Pasak Tarptautinės oro transporto asociacijos, oro linijų bendrovės šiais metais gali prarasti ketvirtį trilijono dolerių pajamų, kadangi šalys užsidaro kovai su koronavirusu ir kelionės nebevyksta. Dauguma vežėjų nesulaukę paramos iki gegužės pabaigos bankrutuos, praėjusią savaitę pranešė Sidnėjuje įsikūręs aviacijos centras „CAPA“.
Kurios oro linijos rizikuoja labiausiai? Krizė, kaip ir virusas, aukų nesirenka ir paveikia visus – nuo biudžetinių iki nacionalinių vežėjų. Orlaivių gamintojai ir jų tiekėjai taip pat patiria didžiulį spaudimą: „Boeing Co.“ prašo milijardų dolerių valstybės paramos, o „Airbus SE“ pratęsia kredito linijas ir atšaukia dividendus.
Remdamiesi Edwardo Altmano septintajame dešimtmetyje sukurtu „Z-score“ metodu, pagal kurį galima numatyti bankrotus, „Bloomberg News“ atrinko žemiau išvardytas komercines oro linijas, kurioms, remiantis turimais duomenimis, labiausiai gresia bankrotas. Skaičiavimuose neatsižvelgta į vyriausybės paramą ar kitus finansavimo šaltinius, kurie galėtų padėti operatoriams nenuskęsti.
Nors sąrašas koncentruojasi Azijoje, daugiausia dėl aukšto skolų lygio, Europos vežėjai taip pat nėra apsaugoti, kaip jau įrodė Jungtinės Karalystės regioninių oro linijų „Flybe Group Plc“ žlugimas. Anot E. Altmano, 1,8 ar žemesnis balas žymi bankroto riziką, o 3 ar daugiau rodo patikimą pagrindą po kojomis. Įsiskolinusi pigių skrydžių bendrovė „Norwegian Air Shuttle ASA“ ir „Air France-KLM“ atsidūrė žemiau ribos, kaip ir „American Airlines Group Inc.“ bei „SkyWest Inc.“.
Vyriausybės visame pasaulyje derasi su aviacijos kompanijomis dėl finansinės paramos, o tos, kurios turi turtingų rėmėjų – pavyzdžiui, „Delta Air Lines Inc.“ su milijardieriumi investuotoju Warrenu Buffettu pašonėje – galės naudotis kitomis finansinėmis galimybėmis.
„Qatar Airways“ generalinis direktorius Akbaras Al Bakeras perspėjo, kad daugelis oro linijų bankrutuos, apribodamos perpirkimo galimybes.
„Tie, kurie gyrėsi, kad neprašo valstybės paramos ir yra nepriklausomi, dabar viso pasaulio prašinėja suteikti jiems pagalbą“, – kalbėjo jis ketvirtadienį per „Bloomberg Television“.
„Z-score“ balas apima penkis kintamuosius: likvidumą, mokumą, pelningumą, finansinius svertus ir pastarojo laikotarpio rezultatus. Iš pradžių prognozuojant bankrotus modelio tikslumas viršijo 95 proc., tačiau dabar jis siekia 80–90 proc. ir remiasi vieneriais metais iki nemokumo paskelbimo, teigė E. Altmanas 2018 m. interviu.
„Pakistan International Airlines Corp.“ atstovas spaudai pažymi, kad nuostolių ir skolų prisikaupė per daug, kad kompanija galėtų pati su visu tuo susitvarkyti, ir kad vyriausybei pasiūlytos galimybės apima skolų ir akcijų apkeitimą bei ilgalaikių obligacijų emisiją. „AirAsia Group Bhd“ atstovas komentuoti atsisakė, o „PNG Air Ltd.“ į prašymą pateikti komentarus neatsiliepė. „Kenya Airways Plc“, šiuo metu vykdančio tik keletą vietinių skrydžių, komunikacijos direktorius negalėjo iš karto pakomentuoti.
„SpiceJet Ltd.“ nemato „visiškai jokios galimybės“ žlugti, yra išlaikęs adekvačius grynųjų pinigų srautus ir tikisi, kad suvaldžius virusą paklausa vėl išaugs, teigė kompanijos atstovas. „Virgin Australia Holdings Ltd.“, atleidęs 80 proc. darbuotojų ir sumažinęs skrydžių skaičių iki visiško minimumo, sakė, kad imasi priemonių kuo skubiau sumažinti išlaidų bazę, kad apsaugotų grynuosius pinigus.
„Asiana Airlines Inc.“ teigia, kad užsitikrino trumpalaikę paskolą ir turėtų gauti 1,6 trilijonus vonų (1,3 mlrd. dolerių) iš „Korea Development Bank“ ir kitų kreditorių. Bendrovė taip pat prognozuoja, kad finansai pagerės, kai tik „HDC Hyundai Development Co.“ su partneriais įsigys „Kumho Industrial Co.“ akcijų paketą. Korėjos vyriausybė ketina susitikti penktadienį, kad aptartų oro linijų pramonę ir priemones, skirtas suteikti skubų finansavimą didelėms kompanijoms, ketvirtadienį pranešė „Yonhap News“.
„Avianca Holdings SA“ į prašymus pakomentuoti neatsakė. Bogotoje įsikūrusi kompanija savo 21 000 darbuotojų pasiūlė neapmokamas atostogas ir šiuo metu derasi dėl mokėjimo terminų su tiekėjais.
