Šių metų paroda, kuri prasideda pirmadienį Prancūzijos sostinėje, bus visiškai kitokia.
JAV lėktuvų gamintojai „Boeing“, kuri išgyvena krizę dėl 737 orlaivių – pagrindinio parduodamo gaminio ilgus dešimtmečius – gamybos sustabdymo, šiųmetė paroda taps pamoka, kaip geriau suvaldyti žalą. Jungtinių Valstijų bendrovė, negalėdama atsakyti į klausimą, kada naujos „737 Max“ versijos lėktuvas vėl pakils į dangaus erdvę po dviejų katastrofų, įvykusių per penkis mėnesius, privalo žūtbūt įtikinti klientus ir tiekėjus, jog ji turi parengusi strategiją, tinkamą visiems numatytiems ir nenumatytiems atvejams.
Manoma, kad „Airbus“ suskubs pasinaudoti savo konkurentės sąstingiu, pristatydama savo naują ultrailgojo nuotolio lėktuvą, dar vieną A320 šeimos modelį. Taip Europos lėktuvų gamintoja tikisi galutinai įgyti persvarą siauro korpuso lėktuvų pardavimų srityje, nors jos pranašumas buvo beveik akivaizdus dar prieš laikiną „Max“ sustabdymą.
„Boeing“, draskoma netikrumo dėl 737, jau buvo priversta kuriam laikui atidėti planus pristatyti naująjį vidutinio dydžio lėktuvą. Dar prieš kelis mėnesius tikėtasi, kad šis modelis dominuos Paryžiaus aviacijos bienalėje.
„Ši aviacijos paroda yra kitokia, jaučiama kita gaida, – kalbėjo „Boeing“ generalinis direktorius Dennisas Muillenburgas sekmadienį žurnalistams parodos išvakarėse. – Mes atvykome į šią parodą, pasitelkę nuolankumą ir norą pasimokyti iš klaidų.“
Lyginant su praėjusias metais vykusia Farnboro (Jungtinė Karalystė) paroda, bendri reaktyvinių lėktuvų pardavimai, manoma, sumažėjo. Neįvykdytų užsakymų portfelis jau siekia rekordinį lygį, nes serija naujų lėktuvų pristatymų per pastarąjį dešimtmetį leido oro linijoms patenkinti labiausiai neatidėliotinus savo lėktuvų parko poreikius.
Aviacijos konsultacinės grupės „IBA Group“ prognozėmis, įmonės tvirtų užsakymų apimtys iš viso sieks 575 lėktuvus, 435 iš jų atiteks „Airbus“. Palyginimui, užsakymų skaičius Farnbore siekė beveik tūkstantį; „Boeing“ įsipareigojo pristatyti 528 lainerius už bendrą 79 mlrd. dolerių sumą, tuo tarpu jos pagrindinė konkurentė – 431 modelius už 62 mlrd. dolerių.
Tuo nenorima pasakyti, jog užsakymams nebebus skiriamas ypatingas dėmesys. „Airbus“ sieks laimėti svarias sutartis dėl savo naujųjų A321 XLR įsigijimo. Europos lėktuvų gamintoja, manoma, gali paskelbti ir apie sandorius dėl A220 modelio, kurį ji perėmė pernai iš „Bombardier Inc.“ ir dabar prekiauja juo kaip paprastesniu siauro korpuso orlaiviu, papildančiu A320 seriją.
Viltys dėl plataus korpuso orlaivių
JAV lėktuvų gamintojai „Boeing“ „Max“ užsakymas, ypač iš rimto kliento, būtų lyg Dievo siųsta dovana. Toks sandoris leistų sunkumų alinamai grupei viešai pareikšti, jog ji išsaugojo pramonės pasitikėjimą, net jeigu jai teks sutaisyti programinę įrangą ir daviklių gedimus, dėl kurių, ekspertų nuomone, įvyko dvi katastrofos, ir atsakyti į daug nepatogių klausimų.
„Boeing“ galėtų realiai tikėtis aplenkti „Airbus“ pagal plataus korpuso lėktuvų pardavimus, rinką, kurioje ji vis dar yra išsaugojusi nemažą pranašumą.
Per spaudos konferenciją, vykusią prieš pat parodos atidarymą Prancūzijos sostinėje, D. Muilenburgas sakė vis dar tikįs šia rinka, nepaisant „prislopinto pasitikėjimo“. Tačiau jis pabrėžė, kad dėmesys sutelkiamas į pagrindines, jo žodžiais, „Boeing“ vertybes – saugumą, kokybę ir sąžiningumą, ir pridūrė: „Mums svarbu rasti bendrą kalbą su klientais, su visais tiekėjais, su visa aviacijos pramone.“
„Boeing“ peržiūri savo saugumo procedūras ir vidinius procesus, tuo tarpu reguliuotojai nagrinėja visą eilę veiksnių, įskaitant „kiekvieną mokymo programų elementą“, sakė generalinis direktorius.
