB ėmėsi daugelio tų pačių priemonių, kurias šią savaitę pritaikė vario sektoriuje: nustatydama griežtus apribojimus deportui ir leisdama trumpųjų pozicijų turėtojams atidėti pristatymą.
Vario kainos ketvirtadienį atsitraukė, o sandorių-deportų mastas nukrito nuo neseniai pasiektų aukštumų – galbūt tai rodo, kad LMB veiksmai davė vaisių.
LMB sutarčių likvidumas paprastai būna didžiausias trečiąjį mėnesio trečiadienį: dabar prekiautojai tikisi santykinai ramaus laikotarpio. Vis dėlto, LMB negali ignoruoti ar pakeisti tą geležinį faktą, kad atsargos visame pasaulyje vario rinkoje yra išsekusios, o atsargos Kinijos ir Jungtinių Valstijų biržose taip pat yra istoriškai mažesnės nei įprastai.
„Esant tokioms nedidelėms atsargoms, LMB atsidūrė nepavydėtinoje padėtyje, – sakė R. Bharas. – Tikimės, kad į tai bus žiūrima kaip į bandymą atvėsinti įkaitusią rinką.“