Iš dalies atnaujinus pagrindinius maršrutus per Šiaurės Atlanto vandenyną ir gyvybiškai svarbius persėdimo centrus Artimuosiuose Rytuose, pasigirsta prognozių, kad tarpžemyninės kelionės pagaliau atgimsta po pražūtingo nuosmukio, kurį sukėlė koronaviruso pandemija.
„Deutsche Lufthansa AG“ kartu su kitomis aviakompanijomis prognozuoja, kad kelionės pamažu atsigaus, švelnėjant „Covid-19“ apribojimams ir skiepijant vis daugiau žmonių. Vokietijos vežėjas ketvirtadienį pranešė, kad Šiaurės Amerika galėtų atsidaryti nuo vasaros pabaigos, o metų pabaigoje jai pavymui paseks ir Azija. Pranešdamas apie antrojo ketvirčio rezultatus, generalinis direktorius Carstenas Spohras sakė, kad jį padrąsino didelis susidomėjimas kelionėmis ten, kur šiuo metu skristi leidžiama.
„Kol laukiame, kada europiečiams vėl atsivers transatlantinės kelionės, JAV pardavimai rodo labai aukštą paklausą, o tai reiškia tolimųjų reisų verslo atsigavimą“, – kalbėjo C. Spohras. Jis paminėjo akivaizdų pagreitį maršrutuose į Afriką ir Centrinę bei Pietų Ameriką, taip pat pažangą kovojant su pandemija Azijoje. „Mūsų dvišalės derybos su vyriausybėmis klostosi sėkmingai – net ir Indijoje.“
Indija, JAE
Šviesėjant tolimojo reiso kelionių perspektyvoms, Jungtinė Karalystė trečiadienį paskelbė apie tolesnį sienų apribojimų sušvelninimą. Indija, Jungtiniai Arabų Emyratai ir Kataras buvo perkelti iš didelės rizikos į vidutinės rizikos zoną, o tai reiškia, kad atvykusiems nebereikės laikytis viešbučio karantino.
Indija, turinti glaudžių ryšių su JK, yra pagrindinė tarptautinių skrydžių varomoji jėga, o Persijos įlankos teritorijose įsikūrę daugelis pagrindinių vežėjų, įskaitant Dubajaus „Emirates“ – iki koronaviruso protrūkio didžiausią tolimųjų reisų oro linijų kompaniją.
„Emirates“ pranešė, kad susidomėjimas kelionėmis išaugo per vieną naktį, o konkurentas „Qatar Airways“ teigė prognozuojantis, kad artimiausiomis dienomis užsakymų smarkiai padaugės.
„Air France-KLM“ finansų direktorius Stevenas Zaatas praėjusią savaitę sakė, kad antrąjį ketvirtį bilietų pardavimai buvo „fantastiški“, o apkrovos koeficientai Šiaurės Atlanto maršrutuose po to, kai Europos Sąjunga vėl pradėjo įsileisti amerikiečius, pasiekė 60 proc. Grupė žiemą ketina pridėti daugiau tolimųjų maršrutų, įskaitant skrydžius iš Paryžiaus į Tanzaniją, Šri Lanką ir Omaną.
Nors visos oro linijos sutinka, kad tendencijos krypsta teisinga linkme, atsigavimo tempas lieka neprognozuojamas. Priešingai nei „Lufthansa“ ir „Air France-KLM“, „British Airways“ savininkas „IAG SA“ pajėgumų kol kas nedidina, o „Rolls-Royce Holdings Plc“, kurio varikliais varomi tolimųjų reisų lėktuvai, penktadienį pranešė, kad pinigų srautų tikslas 2022 m. gali būti atidėtas, kadangi skrydžių valandos kol kas atsigauna nepakankamai greitai.
