Tokie produktai kaip „Diageo Plc.“ „Johnie Walker“ viskis bei „Remy Cointreau SA“ „Remy Martin“ konjakas yra plačiai paplitę Rusijoje, nepaisant distiliuotojų sustabdyto eksporto į šalį, šiai pradėjus plataus masto invaziją į Ukrainą.

Anot „Remy“, dabar alkoholis Rusijos parduotuvėse galbūt pardavinėjamas iš atsargų, likusių nuo tada, kai bendrovė pasitraukė iš rinkos, arba tai gali būti „paralelinio importo“ – produktų, atgabentų į šalį iš šalių ir subjektų, kurie nesilaiko Rusijai taikomų sankcijų, – rezultatas.

„Nežinome, nes nuo 2022 metų sausio nesame pardavę nė vieno produkto Rusijoje, – atsakė Paryžiuje įsikūrusios „Remy Cointreau“ atstovas spaudai, paklaustas apie ten parduodamų įmonės produktų kilmę. – Mes to tiesiog nematome.“

Tai tylus pripažinimas, jog dėl gausaus būrio tarpininkų, dalyvaujančių produkto prekyboje tarptautiniu lygiu, įmonėms sudėtinga stebėti visas savo atsargas. Panašioje situacijoje gali atsidurti ir kitų pramonės šakų gamintojai – pavyzdžiui, kosmetikos ar elektronikos, – nutraukę eksportą į Rusiją. Šalis išplėtė prekių ženklų ir produktų, kuriuos leidžiama paraleliai importuoti, sąrašą, įtraukdama į jį, pavyzdžiui, IKEA baldus, „Lancôme“ kosmetiką ir „Hasbro Inc.“ žaislus.

Leidimas patekti į rinką

Vyriausybės taisyklės leidžia Rusijos bendrovėms pirkti prekes be prekių ženklų savininkų sutikimo. Sudarant sąlygas lengviau įsigyti tokių produktų kaip „Apple Inc.“ kompiuteriai ir „Nike Inc.“ sportinė avalynė, tikimasi nuraminti piliečius, kai šios bendrovės sustabdė importą, reaguodamos į Rusijos didelio masto invaziją į Ukrainą.

Naujausi „Pernod Ricard SA“ – degtinės „Absolut Vodka“ ir airiško viskio „Jameson“ gamintojos – žingsniai rodo, kokiu sudėtingu keliu eina kai kurie prekių ženklai. Praėjusią savaitę šis distiliuotojas sukėlė visuomenės pasipiktinimą, kai nusprendė atnaujinti produktų tiekimą į Rusiją, kad galėtų išlaikyti savo prekių ženklo kontrolę ir pažaboti galimą klastojimą.

Antradienį bendrovė vėl pakeitė kurso kryptį, kai sustabdė „Absolut“ eksportą į Rusiją, – taip tikėdamasi išvengti darbuotojų ir partnerių „masinės kritikos“.

„Aiškumo dėlei, tai, deja, nesutrukdys „Absolut“ patekti į rankas per paralelinę rinką, kuri pastaraisiais mėnesiais smarkiai išaugo ir kurios mes negalime kontroliuoti“, – teigė „Pernod“ padalinio „The Absolut Company“ vykdomoji direktorė Stephanie Durroux.

Paralelinis tam tikrų prekių importas nėra neįprastas ir yra leidžiamas daugelyje valstybių, pavyzdžiui, Australijoje, kurioje jis leidžiamas medikamentams, norint užtikrinti didesnį jų prieinamumą ir konkurencingas kainas.

Bet Rusija plečia prekių, kurioms leidžiama taikyti tokią praktiką, sąrašą, taip tikėdamasi sušvelninti trukdžius vartotojams po to, kai dešimtys Vakarų bendrovių, reaguodamos į prezidento Vladimiro Putino karinę agresiją, sustabdė prekių tiekimą.

Alkoholio lentynos Smolensko parduotuvėje, Rusijoje (nufotografuota 2023 m. vasarį)

Brangiai kainuojanti kontrolė

„Diageo“, gaminanti „Smirnoff“ degtinę ir „Tanqueray“ džiną, tvirtina 2022 metų kovą sustabdžiusi savo produktų eksportą į Rusiją, taip pat nutraukusi trečiosios šalies, vietinę alaus gamybą ir alkoholinių gėrimų pilstymą į butelius.

Nabis Abdulajevas, rizikos konsultacinės įmonės „Control Risks“ partneris Rusijoje, sako, kad norint apriboti aukščiausios kokybės alkoholinių gėrimų tiekimą reikia atidžiai tikrinti bendrovių tiekėjus.

„Apskritai kalbant, yra įmanoma sumažinti elitinio alkoholio importą į Rusiją, – sako N. Abdulajevas. – Reikia griežčiau kontroliuoti oficialius platintojus, kad šie neparduotų alkoholio pirkėjams, kurie jį gabens į Rusiją. Tačiau tai yra gana brangiai kainuojančios pastangos.“