Vis daugiau Azijos ir Europos miestų ieško jungčių tarpusavyje ir su pasauliniu oro transporto tinklu. „Mitsubishi Regional Jet“ (MRJ), pirmasis oro laineris, pagamintas Japonijoje nuo 1960-ųjų, pradėjo bandomuosius skrydžius šių metų kovą Mozės ežero mieste, Vašingtono valstijoje, kad patenkintų išaugusią paklausą.
Bendrovės „Mitsubishi Heavy Industries Ltd.“ naujausias oro laineris išbando dangaus erdvę kaip tik tuo metu, kai konkurentai ketina išparduoti savo lėktuvų su mažiau nei 160 vietų gamybos operacijas. „Boeing Co.“ ketina įsigyti 80 proc. komercinių „Embraer SA“ operacijų, steigdama bendrą akcinę bendrovę, tuo tarpu „Bombardier Inc.“ praėjusiais metais pardavė savo „C Series“ lainerių projekto kontrolinį akcijų apketą Europos milžinei „Airbus SE“ ir svarsto „strategines opcijas“ savo regioninių lėktuvų operacijoms. Ant kortos pastatyta 135 mlrd. JAV dolerių pardavimai per artimiausius du dešimtmečius iki 2037 metų, ypač keleivinių lėktuvų su mažiau vietų rinkoje, teigia pramonės grupė „Japan Aircraft Development“.
„Bombardier“ žingsnis iš tiesų sudaro galimybių MRJ, – sakė Richardas Aboulafia, „Teal Group“ aviacijos bei kosmoso analitikas. – Tai pagrindinis MRJ palankus veiksnys.“
Regioniniai orlaiviai, su mažiau vietų ir mažesnio fiuzeliažo, sudaro kitą lėktuvų klasę nei didesni siauro korpuso lėktuvai, tokie kaip „Boeing’s 737“ ar „Airbus“ A320. MRJ nuotolis siekia apie 2000 mylių, tuo tarpu mažesnė lėktuvo versija maždaug tuo pačiu atstumu gali nuskraidinti iki 76 žmonių.
Ilgalaikis lėktuvo komponentų tiekėja, bendradarbiaujanti su bendrove „Boeing“, „Mitsubishi Heavy“, kuria MRJ, siekdama išlįsti iš savo kliento šešėlio. Išleidusi bent 2 mlrd. JAV dolerių per daugiau nei dešimtmetį, gamintoja siekia, kad jos lėktuvas būtų sertifikuotas, ir planuoja pradėti orlaivių pristatymus partnerei „ANA Holdings Inc.“.
„Mitsubishi“ iš pradžių planavo testuoti skrydžius 2012 metais, bet praleido terminą dėl kilusių gamybos sunkumų. Dabar bendrovė, gaminanti laivus, branduolines jėgaines ir kosminių aparatų sudedamąsias dalis, tikisi savo klientams lėktuvą parengti kitais metais, tokiu tvarkaraščiu nusiteikusi priimti iššūkį, sakė „Mitsubishi Aircraft Corp.“ prezidentas Hisakazus Mizutanis.
„Šie ateinantys metai mums yra ypač svarbūs“, – per balandžio 16 d. Japonijos Nagojos mieste vykusį renginį žiniasklaidai kalbėjo H. Mizutanis.
Ką apie tai mano „Bloomberg Intelligence“
„Mitsubishi“ stengiasi išplėsti savo MRJ90 užsakymus, nes atidėliojimai ir per didelis orlaivio svoris atbaido JAV oro linijas, sakė „Bloomberg Intelligence“ aviacijos ir kosmoso analitikas George‘as Fergusonas.
Dabar daug kas priklauso nuo „Mitsubishi“ sugebėjimo parengti orlaivius pagal numatytą grafiką, sakė Sho Fukuhara, „Jefferies Japan Ltd.“ analitikas; pasak jo, dabartinių bendrovės 407 MRJ užsakymų nepakanka, kad programa būtų pelninga.
