Naudotų automobilių aukcionai šiuo metu faktiškai paralyžiuoti, kaip ir kiti ekonomikos sektoriai. Rinkos apžvalgininkai nerimauja, kad kalnai automobilių jau dabar kaupiasi ten, kur pirkėjai ir pardavėjai siūlo ir priima siūlymus dėl automobilių ir sunkvežimių, - ir kad šis disbalansas užsitęs ilgus mėnesius.
Jeigu toks susirūpinimas pagrįstas ir kainos smuks, nuostolių patirs ir automobilių gamintojai, ir jų vietiniai kreditoriai, kuriems teks greičiausiai nurašyti nuomos sutarčių vertę, nustatytą tikintis išlaikyti didesnę kainą. Automobilių nuomos bendrovės taip pat smarkiai nukentės, nes jų transporto priemonių parkas stovi nejudinamas, siaučiant pasaulinei pandemijai, katastrofiškai paveikusiai kelionių sektorių.
„Po šešių mėnesių, skaičiuojant nuo šios dienos, didmeninė pasiūla rinkoje bus milžiniška, jei tik ne beprecedentė, - atvirame laiške automobilių agentams praėjusią savaitę rašė „Cox Automotive“, didžiausios automobilių aukcionų bendrovės Šiaurės Amerikoje savininkės, vykdomasis viceprezidentas Dale‘as Pollakas. – Automobiliai atvyksta, bet jie neparduodami. Šiandieninė milžiniška didmeninių atsargų pasiūla leidžia prognozuoti, kad atsargos ateinančiais mėnesiais bus dar didesnės.“
Nuomos termino pratęsimas
Automobilių gamintojai daro viską, kad žala būtų kiek įmanoma mažesnė. Bendrovių „General Motors Co.“ ir „Ford Motor Co.“ finansiniai padaliniai jau siūlo klientams vieno mėnesio nuomos termino pratęsimus. Tokios priemonės sušvelnins spaudimą atsargiems vartotojams, neskubantiems į ekspozicijų sales, taip pat kiek sulėtins nenuomojamų automobilių srautus į aukcionus, kurie kol kas funkcionuoja tik virtualioje erdvėje. Bet šių priemonių , ko gero, nepakaks, kad būtų išspręsta asimetrija tarp panaudotų automobilių pasiūlos ir paklausos, kuri vargu ar artimiausiu metu atsigaus, atsižvelgus į tai, kad vien per pastarąsias tris savaites dėl bedarbio pašalpos kreipėsi beveik 17 milijonų amerikiečių.
„Nedaug žmonių, apsišarvavusių pirštinėmis bei kaukėmis, dabar skuba pirkti automobilių, sakė Maryann Keller, buvusi Volstrito analitikė, kuri šiuo metu dirba automobilių pramonės konsultante Stamforde, Konektikuto valstijoje. – Aukcionai daugiausia uždaryti, ir jie užkrauti automobiliais, kurie neturi pirkėjų.“
Liekamoji rizika
Naudotų automobilių pardavimai paskutinę kovo mėnesio savaitę sumažėjo 64 procentais, rodo automobilių aukcionų įmonės „Manheim“ duomenys. „Cox-Automotive“ priklausančios įmonės vertinimais, pastarosiomis savaitėmis kainos nukrito maždaug 10 procentų, nors šis rodiklis paremtas neįprastai mažomis apimtimis aukcionuose.
Jeigu toks nuosmukis užsitęs ar sustiprės, rimti padariniai gresia GM, kurios „General Motors Financial“ padalinys praėjusių metų pabaigoje išnuomojo klientams automobilių už 30,4 mlrd. dolerių. Jeigu „GM Financial“ tektų pagerinti savo sąmatas, susijusias su galimu tų automobilių nuvertėjimu, padidėjimas bent vienu procentiniu punktu padidintų įmonės išlaidas 304 mln. dolerių, teigiama priežiūros institucijai teikiamoje formoje.
GM vertinimu, likutinė vertė šiais metais smuks 4 procentais. Jeigu „Manheim“ neseniai užfiksuotas 10 proc. kainų kritimas nebus sustabdytas, nusidėvėjimo sąnaudos gali smarkiai nusmukdyti praėjusias metais „GM Financial“ uždirbtą ikimokestinį pelną - 1,9 mlrd. dolerių, sakė „Bloomberg Intelligence“ kreditų analitikas Joelas Levingtonas. Su panašiomis rizikomis susiduria ir „Ford Motor Credit“, pridūrė analitikas.
Pirmadienį, po pranešimų apie preliminarius pirmojo ketvirčio nuostolius – 600 mln. JAV dolerių, „Ford“ pranešė svarstantis galimybę imtis papildomų priemonių lėšoms pritraukti. Vienas iš galimų įmonės „Ford Credit“ variantų būtų pasinaudoti atlydžiu turtu užtikrintų vertybinių popierių rinkoje, pranešime teigia J. Levingtonas.
Automobilių nuomos bendrovių grupės, kuri kovą kreipėsi į Iždo departamentą ir Federalinį atsargų banką (FED) prašydama paskolų, mokestinių lengvatų ir kitokių paramos formų , laukia panašus likimas. „Hertz Global Holdings Inc.“, „Avis Budget Group Inc.“ ir „Enterprise Holdings Inc.“ ieško būdų, kaip nusimesti bent dalį automobilių naštos išvengiant pernelyg didelio smūgio, sakė M. Keller, buvusi „Dollar Thrifty Automotive Group Inc.“ valdybos narė.
Jeigu „Hertz“ ir „Avis“ teks pardavinėti automobilius už mažesnę kainą, padidės ir jų automobilių parko išlaikymo išlaidos. Didelis likutinės vertės kritimas gali sukelti likvidumo problemų, sako „Jefferies“ analitikas Hamzah Mazaris. Automobilių parko išlaidų padidėjimas bent vienu procentu „Hertz“ ir „Avis“ įmonėms nurėžia apie 20 mln. dolerių nuo pelno iki palūkanų, mokesčių, nusidėvėjimo ir amortizacijos, sakė H. Mazaris.
Motyvuoti pardavėjai
„Hertz“ kol kas nerealizavo tiek automobilių, kiek „Avis“, tai reiškia, kad ji turi daugiau automobilių ir mažiau klientų, kuriems gali juos išnuomoti.
Bet nuomos įmonės, kurios agresyviai vykdė prekybą kovo pabaigoje, plintant virusui „Covid-19“, pardavinėjo nenaudingomis sąlygomis, už mažesnę kainą, sakė Jonathnas Smoke‘as“, vyriausiasis „Cox Automotive“ ekonomistas.
„Nuomos bendrovės yra motyvuoti pardavėjai, - sakė J. Smoke‘as. – Jie greitai išjudino automobilius, bet kainos sąskaita.“
Agentai-tarpininkai taip pat siekia sumažinti savo aikštelėse susikaupusias naudotų automobilių atsargas, kad ir kiek pinigų sugebėtų surinkti. Kaip praėjusią savaitę savo ališke rašė „Cox Automotive“ vykdomasis viceprezidentas D. Pollakas, viena iš svarbiausių „Manheim“ užduočių šiuo metu yra atrasti vietas, kur būtų galima sutalpinti aukcionams numatytus automobilius.
„Agentams-tarpininkams labai svarbu pripažinti tiesą, kad ir kokia ji būtų nemaloni, - sakė D. Pollakas, - Šiandien, norint išlaikyti verslą ir grąžinti jį į gyvybingas pozicijas, kai rinka atsigaus, gali prireikti visų lėšų, kokias tik įmanoma surinkti.“