Linguojate galvą? O, taip, juk apgyvendinimo sektorius visame pasaulyje per pandemiją išgyvena katastrofiškus laikus.

„White Water“ yra vienas iš tūkstančių viešbučių, atidarytų ar atidaromų per COVID-19 pandemiją,

Kaip rodo įmonės STR apgyvendinimo sekoriaus duomenys, užimtumo koeficientas Europoje kovo mėnesį nukrito iki žemiau nei 30 proc. ribos; M3, įmonės teikiančios apskaitos paslaugas JAV viešbučiams, duomenys rodo, kad vidaus rinkos užimtumo rodikliai smuko perpus, nors viešbučiai smarkiai sumažino kainas. Visa tai iš dalies siejama su recesija, kuri, kaip birželį prognozavo Tarptautinis valiutos fondas (TVF), pridarys 12,5 trln. dolerių nuostolių viso pasaulio mastu – beveik 5 proc. pasaulinio bendrojo vidaus produkto (BVP).

Tad atsiveria niūrus paveikslas bet kokiai įmonei, pradedančiai verslą. Vis dėlto „Hilton“ tinklas antrąjį šių metų ketvirtį pasaulio mastu atidarė 60 naujų viešbučių , tuo tarpu „Marriott“ nuo metų pradžios debiutavo su 163 viešbučiais – tarp jų, ir keturiais „Ritz-Carltons“.

Net smulkesnių, nepriklausomų ir tik pradedančių verslą viešbučių savininkų neatbaido dabartinė situacija. Kosmetikos prekės ženklo „Fresh“ savininkai į apgyvendinimo verslą įžengė šių metų rugpjūtį, atidarę vienuolikos numerių viešbutuką „The Maker Hotel“ Niujorko Hadsono slėnyje; „Nobu Hotels“ per pastaruosius mėnesius padidino savo portfelį trečdaliu, įsigijusi naujų valdų Čikagoje, Londone ir Varšuvoje; o „PRG Hospitality Group“, kuriai priklauso aštuoni butikų stiliaus viešbučiai Kalifornijoje, tarp jų ir „White Water“, ruošiasi jau antrajam debiutui per šią vasarą. Pramonės portalo „Tophotelnews“ duomenimis, iki 2020 metų pabaigos vien abiejose Amerikose ketinama atidaryti dar 775 viešbučius.

Visa tai gali nuskambėti paradoksaliai, kai kelionės pandemijos metu faktiškai sustojo. Bet pramoėns atstovai, gerai susipažinę su sektoriaus niuansais, teigia, kad čia galima įžvelgti logikos.

Daugelio naujų viešbučių atveju, atsidarymas neatsiejamas nuo ne vienus metus trunkančio pasiruošimo – ir milijonų dolerių investicijų. Sprendimas nukirpti juostą – tarsi paskutinis pernelyg brangios, pernelyg ilgos kelionės etapas: neišvengiamybė, jeigu nori pasiekti namus.

„Tipinis viešbučio projektas – nuo planavimo iki atidarymo – gali būti įgyvendinamas nuo dvejų iki penkerių metų“, – sako Seanas Hennessey‘is, viešbučių konsultantas ir Niujorko universiteto Jonathano M. Tischo viešbučių verslo centro profesorius. Įskaitant žemę, statybų išlaidos gali svyruoti nuo kelių milijonų dolerių statant ekonominės klasės viešbutį iki milijardo už prabangų objektą. O užbaigto pastato išlaikymas neišvengiamai susijęs su nemažomis personalo išlaidomis orientuojantis į mokių svečių aptarnavimą.

Todėl darbų atidėjimas atsieina brangiai. „Net jei pradiniame etape patiriama nesėkmių, galutinai užbaigtas projektas yra daug labiau vertingesnis nei tas, kurio darbai atlikti 80-čia procentų, – priduria S. Hennessey‘us. – Tenka šokti į ugnį ir viltis geriausio.“

Prabangių viešbučių atveju, nenuostolingumas siejamas su daugeliu veiksnių. Viešbučių su 50 proc. užimtumo koeficientu piniginiai srautai paprastai yra pakankami algų išlaidoms padengti, su sąlyga, jeigu tarifai išlieka stabilūs; tuo tarpu viešbučiai, kurių rodiklis sudaro 70 proc., gali tikėtis dosnios investicijų grąžos. STR duomenimis, birželį JAV viešbučių užimtumo rodiklis nesiekė 43 procentų.
Nepaisant tokio koeficiento, atidarymas viešbučiams teikia vilčių, kad pavyks padengti visą eilę išlaidų, tokių kaip mokesčiai, draudimas, kai kurių vadovų algos, apsauga, remonto darbai ir pagrindinės energijos išlaidos – visos jos turi būti padengtos, neatsižvelgiant į tai, ar viešbutis atidarytas ar uždarytas.

Be to, visa tai jiems suteikia progą prisivilioti vietos verslą. Tokia logika vadovaujasi „Rocco Forte Hotels“, kuris iki rugsėjo bus atnaujinęs savo visą savo trylikos penkių žvaigždučių viešbučių portfelį pasaulio mastu, ir kuris artimiausiu metu ruošiasi atidaryti dar tris naujus viešbučius.

