Tai maisto technologijų startuolio „Atomo Coffee Inc.“ biuras, kur maisto srities mokslininkų ir chemikų grupė, vadovaujama bičiulių ir steigėjų Andy Kleitscho ir Jarreto Stopwortho, darbuojasi prie produkto, kuris perims mėsos be mėsos, kiaušinių be kiaušinių ir pieno be pieno estafetę.
Startuolio „Atomo“ kava be kavos ruošiama iš transformuotų ingredientų, pavyzdžiui, saulėgrąžų sėklų lukštų ir arbūzų sėklų: patentuoto cheminio proceso metu gaunamos molekulės, kurios atkartoja tikro produkto aromatą ir skonį. Sumalti ingredientai verdami kaip įprasta kava. Ir taip, ši kava turi kofeino.
100 mlrd. JAV dolerių vertės kavos pramonė yra viena iš labiausiai pasaulyje pažeidžiamų klimato kaitos požiūriu. Augalai, užauginantys arabikos pupeles – labiausiai paplitusias visame pasaulyje, pamėgtas tiek kavos snobų, tiek tokių garsių tinklų kaip „Stairbucks Corp.“ – veši vėsiuose regionuose su aiškiais lietingais ir sausais sezonais.
Bet dėl pasaulinio atšilimo šie regionai traukiasi. Per artimiausius septynis dešimtmečius arabika gali prarasti bent 50 proc. savo arealo, prognozuojama Britanijos Kew Gardens, arba Karališkųjų botanikos sodų, mokslininkų 2019 metų ataskaitoje. Oro temperatūrai toliau kylant ir augintojams ieškant vėsesnių vietovių savo plantacijoms, spartėja ir miškų naikinimo tempai.
Ir būtent čia savo nišą tikisi atrasti A. Kleitschas ir J. Stopforthas. Po dvejus metus trukusių tyrimų ir pasiruošimo darbų pagaliau šiais metais jie pradės gaminti savo kavą, pristatydami rinkai skardines su šalta kava. „Mums patinka save pristatyti kaip „kavos „Tesla“, – sakė J. Stopforthas, kuris pastaruosius du dešimtmečius dirbo maisto mokslo ir plėtros srityje.
O A. Kleitschas yra nuoseklus verslininkas ir buvęs „Amazon.com Inc.“ produktų vadybininkas. „Dar prieš susikuriant „Teslai“, jeigu norėdavote įsigyti prabangų, galingą automobilį be benziną arba dyzeliną naudojančių vidaus degimo variklių, jūs neturėjote jokio pasirinkimo, – kalbėjo J. Stopforthas, – Lygiai taip pat, prieš susikuriant „Atomo“, jei norėdavote kavos, kuri nebūtų siejama su miškų naikinimu, jūs neturėjote kito pasirinkimo. Dabar jau turite.“
Ir nors yra daugybė sertifikatų, rodančių, kad produktai gaunami iš tvarių šaltinių, nėra vienodo standarto su aiškiomis metrikomis ir tai atveria duris gamintojų sukčiavimui ir vartotojų nepasitikėjimui. Investuotojai, remiantys augalinių maisto produktų technologijas tiki, kad „Atomo“ sugebės užpildyti šią spragą.
Bendrovė nuo 2019 metų, kai pradėjo „Kickstarter“ kampaniją, per du lėšų rinkimo raundus surinko apie 11,5 mln. JAV dolerių. Tarp dabartinių jos rėmėjų galima paminėti Honkonge įsikūrusią rizikos kapitalo įmonę „Horizons Ventures“, investavusią į „Impossible Foods Inc.“ ir „S2G Ventures“, kurios portfeliui priklauso „Beyond Meat Inc.“.
Augaliniu pagrindu pagaminti produktai priklauso vadinamajai „didelio augimo“ kategorijai, ir į šią rinką žengia ne tik startuoliai. Pavyzdžiui, „Nestle SA“ gamina visą seriją tokio pobūdžio produktų, nuo veganiškų sausainių iki dešrų pakaitalų; greitojo maisto milžinė „McDonald’s Corp.“ išbando savo pirmąjį mėsainį be mėsos „McPlant“ Europoje, sukurtą kartu su „Beyond Meat“; ir net didžiausia Amerikos mėsos bendrovė „Tyson Foods Inc.“ gegužę pranešė apie 100 proc. veganiškų mėsos gaminių liniją, įskaitant maltą „jautieną“ ir įvairias „dešros“ rūšis.
