Dabar, prasidėjus 2019 m., „Tesla“ kas savaitę išleidžia daugiau kaip 4700 „Model 3“ sedanų. Elektromobilių gamintoja iš praėjusių metų egzistencinio neapibrėžtumo išėjo iškelta galva – kaip viena vertingiausių automobilių kompanijų pasaulyje, kurios akcijų vertė lenkia „Ford Motor Co.“, „General Motors Co.“, „BMW AG“ ir, priklausomai nuo savaitės dienos, „Daimler AG“. Tai gali padėti bendrovei sumažinti skolinius įsipareigojimus ir apriboti būsimas skolinimosi išlaidas. Gali atrodyti keista, bet praėjusių metų chaosas pavertė „Tesla“ kompanija, kuri dar tvirčiau stovi ant kojų.
Kuo daugiau automobilių pagaminama, tuo daugiau pinigų uždirbama. „Model 3“ šiuo metu atneša daugiau pajamų nei bet kuris kitas sedanas Jungtinėse Valstijose, o „Tesla“ pinigų srautai vėl auga: jeigu per pirmąjį 2018 m. pusmetį buvo prarasta maždaug 1,7 mlrd. dolerių, tai per trečiąjį ketvirtį gauta 774 mln. (ketvirtojo ketvirčio ir visų metų rezultatų laukiama vasarį).
Praėjus dešimčiai metų po to, kai sumeistravo pirmąjį automobilį, „Tesla“ ir jos sąmyšį keliantis generalinis direktorius vis dar turi kur tobulėti. Tačiau į klausimą, ar „Tesla“ kada nors padarys šuolį į masinę gamybą, jau atsakyta. Čia pateikiamos septynios temos, atskleidžiančios audringus „gamybos pragaro“ metus ir numatančios, kuriuo keliu kompanija galėtų žengti toliau.
Masinė gamyba pagaliau atsiperka
„Tesla“ per 2018 m. pardavė beveik tiek pat automobilių, kiek per visus ankstesnius metus kartu sudėjus. Šis augimas pakėlė „Tesla“ akcijas, kurios pabrango daugiau nei 50 proc. nuo spalio – po to, kai E. Muskas užsipuolė Vertybinių popierių biržos komisiją dėl jam skirtos bausmės už problemines žinutes, susijusias su bendrovės privatizavimu – iki gruodžio mėnesio apogėjaus. Paskutinėmis 2018 m. savaitėmis „Tesla“ rinkos kapitalizacija pralenkė „Mercedes-Benz“ gamintoją „Daimler“ – bendrovė tapo trečia vertingiausia automobilių gamintoja. Nuo tada abi kompanijos lenktyniauja, pakaitomis aplenkdamos viena kitą.
Verta prisiminti, kokia mažai tikėtina ši laiminga pabaiga atrodė pavasarį. „Tesla“ iššvaistė milijardus dolerių rengdamasi „Model 3“ gamybai, pastatė didžiausią pasaulyje akumuliatorių gamyklą Nevadoje, išplėtė gamybos įrenginius Kalifornijoje, nusamdė tūkstančius naujų darbuotojų ir surinko robotų kariuomenę, siekdama sukurti automatizuotą ateities gamyklą. Kai šie planai nuėjo šuniui ant uodegos, išlaidos nesibaigė – tačiau nebuvo pajamų, kurių „Tesla“ tikėjosi iš „Model 3“ pardavimų.
Kovo mėnesį „Moody's“ sumažino „Tesla“ neužtikrintą skolą iki septynių žingsnių. Vienu metu E. Muskas „Axios on HBO“ prisipažino, jog bendrovei iki bankroto beliko „kelios savaitės“.
Persilaužimas įvyko trečiąjį ketvirtį, kai „Model 3“ gamyba staiga padvigubėjo iki daugiau nei 4000 automobilių per savaitę, ir pinigai pradėjo tekėti į įmonę, o ne tik iš jos. Toliau pateiktoje diagramoje parodytas „Tesla“ laisvas pinigų srautas nuo 2012 metų. Su kiekvienu naujo automobilio paleidimu „Tesla“ vadovybei tekdavo vis giliau raustis kišenėse. E. Muskas „Bloomberg Businessweek“ liepos mėnesį sakė, kad „Tesla“ atsidūrė „per plauką nuo bankroto“. Po kelių mėnesių jis pareiškė, kad „Tesla“ visiems laikams grįžo į saugią pelno zoną.
Visi „Bloomberg“ apklausti analitikai šiuo metu prognozuoja, kad ketvirtasis ketvirtis bendrovei bus pelningas: vidutinis prognozuojamas pelnas – 206 milijonai dolerių GAAP pagrindu. Tai didžiulis pokytis nuo balandžio mėnesio, kai analitikų konsensusas dėl ketvirtojo ketvirčio buvo maždaug 234 milijonai į minusą. 2019 m. bendrovės laisvo pinigų srauto lūkesčių pokytis netgi dar akivaizdesnis: gegužės pradžioje prognozuotas 795 milijonų dolerių minusas pavirto į 837 milijonų dolerių pliusą.
