Kol sporto lygos ir restoranai mėgina prognozuoti, kada vėl galės sukviesti žmones, muzikos industrijos vadovai vis aiškiau supranta, kad koncertai sugrįš dar negreitai. Per pastarąsias porą savaičių buvo atšaukti gegužės ir birželio festivaliai, o liepos ir rugpjūčio renginiai dabar tik laukia datos perkėlimo.
Pasak vieno iš muzikos festivalio „Outside Lands“, kuris kiekvieną rugpjūtį vyksta San Fransiske, organizatorių Greggo Perloffo, festivalį planuojama perkelti į spalį arba kitus metus.
„Tikimybė, kad jis įvyks rugpjūtį, mažėja sulig kiekviena diena, – kalbėjo G. Perloffas iš savo namų Lafajete, Kalifornijoje. – Turi būti tokia situacija, kai visuomenė jaučiasi saugi, kai mes jaučiamės saugūs, kai grupės jaučiasi saugios.“
Praėjusį penktadienį Taylor Swift žengė dar toliau, savo gerbėjams pranešusi, kad 2020-aisiais apskritai neketina koncertuoti. Justinas Bieberis taip pat nutraukė savo turą, atidėdamas dešimtis numatytų koncertų.
Vasara yra pelningiausias metų laikas koncertų verslui, kai organizatoriai visoje šalyje rengia festivalius ir didžiulius pasirodymus stadionuose ir amfiteatruose. Pasak leidinio „Pollstar“, jei koncertų nebus ištisą vasarą, industrija neteks daugiau kaip 5 milijardų dolerių iš bilietų pardavimų. Ir tai dar atmetus prarastas pajamas iš reklamos, suvenyrų ir maisto bei gėrimų.
Tikėtina, kad galutinė žala bus daug didesnė – ir ilgalaikė. Koncertų industrija greičiausiai bus sustabdyta ilgiau nei restoranai ar kino teatrai, kurie gali veikti su mažesniu valgytojų ar žiūrovų skaičiumi. Tuo tarpu sporto lygos uždirba didžiąją dalį pinigų iš transliavimo sandorių su televizijos tinklais, ir netgi svarstė galimybę rengti rungtynes tuščiuose stadionuose. Tuo tarpu į koncertus susirenka galybė žmonių, kurie būna arti vienas kito – o tai kaip tyčia palankiausios sąlygos plisti koronavirusui.
Los Andželo ir Ilinojaus vyriausybės atstovai jau perspėjo, kad šiais metais renginių gali nebebūti – tą patį galvoja daugelis agentų ir vadybininkų. Vienas aukšto lygio industrijos atstovas prognozuoja, kad koncertų verslas neatsigaus artimiausius trejus metus.
„Gali būti, kad gyvų koncertų industrija yra atsidūrusi pačioje sunkiausioje padėtyje iš visų Amerikos industrijų, – svarsto G. Perloffas. – Tik žmonės apie tai nekalba. Visi kalba apie oro linijas. Apie automobilių pramonę. Tačiau realybė tokia, kad šie verslai atsigaus kur kas anksčiau, nei koncertų industrija.“
Poveikis jau dabar skausmingas. Gyva muzika buvo viena iš pačių pirmųjų industrijų, kurias paveikė pasaulinė sveikatos krizė. Daugelis valstijų kovo 12 d. uždraudė didelius susibūrimus – tą pačią dieną, kai koncertų organizatoriai, talentų vadybininkai ir bilietų rezervavimo agentai paragino iki mėnesio pabaigos paskelbti moratoriumą dideliems renginiams.
Didžiausio pasaulyje koncertų rengėjo „Live Nation Entertainment Inc.“ akcijos nuo kovo vidurio nukrito 40 proc., ištrindamos milijardus jo rinkos vertės. Kompanija apkarpė aukščiausių vadovų atlyginimus ir paėmė 150 mln. dolerių paskolą. „Paradigm“, valdanti vieną didžiausių koncertų bilietų rezervavimo agentūrų pasaulyje, atleido dalį personalo ir sumažino atlyginimus – vienas atleistas agentas netgi padavė ją į teismą. „StubHub“, vienas didžiausių bilietų perpardavėjų, du trečdalius savo darbuotojų išleido nemokamų atostogų.