„Tikslių atsigavimo tempų ir laiko nesukontroliuosime, – sakė „Rolls-Royce“ generalinis direktorius Warrenas Eastas. – Žinome, kad paklausa yra, ir tiktai laiko klausimas, kada vyriausybės ketina įgyvendinti schemas, skirtas apsaugoti gyventojus, tuo pačiu leidžiant tarptautines keliones.“
Delta atmaina
Didžiausias iššūkis iki šiol buvo naujų „Covid“ atmainų atsiradimas kartu su besikeičiančių taisyklių kakofonija, vyriausybėms mėginant sustabdyti užkrato plitimą. Tai įvėlė painiavos keleiviams, sutrikdė jų keliones arba privertė kovoti dėl pinigų grąžinimo tais atvejais, kai skrydžiai buvo atšaukti. Dėl netikrumo oro linijų kompanijoms ir keliautojams buvo sunku optimistiškai tikėtis teigiamų pokyčių.
Pavyzdžiui, Kinija ką tik įvedė naujus apribojimus, siekdama sulėtinti delta atmainos sukeltą protrūkį, kuris jau siekia daugiau nei 500 atvejų, išsibarsčiusių po pusę šalies. Tenai, kaip ir daugelyje kitų Azijos šalių, vyriausybė laikosi agresyvaus viruso pažabojimo plano.
Nepaisant to, esama įrodymų, kad vyriausybės pradeda linkti prie vieningų principų ir pagaliau įsileisti pilnai pasiskiepijusius žmones.
Europos Sąjunga per vasarą padidino kelionių apimtis, pasitelkusi skiepų pasų sistemą ir spartesnį skiepijimą. Prancūzija ruošiasi išplėsti skiepų pasų reikalavimą visoms kelionėms lėktuvais ir greitaisiais traukiniais po to, kai „Air France-KLM“ praėjusią savaitę pranešė, kad transatlantinė prekyba pakilo, o apkrovos koeficientas siekia apie 60 proc.
Honkongas šią savaitę pranešė, kad nuo pirmadienio įsileis paskiepytus turistus iš visų pasaulio vietų, išskyrus dešimt šalių, o tai reiškia žymiai sušvelnintus sienų apribojimus. Lankytojai iš vidutinės rizikos šalių, įskaitant JAV, į Honkongą galės patekti pirmą kartą nuo pandemijos pradžios (nors ir turės apsistoti karantino viešbutyje), o Honkongo gyventojai iš tokių šalių kaip JK ir Indija pagaliau galės sugrįžti namo.
Gyvenimas su „Covid“
Virusui tampant kasdienio gyvenimo dalimi, didžiausias iššūkis bus „išmokti jį suderinti su tarptautinėmis kelionėmis“, sakė JK transporto sekretorius Grantas Shappsas BBC radijui ir pridūrė, kad ateityje norint skristi į užsienį pilnas pasiskiepijimas greičiausiai taps visuotiniu reikalavimu.
Netgi JAV, kuri nuo praėjusių metų, kai pirmoji viruso banga išplito visame Europos regione, neįsileidžia daugelio europiečių, atrodo linkusi pagaliau sušvelninti apribojimus.
Prezidento Joe Bideno administracija svarsto įvesti sistemą, pagal kurią atvykstantys į šalį užsieniečiai privalės būti pilnai pasiskiepiję, ketvirtadienį sakė Baltųjų rūmų „Covid-19“ atsako koordinatorius Jeffas Zientsas. Toks žingsnis ilgainiui pakeis šalies draudimus, įvestus dar Donaldo Trumpo administracijos.
„Regis, keliai atsiveria, – per radiją „France Info“ kalbėjo Prancūzijos transporto ministras Jeanas-Baptiste’as Djebbari. – Džiaugiamės ir toliau bendradarbiaujame su kolegomis iš JAV, kad tai taptų apčiuopiama realybe.“
Augantis optimizmas dėl tolimųjų reisų atgimimo pasigirsta tuo metu, kai trumpesni skrydžiai jau yra pakeliui į atsigavimą, kadangi vietinių ir regioninių kelionių apribojimai buvo sušvelninti jau anksčiau.
Didžiausia Europoje pigių skrydžių kompanija „Ryanair Holdings Plc“ liepos mėnesį pranešė, kad augant užsakymų skaičiui į rinką ketina įdiegti daugiau pajėgumų, o jos konkurentė „Wizz Air Holdings Plc“ šį mėnesį pažadėjo sugrąžinti pajėgumus į priešpandeminį lygį, tapdama viena pirmųjų visiškai atsigavusių didžiųjų operatorių.