„Teikdama paraišką iš tiesų pamačiau stažuotės vietą, kuri atrodė ideali, bet pasidomėjusi atidžiau supratau, kad jie ieško nemokamo stažuotojo 40-čiai valandų per savaitę, – sakė Ramirez Rojas, kuri savo karjerą orientuoja į psichikos sveikatą ir tikisi ateityje dirbti psichoterapeute. – Pamaniau, tai beprotybė.“
Ramirez Rojas patirtis nėra unikali. Kaip rodo turimi duomenys, nemokamose stažuotėse beveik visada daugiau moterų. 2022 metais atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo ketverių metų studijų trukmės koledžų ir universitetų studentai, atskleidė, kad du trečdaliai baigusių mokslus respondentų vyrų atliko mokamą praktiką, palyginti su mažiau nei puse moterų, nors moterys sudarė 70 proc. iš 2140 apklaustų vyresniųjų kursų studentų. Nacionalinės koledžų ir darbdavių asociacijos (angl. National Association of Colleges and Employers – NACE) atliktas tyrimas sutampa su kitomis, ankstesnių metų išvadomis, leidžiančiomis manyti, kad bakalauro studijų darbo patirtis gali sudaryti prielaidas vyrų ir moterų darbo užmokesčio nelygybei per visą karjeros laikotarpį.
„Jūsų ankstesnis darbo užmokestis gali būti naudojamas kaip būsimo darbo užmokesčio orientyras, – teigė Mary Gatta, NACE mokslinių tyrimų ir viešosios politikos direktorė. – Jei ankstesniuose darbuose jums buvo mokamas šališkas darbo užmokestis, toji nelygybė persikels ir į jūsų būsimą karjerą.“
Ramirez Rojas sako, kad jai pasisekė susiradus dabartinę nemokamą praktiką Amerikos Raudonajame kryžiuje, kur ji yra veteranų ir jų šeimų kontaktinis asmuo. Stažuotė trunka ne visą darbo dieną, nuo trijų iki šešių valandų per savaitę, todėl ji turi laiko užsidirbti pajamų darbuodamasi barista „Starbucks“ kavinėje.
Pasak R. Rojas, mokamų stažuočių jos srityje yra nedaug ir tos paprastai skirtos tik magistrantams.
Be abejo, nemažai vyrų taip pat atlieka nemokamas praktikas, tiek ne pelno siekiančiose organizacijose, tiek pelninguose versluose. Nors pastaraisiais metais ši praktika buvo kritikuojama dėl to, kad studentai su mažomis pajamomis stumiami į jiems nepalankią ir nenaudingą padėtį, tyrimai rodo, kad 43 proc. pelno siekiančių įmonių organizuojamų stažuočių lieka neapmokamos.
Studentams brukama idėja, kad nemokamas darbas yra neoficialus vadinamasis tramplinas, suteikiantis galimybę užmegzti ryšius ir galiausiai įsidarbinti gerai apmokamame darbe. Toks įsitikinimas nėra nepagrįstas: beveik keturi iš penkių darbdavių stažuotes įvardija kaip svarbiausią darbuotojų įdarbinimo strategiją, teigia NACE, nustačiusi, kad daugiau nei 60 proc. 2022 m. apklaustų absolventų atliko bent vieną stažuotę per visą savo studijų laikotarpį, palyginti su 50 proc. 2008 m. ir 17 proc. – 1992 m.
Bet nemokamų stažuočių problema yra ta, kad, kaip rodo duomenys, jos paprastai siejamos su mažiau saugiomis darbo perspektyvomis nei mokamos darbo vietos tiek uždarbio galimybių, tiek karjeros trajektorijos atžvilgiu. Be to, apmokami stažuotojai dažniau gaudavo 20 tūkst. JAV dolerių didesnį pradinį darbo užmokestį nei neapmokami stažuotojai, kuriems buvo pasiūlyta dirbti visą darbo dieną, pagal darbo užmokesčio medianą. Tai padeda paaiškinti, kodėl moterys pirmaisiais metais po studijų paprastai uždirba apie 11 tūkst. JAV dolerių mažiau nei jų kolegos vyrai.
Tokia nelygybė užgimsta gerokai anksčiau vadinamosios „motinystės sankcijos“, kai moterų, prisiimančių vaikų auginimo pareigas, darbo užmokesčiui paprastai suduodamas antras smūgis. Be to, moterys 14 proc. rečiau nei vyrai paaukštinamos pareigose, rodo Masačusetso technologijos instituto (MIS) tyrimo duomenys.