Ir vis dėlto kava yra ypač įmantri rinka. Viena vertus, daugelį žmonių su kava sieja daug glaudesnis ryšys nei su kitais maisto produktais, netgi tokiais kaip ledai ir mėsainiai. Kita vertus, kavos kultūra smarkiai skiriasi įvairiuose regionuose; pavadinimu „Atomo“, itališkai reiškiančiu „atomą“, išreiškiama pagarba tos šalies espresso barams.
Net augaliniu pagrindu sukurtos alternatyvos, jau užkariavusios didelę rinkos dalį, susiduria su galimais reglamentavimo sunkumais, siejamais su tradiciniais gamintojais, kurie nesutinka taip lengvai išsižadėti savo išimtinės teisės į „mėsą“ ir „pieną“. Pasak veganiško maisto gamintojų, mėsos ir pieno pramonė bando sutelkti mokslininkus ir lobistus, kurie padėtų apginti jų teritoriją reikalaudami, kad „pienų“ ir mėsų“ ženklinimas apsiribotų vien tik gyvulinės kilmės produktais.
Bet „Atomo“ turi vieną pranašumą prieš tokias versloves: priešingai nei mėsa ir pieno produkcija, kava neturi Maisto ir vaistų administracijos (FDA) reguliuojamo identiškumo standarto. Tai reiškia, kad produktas neturi būti kildinamas iš konkrečios vietovės ar net konkrečios gamyklos, sako A. Kleitschas.
„Mes nujaučiame, kad kils teisinių keblumų dėl mūsų kavos pavadinimo“, – sakė jis. Bet tai nesutrukdys mums siekti, kad šis produktas būtų vadinamas kaip toks, pridūrė A. Kleitschas. „Mes metame iššūkį normoms ir žlugdome milžines.“
A.Kleitschas ir J. Stopforthas mėgina kurti partnerystes su elitinėmis kavinėmis, ypač tomis, kurioms svarbu sumažinti savo anglies pėdsaką. Ar jiems tai pavyks, priklausys nuo to, kaip greitai maitinimo paslaugų pramonė atsigaus nuo COVID-19 pandemijos. Startuolis „Atomo“ taip pat svarsto planus pardavinėti naujovišką kavą internetu per savo svetainę.
Be abejonės, vienokia ar kitokia sėkmė priklauso nuo atsakymo į vieną vienintelį klausimą: Ar „Atomo“ kava be kavos iš tiesų skani? Nors šaltasis gėrimas ir neturi tam tikro kartumo, kurio tikimasi geriant tradicinę kavą, ji yra maloniai švelnaus skonio, jos salsvumas dar ilgai kutena gomurį.
Dani Cone, vietinio Siatlo maisto produktų prekybos tinklo „Cone and Steiner“ ketvirtosios kartos savininkė gali tapti viena iš pirmųjų „Atomo“ mažmeninės prekybos partnerių, derybos jau vyksta. Kavos pramonėje besisukanti jau tris dešimtmečius ir pastaruosius penkiolika metų vadovaujanti vienai Siatlo kavinei, moteris pripažįsta, kad iš pradžių skeptiškai vertinusi „Atomo“ molekulinę kavą. Bet vos tik jos paragavau, to užteko, kad ja patikėčiau, pasakojo D. Cone, kuri susipažino su A. Kleitschu vienos verslo mokyklos mentorystės mokymuose.
„Kaip ir kiekvieno naujo produkto atveju, čia nepavyks išvengti vartotojų švietimo vingių, kaip kad nutiko ir man“, – sakė D. Cone, tačiau ji įsitikinusi, kad „Atomo“ savo nišine rinka pritrauks aktyvius, daug ir sunkiai dirbančius, aplinkos tausojimu besirūpinančius žmones, kuriems paruoštas gerti kavos tipo gėrimas būtų idealus variantas.
„Kaip kad į buteliukus supilstytas frapučinas atvėrė duris naujai kavos kategorijai, – sako D. Cone, – taip ir šis produktas krauna kapitalą super populiariojoje kategorijoje.“