Anot D. Muilenburgo, planuota 15 mlrd. JAV dolerių investicija į „naują vidutinio dydžio lėktuvą“ (angl. New Midsize Airplane, NMA) yra antraeilės reikšmės uždavinys, lyginant su pastangomis atnaujinti „Max“ skrydžius, nors darbas prie modelio bus tęsiamas ir planai pristatyti lėktuvą rinkai iki 2025 metų nesikeičia. Skirtas užpildyti segmentą, kurį „Boeing“ anksčiau kontroliavo pasitelkęs 757 ir 767 modelius, šis orlaivis talpins 270 žmonių ir galės įveikti 5000 jūrmylių atstumą.
„Airbus“ pardavimų vadovas Christianas Schereris penktadienį aiškiausiai nurodė, kad Tulūzoje įsikūrusi įmonė XLR pristatys savo teritorijoje rengiamoje parodoje. Dabartinis A321LR gali nuskristi 4000 jūrmylių, žurnalistams sakė „Airbus“ pareigūnas, užsimindamas, kad „artimiausioje ateityje galvojama ir apie didesnį nuotolį“. Naujasis reaktyvinis lėktuvas turės patobulintą degalų baką ir skraidys maždaug 20 proc. toliau.
Ch. Schereris taip pat kalbėjo apie galimą „A330neo“ plataus korpuso modelį, patobulintą senesnio modelio versiją, kurią „Boeing“ planavo nukonkuruoti su savo NMA.
IBA teigimu, paklausą slopina ne tik aukšti lėktuvų parko reikalavimai, bet ir oro linijų, patiriančių sunkumų dėl mažėjančių bilietų kainų ir lėtėjančio eismo, lėktuvų gražinimas į rinką; paklausai įtakos turi ir aukštesnės degalų kainos, ir Kinijos bei JAV prekybos ginčo mastas.
„Jefferies“ grupės prognozėmis, užsakymų apimtys aviacijos pramonėje per visus 2019 metus sieks iš viso apie 1000 lėktuvų, kai tuo tarpu pernai šis rodiklis siekė 2021, o 2017-aisiais – 1640. „Boeing“ ir „Airbus“ neįvykdytų užsakymų mastas prilygsta septynerių metų gamybai, teigiama finansinės grupės pranešime.
Karštos perspektyvos
„Airbus“ debiutai: JAV vežėjos, įskaitant „American Airlines“, dairosi į A321 XLR; tuo tarpu „JetBlue“ penktadienį pranešė svarstanti pakeisti dabartinius užsakymus šio modelio naudai. Indijos oro linijos „IndiGo“, konkuruodamos dėl rinkos vertės su varžove „Jet Airways“, taip pat svarsto šį variantą.
Azijos oro linijų apetitas: „Thai Airways“ ir „Korean Air“, tikėtina, rinksis tarp „Airbus A350“ ir „Boeing 787 X“ modelių, tuo tarpu oro linijos „Philippine Air“ yra laikoma perspektyvia modelio 777 pirkėja. Neatmetama ir užsakymų iš Kinijos galimybė, nors politinis klausimo opumas gali apsunkinti situaciją. Užsakymų galima tikėtis ir iš „Vietnam Air“, ir jos konkurentės „Vietjet“, nors neaišku, ar apie juos bus paskelbta šią savaitę.
A330 pažanga: „Virgin Atlantic“, kaip pranešama, svarsto galimybę užsakyti patobulintą „Airbus“ lėktuvą. Vežėja iš Filipinų „Cebu Air“ taip pat dairosi į šį lėktuvą, kaip ir į 787.
Artimųjų Rytų rinka: trys didžiosios Persijos įlankos vežėjos – „Emirates“, „Qatar“ ir „Etihad“ – daugelį metų yra vienos iš pagrindinių užsakovių, tačiau šių metų Paryžiaus parodoje pirmu smuiku čia, manoma, grieš Saudo Arabija; turimais duomenimis, ji rinksis tarp A350 ir 777X modelių, taip pat galbūt pasirašys sutartį dėl „Airbus A320“ modelių įsigijimo.
Vietinis pasirinkimas: „Air France“ gali nuspręsti pakeisti turimą „Airbus“ siauro korpuso lėktuvų ir kai kurių nusidėvėjusių dviejų praėjimų lėktuvų parką. Europos lėktuvų gamintoja tikisi čia didžiausio „kąsnio“.
Kanada: „Airbus“ visomis išgalėmis stengiasi įsiūlyti A220, ir užsakymai dėl ankstesnės C serijos „CSeries“ lėktuvų įsigijimo gali būti viena iš parodos staigmenų.