Darbo užmokesčio atotrūkis stažuočių lygmenyje, kaip rodo duomenys, gali tapti precedentu diskriminacijai, kuri tęsiasi visą karjerą ir trukdo moterims tobulėti vyrų dominuojamose pramonės šakose, pavyzdžiui, finansų ar technologijų sektoriuose.
Tyrimai rodo, kad darbo užmokesčio skirtumai išliko „neatsižvelgiant į tai, ar studijuoji chemiją, ar anglų kalbą“, sakė Binghamtono universiteto viceprezidento pavaduotoja, atsakinga už studentų pasiekimus, Kelli Smith, kuri yra vieno iš nedaugelio atliktų tyrimų apie studentų išsilavinimo ir pagrindinių akademinių specialybių įtaką dalyvavimui mokamose stažuotėse bendraautorė.
Straipsnyje daroma išvada, kad mažiausia tikimybė gauti apmokamą stažuotę buvo tokiose srityse kaip švietimas, socialinės paslaugos ir sveikatos apsauga – visose jose dominuoja moterys. Tačiau darbo užmokesčio nelygybė buvo pastebima net toje pačioje studijų srityje: iš daugiausia apmokamų stažuočių turinčių specialybių – inžinerijos, fizinių mokslų, matematikos, informatikos ir verslo – tik 73 proc. moterų gavo atlyginimą už stažuotę, palyginti su 86 proc. vyrų.
2018 m. atliktame tyrime dabartinių ir buvusių Jungtinių Tautų (JT) stažuotojų buvo prašoma apmąstyti savo darbo patirtį. Nustatyta, kad nemokama stažuotė, palyginti su mokama, yra silpnesnė tokiose kategorijose kaip priežiūros ir paramos kokybė bei atliekamų užduočių prasmingumas.
Nors nė vienas iš apmokamų stažuotojų neprisiminė, kad būtų dirbęs nuobodų darbą, pavyzdžiui, nešiojęs kavą ar kopijavęs dokumentus, beveik 5 proc. neapmokamų stažuotojų tam tikru metu teko atlikti tokius darbus. Savo ruožtu apmokamiems stažuotojams dažniausiai buvo keliami aiškūs mokymosi tikslai, kai tik ketvirtadalis neapmokamų stažuotojų prisiminė sulaukę panašių nurodymų.
Siekdami panaikinti mokamos ir neapmokamos praktikos atotrūkį tarp lyčių ir padėti moterims vienodomis sąlygomis patekti į darbo rinką, ekspertai rekomenduoja įgyvendinti viešąją politiką, pavyzdžiui, darbo užmokesčio skaidrumo įstatymus. „Taip galėtume padėti sumažinti tam tikrą nelygybę nuo pat pradžių, nuo tada, kai asmuo pradeda dirbti“, – teigė M. Gatta.
Be to, įmonės galėtų apsvarstyti galimybę atlikti savo įdarbinimo proceso nešališkumo auditą, sakė Emily Dickens, asociacijos „Society of Human Resource Management“ personalo vadovė. Stažuočių programos yra natūralus atspirties taškas įmonėms, siekiančioms paįvairinti savo darbo jėgą. Atlikus nešališkumo auditą galima atskleisti įmonės įdarbinimo strategijos trūkumus, įskaitant darbo užmokesčio dydžio, demografinių rodiklių ir galbūt net stažuotojams skiriamų užduočių bei pareigų neatitikimus. Tuo pat metu netiesioginio šališkumo mokymai gali padėti darbdaviams išvengti netradicinių kandidatų atmetimo arba moterų nukreipimo į tam tikras sritis.
Koledžams ir universitetams taip pat tenka tam tikras vaidmuo; jie turėtų „paneigti naratyvą, esą studentai galėtų dirbti už įskaitą ir to užtektų“, teigė K. Smith iš Binghamtono universiteto. Ji ragina studentus patyrinėti savo aukštosios mokyklos karjeros centro siūlomas stipendijų galimybes. Pavyzdžiui, Binghamtono universiteto karjeros centras „Fleishman Career Center“ praėjusią vasarą 56 studentams išdalijo daugiau nei 200 tūkst. JAV dolerių finansavimą, padėjusį kompensuoti finansinę naštą, susijusią su neapmokama darbo patirtimi.
Bet kol kas studentai dažniausiai rūpinasi patys savimi. „Norėčiau, kad tokia tendencija pasikeistų“, – sakė Ramirez Rojas. Ji tiki, kad kitas jos darbas bus apmokamas. Kol kas ji planuoja kiek įmanoma daugiau išmokti iš dabartinės praktikos, kad išsiskirtų darbuotojų samdos procese.