Nuo sankcijų pradžios Rusijoje likusių lėktuvų nuomotojai perspėjo draudikus apie galimus ieškinius, jei lėktuvai nebus grąžinti. Tuo tarpu draudikai atšaukia kai kuriuos draudimo polisus, įskaitant karo riziką, ir ketina ginčyti tebegaliojančius punktus, teigia pramonės atstovai.

„Potencialių nuostolių mastas stulbina, – sakė Garrettas Hanrahanas, „Marsh McLennan“ draudimo brokerio „Marsh“ pasaulinis aviacijos ir kosmoso skyriaus vadovas. – Tai gali tapti didžiausiais aviacijos draudimo nuostoliais rinkos istorijoje.“

Abi pusės bando pagerinti savo pozicijas po to, kai prezidentas Vladimiras Putinas leido Rusijos avialinijoms pasilikti lėktuvus iki jų lizingo termino pabaigos ir perregistruoti juos savo šalyje. Lizingo įmonės, siekiančios atgauti lėktuvus, pagal Europos Sąjungoje galiojančias sankcijas ir platesnius bankų draudimus privalo iki kovo 28 d. nutraukti sutartis.

Toliau dėmesys krypsta į draudimo rinką: draudimo teikėjai mėgina apsisaugoti nuo ieškinių potvynio. Kitaip tariant, susiklosčiusi situacija kelia grėsmę visiems draudimo rinkos grandinės dalyviams.

Aviacijos konsultanto „IBA“ duomenimis, kovo 16 d. užsienio lizinguotojai Rusijos operatoriams buvo išnuomoję 509 orlaivius. Tai 14 lėktuvų mažiau nei 523 lėktuvai, suskaičiuoti kovo 10 dieną. Kai kurie iš tų 14 lėktuvų įvedus sankcijas buvo už Rusijos ribų ir nuo to laiko buvo grąžinti nuomotojams, praneša „IBA“. Dubline įsikūrusiai didžiausiai pasaulyje lizingo kompanijai „AerCap Holdings NV“ priklauso 142 iš 523 lėktuvų, o jos konkurentams „SMBC Aviation Capital“ – 35, tačiau kol kas neaišku, kiek iš šių lėktuvų liko Rusijoje.

„Lloyd’s of London“ teikia didžiąją dalį aviacijos draudimo, teigia šiuo klausimu informuoti asmenys, kurie prašė, kad jų tapatybė nebūtų atskleista.

„AerCap“ ir „SMBC Aviation“ atstovai atsisakė komentuoti, ar jau išsiuntė įspėjimus dėl pretenzijų. „Lloyd’s of London“ atsisakė komentuoti rinkos susidūrimą su galimais ieškiniais.

„AerCap“ laikysis ES sankcijų, pranešė kompanija praėjusio mėnesio gale. „SMBC Aviation“ nutraukė visas Rusijos lizingo sutartis. Vasario mėnesį įmonė Rusijai nuomojo lėktuvų, kurių bendra grynoji buhalterinė vertė siekia 1,7 mlrd. dolerių.

Draudimo klausimas

„Financial Times“ ketvirtadienį pranešė, kad „Lloyd’s of London“ prognozuoja „reikšmingus, bet suvaldomus bendrus nuostolius“, o galutinė sąskaita sieks nuo 1 iki 4 mlrd. dolerių (po perdraudimo išmokų), teigė informuotas asmuo. Birža neatsiliepė į prašymą pakomentuoti sąmatą.

Rusijos sprendimas pasilaikyti lėktuvus, kurių lizingo sutartys buvo atšauktos, iš tikrųjų gali padėti nuomotojams gauti draudimo išmokas, trečiadienį „JPMorgan Chase & Co.“ konferencijoje sakė Stevenas Udvaras-Hazy, „Air Lease Corp.“ pirmininkas.

„Tai rodo ketinimą konfiskuoti, kas, mano manymu, yra esminis karo rizikos draudimo aspektas“, – pabrėžė S. Udvaras-Hazy.