„Ilgesnėje perspektyvoje turėtų atsirasti galimybių, bet šiuo metu jie turi pristatyti patį pirmąjį lėktuvą, – sakė Sh. Fukuhara. – Potencialūs pirkėjai įdėmiai stebi, kaip jiems sekasi vykdyti grafiką.“
Pernai spalį bendrovė paskelbė, kad savo lėktuvų padalinio dabartinį 100 mlrd. jenų kapitalą papildanti 170 mlrd. jenų kapitalo injekcija; be to, „Mitsubishi“ anuliavo lėktuvų padalinio 50 mlrd. jenų skolą.
„Mitsubishi Heavy“ iššūkius apsunkina ir „Bombardier“ ieškinys, iškeltas praėjusių metų spalį Siatle; jame Japonijos bendrovė kaltinama įsigijusi slaptą informaciją ir pridariusi „Bombardier“ „neatitaisomų finansinių nuostolių“. „Mitsubishi“ iškėlė atsakomąjį ieškinį, paneigdama Monrealyje įsikūrusios bendrovės kaltinimus ir pareikšdama, kad ši pažeidė antimonopolinius įstatymus naudodama „daugiaaspektę schemą, kad išplėstų savo įtaką regioninių lėktuvų rinkoje, trukdydama naujiems konkuruojantiems lėktuvams įžengti į rinką“.
„Bombardier“ neigia kaltinimus ir yra nusiteikusi aktyviai gynybai, elektroniniame pareiškime teigia įmonės atstovas Simonas Letendre.
„Mūsų nuomonės visiškai skiriasi, ir dabar mes tikimės aiškių gairių sprendimams iš visuomenės forumo“, – kalbėjo H. Mizutanis.
„Mitsubishi Heavy“ nėra vienintelė Azijos gamintoja, tvirtinanti, jog gali pagaminti lėktuvą pigiau ir efektyviau. „Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd.“, taip pat žinoma kaip COMAC, eksploatuoja naują regioninį lėktuvą, tuo tarpu „Korea Aerospace Industries Ltd.“ svarsto galimybę sukurti 100 keleivių vietų lėktuvą.
„Azijos aviacijos rinka turėtų toliau augti ateinančiais metais, tokie lėktuvai bus paklausūs, – sakė „Daishin Securities Co.“ (Seulas) analitikas Lee Dong-heon‘as. – Pokyčiai regioninės aviacijos rinkoje, kuriuos liudijome pastaruosius metus atvėrė galimybių.“
Tam, kad galėtų konkuruoti, „Mitsubishi“ negali kliautis vien savo vidaus rinka. Todėl didžiausi klientai galėtų būti Jungtinės Valstijos, kur didžiosios oro linijos stengiasi sumažinti sąnaudas, perkeldamos trumpus skrydžius smulkesnėms vežėjoms, naudojančioms reaktyviuosius regioninio transporto lėktuvus. Operatorė „Trans States Airlines Inc.“, rengianti skrydžius oro linijoms „United Airlines“ „United Express“ vardu, 2010 metais užsakė 50 orlaivių, su galimybe užsakymą papildyti dar 50-čia. „Trans World“ neatsiliepė į prašymus pakomentuoti.
Šiuo metu testuojamų MRJ svoris ir talpa yra per dideli daugeliui regioninių vežėjų, teigia „Bloomberg Intelligence“ analitikas George‘as Fergusonas, nors bendrovė planuoja 2021 metais pristatyti mažesnę versiją.
Siekdama paspartinti pristatymus ir palaikyti operacijas, šių metų balandį „Mitsubishi“ lėktuvų padalinys atskyrė savo pardavimų bei rinkodaros skyrius, įsteigė klientų aptarnavimo padalinį ir perkėlė savo JAV būstinę į Rentoną, (Vašingtono valstija), Siatlo priemiestį, kur „Boeing“ surenka savo 737 orlaivius.
„Regioninių reaktyvinių orlaivių poreikis neslūgsta“, – sakė H. Mizutanis. – MRJ yra visiškai pajėgus konkuruoti rinkoje.“