Pasak italų juvelyrikos kompanijos „Bulgari SpA“ generalinio direktoriaus, po to, kai per pastarąsias kelias dienas tarptautinis atsakas į šalies invaziją Ukrainoje griežtai apribojo grynųjų pinigų judėjimą, pardavimai Rusijos parduotuvėse išaugo.
„Trumpuoju laikotarpiu tai tikriausiai paskatins verslą“, – interviu „Bloomberg“ sakė Jeanas-Christophe’as Babinas, „Bulgari“ juvelyriką apibūdindamas kaip „saugią investiciją“.
„Kaip ilgai tai truks, sunku pasakyti, nes iš tiesų įgyvendinus SWIFT priemones eksportas į Rusiją gali tapti sudėtingas, o gal ir apskritai neįmanomas“, – sakė jis, turėdamas omenyje Rusijos prieigos prie SWIFT apribojimus.
Nors plataus vartojimo prekių ženklai nuo „Apple Inc.“ iki „Nike Inc.“ ir energetikos gigantai „BP Plc“, „Shell Plc“ ir „Exxon Mobil Corp.“ traukiasi iš Rusijos, didžiausi Europos prabangos prekių ženklai kol kas bando toliau tęsti operacijas šalyje.
„LVMH SE“ priklausantis „Bulgari“ šiame fronte – anaiptol ne vienintelis. „Richemont“ valdomas „Cartier“ Rusijoje vis dar pardavinėja papuošalus ir laikrodžius. „Swatch Group“ siūlomus laikrodžius „Omega“ taip pat vis dar galima įsigyti, kaip ir „Rolex“.
„Mums rūpi Rusijos žmonės, o ne politika, – sakė J.C. Babinas. – Mes veikiame daugelyje skirtingų šalių, kuriose kartais pasitaiko netikrumo ir įtampos laikotarpių.“
Panašiai kaip ir auksas, galintis pasitarnauti vertės išsaugojimui ir apsidraudimui nuo infliacijos, prabangūs laikrodžiai ir papuošalai gali išlaikyti vertę ar net pabrangti, kol vyksta karo ir konflikto sukelta ekonominė suirutė.
Populiarūs laikrodžiai gali pakeisti savininką antrinėje rinkoje už trigubai ar keturgubai aukštesnę kainą. Tačiau invazijos įtaka prabangos prekių vertei kelia potencialią viešųjų ryšių problemą.
„Iš tiesų, prabangos prekių ženklai galėtų nuspręsti nebeaptarnauti Rusijos rinkos. Tačiau, racionaliai vertinant, tai jiems kainuotų ir galbūt nusvertų teigiamą komunikacijos įvaizdį, kurį jie įgytų kitose rinkose“, – el. paštu sakė „Bernstein“ analitikas Luca Solca.
Remiantis Edouardo Aubino ir kitų „Morgan Stanley“ analitikų šios savaitės ataskaita, pardavimai Rusijoje ir rusams užsienyje sudaro mažiau nei 2 proc. bendrų „LVMH“ ir „Swatch Group“ pajamų ir mažiau nei 3 proc. „Richemont“ pajamų, o tai yra „santykinai nereikšmingas“ lygis.
Taip yra iš dalies dėl Rusijos gyventojų pajamų ir turto skirtumų: nedidelis skaičius milijardierių oligarchų gyvena gyvenimą, apie kokį paprasti žmonės gali tik pasvajoti. Vidutinis mėnesinis darbo užmokestis Maskvoje yra apie 113 000 rublių (1350 dolerių pagal valiutų kursą prieš invaziją), o kaimo regionuose jis žymiai mažesnis.
„Swatch Group“ atstovas sakė, kad bendrovė labai atidžiai stebi situaciją Rusijoje ir Ukrainoje, tačiau atsisakė komentuoti plačiau. „Richemont“, „Rolex“, „Hermes“, „LVMH“ ir „Kering SA“ atstovai spaudai komentuoti savo verslą Rusijoje atsisakė.
Spaudimas didiesiems prekių ženklams auga. Prekybos leidinys „Business of Fashion“, remiamas „LVMH“, paragino mažmenininkus uždaryti Rusijos parduotuves ir nebesiųsti prekių internetu. Vyriausiasis redaktorius Imranas Amedas redakciniame straipsnyje teigė, kad šis žingsnis būtų „iš esmės simbolinis“, tačiau pademonstruotų „tvirtą moralinę poziciją“.
Reakcija kol kas vangi. „Balenciaga“, kurios kūrybos direktorius Demna Gvasalia yra gruzinas, likus kelioms dienoms iki rudens-žiemos kolekcijos pristatymo Paryžiuje iš savo „Instagram“ paskyros išėmė visą mados turinį. Jo vietoje – Ukrainos vėliava ir raginimas aukoti Pasaulio maisto programai. „LVMH“ pranešė, kad skiria 5 milijonus eurų Tarptautiniam Raudonojo Kryžiaus komitetui, kad padėtų karo aukoms. „LVMH“ taip pat teikia finansinę ir operatyvinę pagalbą savo 150 darbuotojų Ukrainoje, pridūrė bendrovė.
„Bulgari“, kurią 1884 m. įkūrė Sotirio Bulgari, o 2011-aisiais įsigijo „LVMH“, kažkuriuo metu, tikėtina, Rusijoje pakels kainas, sakė generalinis direktorius.
„Jei rublis nuvertės perpus, mūsų išlaidos liks euro išlaidomis, negalime prarasti pinigų už savo prekes, todėl teks pakoreguoti kainas“, – pridūrė jis.
Kad ir kokių pardavimo sunkumų patirtų prabangių laikrodžių ir papuošalų gamintojai, netrukus jiems gali būti sudėtinga užpildyti parduotuvių lentynas. Maskva uždarė savo oro erdvę Europos Sąjungos šalims, o didžiausios žemyno logistikos firmos sustabdė siuntų gabenimą į Rusiją. „Burberry Group Plc“ pranešė, kad dėl iššūkių veiklai sustabdys visas siuntas į Rusiją, kol situacija nepasikeis.
Nepaisant karo, „Bulgari“ planuoja laikyti visas savo parduotuves Maskvoje atidarytas ir toliau įrenginėti naują viešbutį. Vis dėlto, jei krizė tęsis kelis mėnesius, „bus sudėtinga aprūpinti šalį“, – sakė J. C. Babinas.