„Mano versle numatomas 55 mln. dolerių kapitalo nuotėkis, kai paprastai kapitalo įplaukos sudaro 35 mln.“, – sako bendrovės pirmininkas Rocco‘as Fortė. Jis priduria, kad dienos restoranai lauko erdvėje, kol orai gražūs, - pavyzdžiui, restoranas Romos viešbučio „Hotel de Russie“ sode, – šiek tiek kompensuoja prastą nakvynių verslą, be to, jie gali veikti ir su daug mažesniu personalu. „Daugeliui pramonėje dirbančių žmonių iškyla išlikimo klausimas“, – sako jis.

Svarbus veiksnys – geografija

Kai mėginama apsispręsti, ar atidaryti naują viešbutį ir kada, atsižvelgiama į daugybę veiksnių, tokių kaip vietovė, pasiūla bei paklausa, skolų našta, nuotaikos, lankstumas bei daugelį kitų.

„Visų pirma čia svarbios dviejų tipų vietovės: miesto ir ne miesto“, – sako vienas iš PRG steigėjų Brittenas Shufordas. Jo bendrovei priklausančiame banglentininkų pamėgtame viešbutyje „Cambria Beach Lodge“, Kambrijoje, užimtumo rodiklis pasiekė net 80 proc., ir tik 20 proc. Los Andžele, kur jai priklauso vis dar uždarytas „Prospect“ viešbutis Holivude. Tuo tarpu išsiskiriančio dizaino viešbučio „Sands Hotel & Spa“, veikiančio Kalifornijos Koučelos slėnyje, užimtumas atnaujinus veiklą birželį, lyginant su praėjusiais metais, pašoko 50 proc. Tokie pavyzdžiai B. Shufordui leidžia puoselėti viltį, jog „White Water“ ir „San Luis Crek Lodge“, kuris buvo atidarytas rugpjūtį Ramiojo vandenyno pakrantėje San Luis Obispo mieste, atras savo nišą rinkoje.

Tikslinė auditorija taip pat yra svarbus veiksnys. Philas Cordellas prižiūri „Hilton“ tinklo „Canopy“ prekės ženklo stilingus miesto viešbučius. Per šiuos metus jau atidaryti devyni „Canopies“ viešbučiai, tarp jų – Filadelfijoje ir Vašingtone, Kolumbijos apygardoje, – ir tai padėjo padidinti portfelį 75 procentais. Net jeigu jie veikia miestuose, jo nuomone, „Canopie“ gali pritraukti įvairiausių keliautojų, ypač aktyvių šią vasarą - individualių keliautojų verslo reikalais, „likostogautojų“.

„Mes atidarysime visus viešbučius, kurie ir buvo numatyti šiais metais, - teigė Ph. Cordellas.

Rizikų įvertinimas

Sprendimas atidaryti viešbutį neturėtų būti paremtas „viskas arba nieko“ principu. Tarkim, pažvelkim į viešbutį „The Maker Hotel“ , įsikūrusį populiariajame „savaitgaliniame“ Hadsone, kur šeimininkauja Levas Glazmanas ir Alina Roytberg, kosmetikos prekės ženklo „Fresh“ įkūrėjai, ir viešbučių paslaugų ekspertas Damienas Janowiczius. Komandai prireikė pusketvirtų metų atnaujinti, rekonstruoti ir sujungti istorinius pastatus į vieną. Jie nusprendė atidaryti kompleksą etapais – pirmiausia vestibiulį, tada restoraną stiklinėje sodo oranžerijoje ir galiausiai europietiško stiliaus kavinę. Elegantiškas viešbutis su melancholišku dvelksmu lankytojams duris turėjo atverti balandį, tačiau dėl pandemijos buvo atidarytas rugpjūčio pradžioje, rezervuoti numerius galima tik nuo ketvirtadienio iki pirmadienio, likusį laiką skiriant kruopščiam patalpų valymui per pertraukėlę tarp lankytojų viešnagių. Laisvų vietų nėra jau keliems savaitgaliams, ir L. Glazmanas tikisi net per kelis mėnesius pasiekti lūžio tašką ir subalansuoti srautus.

Rocco‘ui Fortei įgyvendinti trijų naujų viešbučių projektą – du Italijoje ir vieną Šanchajuje – reiškia maksimizuoti masto ekonomiją. „Mano grupės ateitis tam tikra prasme priklauso nuo sugebėjimo toliau augti“, – aiškina R. Fortė.

Jo ir jo bendražygių laimei, bet kokiu atveju iš naujų viešbučių nesitikima pelningumo pirmaisiais metais.

„Priešingai nei koks biurų pastatas, kai nuomininkai įsitraukia į procesą dar tuo metu, kai jis statomas, viešbučių statyba visada rizikinga – kol neatvėrėte durų. jūs neturite jokios klientų bazės“, - aiškino viešbučių konsultantas S. Hennessey‘is.

Dabar naujų viešbučių atidarymas leidžia operatoriams ištaisyti trūkumus ir būti pasiruošusiems atsigavimui, pridūrė jis. Bet jie negali dirbti nuostolingai pernelyg ilgai. „Daugelis viešbučių bendrovių turi pakankamus pinginius srautus, kad padengtų pridėtines išlaidas 12–14 mėnesių, – sakė jis. – Privatūs savininkai galbūt tiek ilgai ir neišsilaikytų, nes jų ištekliai greičiausiai mažesni.“