Turai yra tapę pagrindiniu pajamų šaltiniu daugumai muzikantų, daugelis iš kurių nutarė rengti tiesioginius koncertus iš namų ir transliuoti juos internetu per „Instagram“, „Twitch“ ir „YouTube“. Kai kurie pardavinėja bilietus į savo pasirodymus tokiose svetainėse kaip „Stageit“. Tačiau dauguma muzikantų uždirba tik dalelę to, ką uždirbdavo anksčiau – tuo tarpu koncertų organizatoriai, garso technikai, agentai ir vadybininkai laužo galvas, kaip apskritai užsidirbti pinigų.
„Daugeliui kompanijų tai tikrai sudėtingas laikas, – teigia Andrew Morganas, bilietų rezervacijos agentas iš „Ground Control Touring“. – Neturime investuotojų, neprekiaujame akcijomis, 100 proc. mūsų pajamų yra paremtos muzikantų uždarbiu.“
Daugelis festivalių, tarp jų „Pitchfork“ ir „Lollapalooza“ Čikagoje bei „Creamfields“ Jungtinėje Karalystėje, dar nėra atšaukę arba atidėję savo renginių. Nesunku suprasti, kodėl. Koncertų organizatorius „Goldenvoice“ uždirba daugiau kaip 100 milijonų dolerių pajamų iš didžiausio JAV muzikos festivalio „Coachella“. Nors kompanija atšaukė balandžio mėnesio datą, ji vis dar nepraranda vilties, kad festivalis įvyks šių metų spalį.
Tačiau agentai ir vadybininkai jau perspėja savo klientus 2020-aisiais nebesitikėti jokių turų. Pats A. Morganas jau atšaukė 13 turų. Nors jo klientė Angel Olsen vis dar planuoja liepos mėnesį koncertuoti muzikos festivalyje „Pitchfork“, jis abejoja, ar festivalis galiausiai įvyks. „Būtų nelogiška, jei nerengtume jokių pasirodymų, ir staiga įvyktų festivalis su 80 000 žmonių“, – sako jis.
Dauguma industrijos ekspertų tikisi, kad pirmiausia sugrįš maži koncertai, o jau vėliau kitais metais – ir didieji renginiai. Iki šių metų pabaigos G. Perloffas vis dar planuoja 120 renginių: vieni vyktų 500 vietų salėje, kiti – 2800 žmonių talpinančiame teatre, treti jau būtų kur kas didesnio masto.
Festivaliai yra pagrindinis jo uždarbis. Pernai G. Perloffo kompanija „Another Planet Entertainment“ iš festivalio „Outside Lands“ bilietų uždirbo 29,6 mln. dolerių. Kompanijos Las Vegase organizuojamas elektroninės muzikos festivalis „Life Is Beautiful“ atnešė dar 17,7 mln. dolerių. Kol kas dar nebuvo priimtas sprendimas apie šių metų „Life Is Beautiful“, kuris turėtų įvykti rugsėjį.
Tačiau be konkretaus vyriausybės nustatyto karantino taisyklių švelninimo tvarkaraščio jo kompanijai sunku reklamuoti koncertus ar pardavinėti bilietus į renginius. Jis aktyviai bendrauja su Kalifornijos gubernatoriaus Gavino Newsomo ir San Fransisko merės London Breed kabinetais ir ketina aptarti galimą federalinę paramą su Atstovų rūmų pirmininke Nancy Pelosi.
G. Perloffas mėgina išvengti paties liūdniausio scenarijaus. Tuo metu, kai didesnės kompanijos, tokios kaip „Live Nation“ ir „AEG“, atleidžia darbuotojus ir mažina atlyginimus, G. Perloffo 47 darbuotojų personalas išsaugojo darbo vietas. Ir nors kai kurie bilietų pardavėjai atsisako kompensuoti už atidėtus ar atšauktus renginius, jis tikina, kad klientai galės susigrąžinti pinigus už „Outside Lands“, kai tik jo kompanija nuspręs, ką toliau daryti.
„Esame labai sveika kompanija, – sako jis. – Bet jokia kompanija negali funkcionuoti 16 mėnesių be pajamų.“