„Norwegian Air“ mėgina užsitikrinti vyriausybės 270 milijonų dolerių specialųjį finansavimą. Šią savaitę du Šiaurės šalių bankai patvirtino suteiksiantys garantiją būtinam pirmajam 10 proc. įnašui. Oro linijų bendrovė pakomentuoti išsamiau atsisakė.
„Air France-KLM“ atstovė spaudai komentuoti atsisakė. Oro linijų kompanija savo didžiausiomis akcininkėmis laiko Prancūzijos ir Nyderlandų vyriausybes. Abi šios vyriausybės jau patvirtino, kad prireikus suteiks reikalingą paramą.
„American“ ir „SkyWest“ komentuoti atsisakė. JAV keleivių gabenimo kompanijos turėtų gauti iki 25 milijardų dolerių lėšų darbuotojų atlyginimams išmokėti, o krovinių vežėjams žadama dar 4 milijardai dolerių, skirtų tokioms reikmėms kaip atlyginimai, išmokos ir sveikatos priežiūra.
Daug kas priklausys nuo oro linijų kompanijų gebėjimo panaudoti turimus pinigus ar surinkti daugiau. „Bloomberg Intelligence“ duomenimis, kai kurie vežėjai Azijoje, įskaitant „Korean Air“, „Asiana“, „China Southern Airlines Co.“ ir „China Eastern Airlines Corp.“, turi atsargų vos kelioms savaitėms. „IndiGo“, valdoma „InterGlobe Aviation Ltd.“, turi išteklių maždaug vieneriems metams, net jei kompanijos orlaiviai ir toliau neskraidys (o personalo kaštai sumažės tik 30 proc.), trečiadienio pranešime rašė „BI“ analitikai, vadovaujami James'o Teo.
Skirtingi oro linijų gajumo įvertinimo metodai duoda skirtingus rezultatus, be to, ne visos oro linijos, kurioms trūksta pinigų, ketina skelbti bankrotą.
„BI“ modelis naudoja viešai prieinamus duomenis apie turimus pinigus ir veiklos išlaidas, o tai leidžia apytikriai apskaičiuoti mėnesinį lėšų sueikvojimą. Anot J. Teo, taikant šį modelį neatsižvelgiama į nepanaudotas kredito galimybes ar nenaudojamą turtą, kuris dažnai pasitarnauja kaip grynųjų pinigų rezervas. Pagal šį modelį daroma prielaida, kad 100 proc. sumažės pajėgumai ir nebus jokių grynųjų įplaukų.
„Singapore Airlines Ltd.“ paskelbė planą surinkti maždaug 6,2 milijardus dolerių tvarkymuisi su viruso padariniais – didžiausias vežėjo akcininkas, valstybinis investuotojas „Temasek Holdings Pte.“ pranešė, kad tokį sprendimą palaiko. Iškart po pranešimo penktadienį oro linijų bendrovės akcijos nukrito net 10 proc., o 11.50 val. vietos laiku nuostoliai siekė 3,2 proc.
„Air China Ltd.“ komentuoti atsisakė, o „China Southern“ į el. laišką su prašymu pakomentuoti neatsiliepė. „China Eastern“ pranešė turinti pakankamo likvidumo fondų, kurie gali užtikrinti normalią gamybą ir operacijas. „Qantas Airways Ltd.“, „Cathay Pacific Airways Ltd.“ ir „IndiGo“ komentuoti atsisakė.
„Korean Air“ atstovė spaudai teigė, kad kompanija ketina surinkti daugiau lėšų per turtu užtikrintus vertybinius popierius, o tai liudija rinkos pasitikėjimą vežėju. „Mes taip pat tikimės vyriausybės palaikymo“, – pasakė ji ir pridūrė, kad oro linijų kompanija planuoja generuoti daugiau pajamų padidindama krovinių gabenimo operacijas.
Atsižvelgdamas į palūkanų normų tendencijas, „Japan Airlines Co.“ išleido obligacijas anksčiau, nei buvo planuota, paaiškino kompanijos atstovas, pridurdamas, kad išsami informacija apie oro linijų finansinę situaciją bus atskleista vėliau. „Nippon Airways Co.“ komentuoti atsisakė, nurodydamas, kad šiuo metu pagrindinis prioritetas – keleivių ir darbuotojų sveikata ir saugumas.
Oro linijų kompanijos galėtų parduoti turimą turtą, įskaitant lėktuvus, kad surinktų grynųjų pinigų. Net ir nežengdamos šio žingsnio, tačiau neatsisakiusios už bilietus gautų pajamų, kai kurios vis dar gali ištempti ilgiau nei metus, teigia „Credit Suisse Group AG“ analitikai. Vertinant, kad likvidumo padėtis išlieka nestabili ir neatsižvelgiant į potencialią finansinę paramą, šis sąrašas leidžia numanyti, kurios oro linijos atsidurs palankiausioje situacijoje, jei kelionės bus sustabdytos ilgesniam laikui.
„Ryanair Holdings Plc“ kovo 12 d. pranešė, kad turi daugiau nei 4 milijardus eurų grynųjų pinigų ir jų ekvivalentų, nepanaudotų kredito linijų ir beveik 300 nuosavų orlaivių, kurių vertė svyruoja nuo 8 iki 10 milijardų dolerių. Pakomentuoti plačiau bendrovė nesutiko.
„EasyJet Plc“ komentuoti atsisakė.
Nuo pirmadienio Panamos „Copa Holdings SA“ sustabdė visus skrydžius. Anksčiau šį mėnesį kompanija pranešė, kad poveikis jos finansams priklausys nuo pandemijos ir su ja susijusio kelionių atšaukimo masto. Kompanijos atstovas pakomentuoti plačiau atsisakė.