Pasirodo, automobilių pardavinėjimas dideliais kiekiais daro stebuklus banko sąskaitai. Iki rugsėjo pabaigos „Tesla“ savo grynųjų pinigų kiekį padidino trečdaliu – iki 2,98 milijardo dolerių. Pasak E. Musko, to užtenka, kad „Tesla“ ir toliau finansuotų gamybos plėtrą, tuo pačiu padengdama skolinius įsipareigojimus – ir neparduodama daugiau akcijų ar naujų obligacijų. Į tuos įsipareigojimus įeina 920 milijonų dolerių konvertuojamos skolos, kurią reikės grąžinti kovo mėnesį, ir kurią „Tesla“ ketina padalyti lygiomis dalimis tarp grynųjų pinigų ir akcijų, jei akcijas pavyks išlaikyti brangesnes nei apytikriai 360 dolerių.
Išsilaiko ir be mokesčių paskatų
Šiuo metu „Tesla“ dominuoja pasaulinėje elektromobilių rinkoje. Kaip parodyta toliau pateiktoje diagramoje, per pirmuosius devynis 2018 m. mėnesius bendrovė pardavė 19 proc. visų pasaulio elektrinių transporto priemonių. Trys iš kitų keturių pagrindinių gamintojų yra iš Kinijos, didžiausios pasaulyje elektromobilių rinkos: šioje šalyje „Tesla“ planuoja atidaryti pirmąją didelę automobilių gamyklą, visiškai priklausančią užsienio bendrovei. E. Muskas padarė staigmeną ir pirmadienį nuskrido į Šanchajų, kur dalyvavo iškilmingoje ceremonijoje, o savo „Twitter“ paskyroje pranešė, kad „Model 3“ gamyba naujojoje gamykloje startuos 2019 m. gale.
Kyla klausimas, ar „Tesla“ sugebės 2019 m. išlaikyti savo poziciją. „Morgan Stanley“ analitikas A. Jonasas įspėjo, kad Jungtinėse Valstijose „Model 3“ paklausa 2019 m. pradžioje turėtų sumažėti, nes baigsis bendrovei skirtas JAV federalinis mokesčių kreditas. A. Jonaso teigimu, laukiamas „Model 3“ išpopuliarėjimas Europoje gali nepadengti susidariusio skirtumo.
„Tesla“ elektromobilių 2019 m. laukia susidūrimas su rimta konkurencija iš „Porsche Taycan“, „Audi E-Tron“, „Jaguar I-Pace“, „Mercedes-Benz EQC“ ir „BMW Mini“ pusės. Kol kas bendrovei dar toli iki jos pagrindinių konkurentų pajamų, įplaukų ir kapitalo išteklių atžvilgiu.
Nepastebėtas „Tesla“ pranašumas: akumuliatorių kaštai
Iki šiol raktas į „Tesla“ sėkmę buvo gausi investicija į akumuliatorius. Ličio jonų akumuliatoriaus gamyba atitinka seną gerą mokymosi kreivę: „Bloomberg New Energy Finance“ duomenimis, kas kartą, kai pasaulinis gamybos pajėgumas išauga dvigubai, kainos nukrenta apytikriai 18 proc. Anksti pasirūpinusi masine akumuliatorių gamyba, „Tesla“ nuosekliai sumušė pramonės kainų vidurkį.
Palyginti akumuliatorių kainas galima ir palyginus paketus, kuriuos sudaro aušinimo vamzdžiai, laidai ir kiti komponentai. Pasak E. Musko, iki 2020 m. „Tesla“ turėtų atpiginti akumuliatorių paketus iki 100 dolerių už kWh. Tokiu atveju „Tesla“ maždaug trejais metais pralenktų savo konkurentus.
Siekdama išlaikyti rinkos dalį ir akcijų vertę, „Tesla“ turėtų ir toliau pristatyti novatoriškus produktus, tokius kaip „Model 3“, o jų pristatymą įvykdyti sklandžiau, nei ankstesniais kartais.
Nauji „Tesla“ produkcijos planai
Net ir atmetus „Model 3“, 2018 m. bendrovei buvo itin dramatiški. E. Muskas išplatino žinutę, kad gali perimti „Tesla“ į savo rankas, sumokėdamas po 420 dolerių už akciją, bet sumanymą greitai atšaukė. Vėliau dėl to jis buvo apkaltintas sukčiavimu ir turėjo atsisakyti valdybos pirmininko pareigų. SEC ir Teisingumo departamentas atliko papildomus „Tesla“ tyrimus, o investuotojai ir informatoriai įmonei pateikė ieškinius. Pasklidus kalboms apie E. Musko kaprizingą valdymo strategiją, bendrovę paliko jos pagrindiniai vadovai.
„Mes tikime, kad naratyvas keisis ir toliau: vietoj „Tesla“ niekada neuždirbs pinigų“ bus „Tesla gali nešti tvarų pelną“, – tvirtina „Baird“ analitikas Benas Kallo.
„Tesla“ bėdos dar nesibaigė. Naujų automobilių srautas kelia įtampą pardavimams, aptarnavimui ir „Supercharger“ infrastruktūrai. Bendrovė stato naujas gamyklas, pristato naujus produktus ir švaisto biudžetą, kuris tebėra pakankamai trapus, kad didesnis smūgis ekonomikai ar nevykusio modelio paleidimas privestų prie katastrofos. Vis dėlto 2019-uosius „Tesla“ pradeda kur kas geresnės būklės nei prieš metus.
„Buvo nepaprastai sunku. Neabejotinai liko neišdildomas psichologinis randas. Bet artimiausius mėnesius pasitinku optimistiškai.“ -– Elonas Muskas