„Credit Suisse Group AG“ analitikai ketvirtadienį paskelbė, kad laukia „reikšmingos diskusijos“ dėl to, ar pirminis draudimas bus laikomas galiojančiu. Tačiau tikėtina, kad antrinis draudimas – kurį sudaro sutartys su draudimo kompanija ir kuris nesusijęs su Rusijos subjektais – greičiausiai galios, pažymėjo Moshės Orenbucho vadovaujami analitikai.

Pirminiai draudikai, sulaukę pranešimų apie galimas pretenzijas, taip pat gali kreiptis į perdraudikus dėl išmokų. Gali kilti ir teisinės kovos, kuriose firmos ginčysis dėl to, kam draudimas taikomas, o kam ne, sakė Jamesas Healy-Prattas, aviacijos teisininkas ir Londono „Keystone Law“ partneris.

„Problema dėl lizinguojamų lėktuvų Rusijoje bus itin sudėtinga, nes valstybės paprastai nekonfiskuoja didelių orlaivių flotilių, – sakė jis. – Kad ir kas nutiktų, nuomotojams teks gerokai nurašyti savo turto vertę, o kol kas nematėme jokių jų pateiktų SEC dokumentų.“

Erna Solberg

J. Healy-Prattas priminė Irako invaziją į Kuveitą 1990 m., kai irakiečių pajėgos konfiskavo daugybę komercinių orlaivių – ir tai paskatino beveik du dešimtmečius trukusį bylinėjimąsi.

„Nors situacijos ne visai vienodos, būsimų iššūkių mastas bus didžiulis, ir spėju, kad ginčai tarp nuomotojų, draudikų ir perdraudikų dėl to, kas apmokės galutinę sąskaitą, truks metų metus“, – sakė jis.

Teisinės kovos

Ši ginčytina situacija jau paskatino mažiausiai vieną ieškinį. Singapūre įsikūrusi lizingo firma „BOC Aviation Ltd.“ šią savaitę padavė į teismą Rusijos „AirBridgeCargo Airlines LLC“ dėl šiuo metu Honkonge esančio „Boeing Co.“ lėktuvo. „BOC Aviation“ tvirtina, kad perdraudimo poliso atšaukimas pagal jų lizingo sutartį reiškia įsipareigojimų nevykdymą, o tai leidžia lėktuvą susigrąžinti.

„Kadangi draudimas buvo atšauktas ir nebegalioja, „BOC Aviation“ nutraukė orlaivio lizingo sutartį ir pasinaudojo sutartine teise pareikalauti nedelsiant grąžinti orlaivį su visais reikiamais įrašais, – ieškinyje tvirtina „BOC Aviation“. – Tačiau „AirBridge“ atsisako pripažinti orlaivio lizingo sutarties nutraukimą ir atsisako grąžinti įrašus. Vietoj to ji reikalauja, kad „BOC Aviation“ leistų orlaiviui parskristi iš Honkongo į Rusiją.“

Kokia rizika laukia draudimo pramonės – dar neaišku. Pasak G. Hanrahano iš „Marsh“, jei lizingo kompanijos sugebės sėkmingai atsiimti iš Rusijos visus savo lėktuvus, bet kokios pretenzijos gali čia ir pasibaigti. „Lloyd’s of London“ dominavimas rinkoje taip pat gali atgrasyti nuo pretenzijų, nes atšauktų polisų turėtojai gali vengti bylinėtis su pagrindiniu draudimo paslaugų teikėju, bijodami nukentėti patys, sakė su šiuo klausimu susipažinę asmenys.

„Lloyd’s of London“, didžiausia pasaulyje draudimo birža, pranešė, kad jos veikla Rusijoje ir Baltarusijoje sudaro mažiau nei 1 proc. verslo. Birža siūlo nuostolių arba žalos atlyginimą, taip pat civilinės atsakomybės polisus ir specifinį „konfiskavimo“ draudimą aviacijai, teigė du informuoti žmonės.

„Tai naujas iššūkis, ir manau, turime sau pasakyti, kad jis nebus paskutinis“, – pažymėjo G. Hanrahanas.

Dalintis
Nuomonės