Baras „Stock Pickers“, kurio idėją pasiūlė Satoshi Uehara (pseudonimas, kurį „Twitter“ naudoja populiarus influenceris investuotojas), atidarytas kovo pradžioje po sutelktinio finansavimo kampanijos, surinkusios daugiau nei 50 000 dolerių – beveik šešis kartus daugiau nei numatyta.

Baras pilnas žmonių praktiškai kasdien nuo pat jo atidarymo dienos, sakė finansų profesionalas ir baro viešųjų ryšių vadovas Riki Yamauchi, nors „Stock Pickers“ atvėrė duris tada, kai Japonijoje tebesiautėjo koronavirusas. (Nepaprastosios padėties metu barai liko atidaryti, tačiau jiems buvo liepiama anksti užsidaryti.)

Pasak R. Yamauchi, daugelis jaunųjų investuotojų ateina susitikti su S. Uehara, kuris „Twitter“ subūrė sekėjų ratą patarimais, kaip pradėti investuoti ir suprasti akcijų vertinimus. Labiau patyrę prekybininkai taip pat užsuka pasiūlyti savo investavimo gudrybių naujokams, apie barą pasakojo R. Yamauchi. „Stock Pickers“ yra pirmoji tokio pobūdžio vieta Tokijuje – mieste, kurio keistuose baruose įprasta įdarbinti nindzes, robotus ar pingvinus.

„Žmonių mentalitetas keičiasi – tenka pagalvoti, kaip struktūrizuoti savo turtą“, – paaiškino R. Yamauchi ir pridūrė, kad Japonijos jaunimas po trijų dešimtmečių nulinio ekonominio augimo tapo imlesnis investavimui.

Kaip ir visas pasaulis, „Covid-19“ pandemijos metu namuose tupintys ir nuobodžiaujantys smulkieji investuotojai, susidomėję lengvai prieinamomis internetinės prekybos platformomis, tapo didžiąja akcijų rinkos dalimi.

Pirmą kartą per beveik tris dešimtmečius stebimas Japonijos akcijų rinkos pakilimas, paremtas gerėjančiais uždarbiais, palyginti didele grąža ir tuo, kad šalis gana sėkmingai atsilaikė prieš pandemiją, vėl masina investuotojus mėgėjus. Daugelis jų kadaise nukentėjo nuo Japonijos akcijų rinkos žlugimo sprogus devintojo dešimtmečio turto burbului.

„Stock Pickers“ sienas puošia knygos apie investicijas į vertę ir tai, kaip prilygti legendiniam investuotojui Warrenui Buffettui. Visame bare taip pat iškabinėta investavimo atributika ir tik investuotojams suprantami pokštai. Baro kampe stovi patranka, turinti simbolizuoti centrinio banko turto pirkimo „bazuką“ Haruhiko Kurodos Japonijos banke, ne kartą privertė investuotojus krūptelėti. „Nekovok su NIPPON GINKO (Japonijos banku)“, – įspėja užrašas.

Investuotojai kviečiami paragauti „Margin Call“ – vieno iš daugelio originalių kokteilių investavimo tema. Sumaišytas iš degtinės, grenadino ir „Campari“, kokteilis yra aitraus skonio, o jo tikslas – priminti karčią patirtį, kurią prekybininkai išgyvena sulaukę nemalonaus savo brokerio skambučio.

Arba paragaukite „Lehman Shock“ – stipraus gėrimo, kurio vardu Japonijoje vadinama pasaulinė finansų krizė. Tarp nealkoholinių variantų rasite „Abenomics“ (šitaip pavadintą galbūt todėl, kad yra švelnesnis, nei tikėtųsi investuotojai), sumaišytą iš vyšnių žiedų sirupo ir greipfrutų sulčių.

Mažmena sugrįžta

Japonijos vyriausybė kelis dešimtmečius bandė paskatinti aktyvesnį mažmenininkų dalyvavimą šalies akcijų rinkoje. Iki pandemijos, nepaisant to, kad bankų sąskaitose grąža buvo beveik nulinė, Japonijos mažmeniniai investuotojai laikėsi nuošalyje. Dabar jie užima apie 21 proc. akcijų rinkos, palyginti su vos 16 proc. iki viruso protrūkio. (JAV individualių investuotojų bumas per tą laikotarpį padvigubino mažmenininkų proporciją iki maždaug 20 proc. visos akcijų rinkos.)

„Rakuten Securities“ (antros pagal dydį šalies internetinės brokerių įmonės) paskyrų skaičius per paskutinis devynis 2020 m. mėnesius išaugo 25 proc. iki 5 milijonų, o susidomėjimas labiausiai pastebimas tarp jaunesnių nei 30 metų amžiaus japonų. Japonijos internetinės prekybos paskyros dabar auga dviženkliu lygiu pirmą kartą per 13 metų, ataskaitoje rašė „SMBC Nikko Securities Inc.“ analitikas Takayuki Hara, o klientų bazė tampa vis jaunesnė. „Mažmeninių investuotojų bazė plečiasi“, – pažymėjo jis.

Japonijos mažmeniniai investuotojai vis dar nedrįsta rizikuoti ir perka „blue-chip“ tipo akcijas, tokias kaip „SoftBank Group Corp.“ ir „Nintendo Co.“, skirtingai nei Amerikos prekybininkai, pastaraisiais metais susidomėję tokiais favoritais kaip vaizdo žaidimų mažmenininkas „GameStop“ arba bankrutavęs „Hertz Global Holdings Inc.“.

Nuo tada, kai „Stock Pickers“ atvėrė duris, jis netikėtai tapo populiarus ir tarp profesionalų: institucinių investuotojų.

„Tai todėl, kad „Reddit“ ir „GameStop“ domina ir institucijas, – teigia R. Yamauchi. – Jiems iš tikrųjų rūpi, ką galvoja mažmenininkai.“