Saudo Arabija planuoja iki 2030 metų investuoti 1,6 trln. rialų (425 mlrd. JAV dolerių) į geležinkelius, oro uostus ir pramonės projektus, didžiausiai arabų ekonomikai ruošiantis nutraukti savo priklausomybę nuo žaliavinės naftos pardavimų. Karalystė gali pasirašyti apie 70 sandorių už daugiau nei 200 mlrd. rialų, po to, kai princas Mohammedas pristatys šią savaitę planą, teigia šalies energetikos ministras Khalid Al-Falihas.
„Planas gana ambicingas, bet numatytas ilgesniam nei dešimties metų laikotarpiui, tad turime laiko jam įgyvendinti, - „Bloomberg Television“ sakė Kh. Al-Falihas. – Visa tai bus įgyvendinta, nors mes kuriame nafta pagrįsta ekonomiką. Mes nesustosime“.
Saudo Arabija įgauna naują modernų įvaizdį, vadovaujant šalies sosto įpėdiniui, de facto Saudo Arabijos valdytojui nuo 2017 metų; kronprincas pažadėjo diversifikuoti nuo naftos priklausomą šalies ekonomiką, įgyvendinant „Vision 2030“ reformas. Karalystės infrastruktūra – nuo kelių iki vandens tiekimo – užima 40-ą vietą 140 šalių reitinge, kurį pateikia Pasaulio ekonomikos forumas (PEF) savo naujausioje Pasaulinio konkurencingumo ataskaitoje.
Saudo Arabijai įsitikinant, kad tampa vis sudėtingiau remti ekonomiką fiskalinėmis skatinimo priemonėmis, šalies akcentas į infrastruktūrą taps investuotojų pasitikėjimo išbandymu, ypač po to, kai Jamalio Khashoggi nužudymas sukėlė didelį tarptautinį pasipiktinimą. Kh. Al-Faliho teigimu, numatyta programa siekiama įlieti į Saudo Arabijos ekonomiką 320 mlrd. JAV dolerių iki 2030 metų, tai yra beveik pusę 2018 metų šalies bendrojo vidaus produkto (BVP), ir sukurti vienuolika naujų pramonės šakų, nuo aviacijos ir kosmoso iki biomedicinos.
Karalystė planuoja padidinti šių metų išlaidas 7 procentais; metinis šalies biudžetas paremtas naftos kaina, kuri šiais metais, „Bloomberg Economics“ prognozėmis, turėtų siekti iki 80 JAV dolerių už barelį.
Praėjusį penktadienį tarptautinės „Brent“ žaliavinės naftos kaina prekybą Londone baigė žemiau nei 62 JAV dolerių už barelį riba.
„Erdvė biudžeto išlaidoms iš tiesų gana ribota, - interviu „Bloomberg Television“ sakė tyrimų įmonės „Arqaam Capital Ltd“ vadovas Jaapas Meijeris. – Nors fiskalinė politika naujausiais metais šiek tiek švelnėja, jos mastas turėtų būti gana ribotas“.
Žinomas kaip Nacionalinė pramonės plėtros ir logistikos programa, planuojamas investicijų paketas apima kai kuriuos projektus, kurie jau yra pradėti ir jungia skirtingų pramonių bendrus pajėgumus. Pavyzdžiui, šalis jau seniai planavo reformuoti savo elektros pramonę.
Kai kurie „Saudi Aramco“ projektai taip pat bus vykdomi pagal naująją programą. Tarp jų – pramoninis parkas Persijos įlankos pakrantėje ir naftos tiesioginio transformavimo į chemikalus planas, vykdomas kartu su korporacija „Saudi Basic Industries Corp.“. sakė Kh. Al Falihas.
Pasak Saudo Arabijos transportavimo ministro Nabilio Al-Amoudi‘o, taip pat svarstoma galimybė statyti naują oro uostą sostinėje Rijade. Be to, karalystė planuoja atnaujinti ir išplėsti penkis oro uostus ir nutiesti 2 000 kilometrų geležinkelio linijų, sakė energetikos ministras.