Mokslininkai, ieškodami atsinaujinančio reaktyvinio kuro, šiuo metu darbuojasi prie perdirbtų gyvūninių riebalų – perdirbtos mėsos šalutinio produkto, žinomo kaip galvijų lajus, - kaip galimos iškastinio kuro alternatyvos.
Oro linijoms sudarant du procentus metinės anglies dvideginio emisijos, aviacijos poveikis aplinkai tampa itin aktualiu klausimu šalių vykdomajai valdžiai ir reguliavimo institucijoms ir skatina susidomėjimą prieinamais kuro pakaitalais.
Perdirbti gyvūnų riebalai nėra vienintelis svarstomas pakaitalas. Šių metų rugsėjį apie 30 proc. kuro, naudoto per „United Airlines“ skrydį iš San Fransisko į Ciurichą, sudarė biodegalai, pagaminti iš aliejinių augalų, tam tikros rūšies garstyčių. Po mėnesio „Virgin Airlines“ paskelbė apie savo pirmąjį komercinį skrydį, kai lėktuvas iš dalies buvo varomas alkoholiu.
Vienas startuolis sukūrė fermentacijos bioprocesą, kurio metu mikrobai, aptikti graikiško jogurto atliekose, buvo konvertuoti į bionaftą. O visai neseniai „Delta Refinery“ ir technologijų bendrovė „Agilyx“ sutarė gaminti atsinaujinantį reaktyvinį kurą iš sintetinių pramonės žaliavų, gaunamų iš plastiko atliekų.
O kurgi toji jautiena?
Los Andžele įsikūrusi „AltAir Paramount LLC“ buvo viena iš pirmųjų perdirbimo įmonių, sėkmingai konvertavusių jautienos taukus, arba kitaip galvijų glajų, į biokurą. Ji taip pat konvertuoja vištienos riebalus ir kanapių pluoštus į reaktyvinius degalus.
„Aš tiesiog pasinaudojau laikinai darbo stokojančia perdirbimo įmone, kuri tradiciškai gamino naftos produktus – nuo gumos iki dyzelinio kuro, - ir pertvarkiau ją į atsinaujinantį reaktyvinį kurą gaminančią įmonę“, - teigė Jasonas Aintabis, „Vandewater Capital Holdings“ prezidentas ir buvęs „AltAirFuels“, kuriai priklauso „Paramount“ perdirbimo įmonė, kontrolinio akcinio paketo savininkas.
2011 metais „AltAirFuels“ pradėjo bendradarbiauti su JAV gynybos departamentu, planuodama pradėti taukų konvertavimo į kurą procesą. Šių metų kovą bendrovę įsigijo „World Energy LLC“, viena didžiausių pažangiosios biodegalų technologijos tiekėjų Šiaurės Amerikoje. Po įmonių susijungimo bendrovė turi per 245 mln. galonų biodyzelino ir reaktyvinio kuro gamybos pajėgumų.
Patikimo atsinaujinančio energijos šaltinio pasirinkimas padėtų oro linijoms apsisaugoti nuo kainų šuolių energetikos rinkose. Šiuo metu yra daug brangiau pasikliauti vien tradiciniu kuru. Be to, ciklo metu išmetamų dujų kiekis, susijęs su tradiciniu kuru, yra didesnis.
Bendras spaudimas, jaučiamas tiek iš rinkos, tiek iš reguliavimo institucijų, skatina permainas. Nuo birželio daugiau nei 130 000 komercinių skrydžių lėktuvų buvo varomi biokuru, skelbia Tarptautinė oro transporto asociacija. Nuo kitų metų viso pasaulio oro linijos registruos emisijų kiekius ir teiks ataskaitas priežiūros institucijoms.
„JetBlue Airways Corp.“, „Cathy Pacific Airways Ltd“. ir „United Continental Holdings Inc.“ jau siekia sumažinti anglies dioksido taršą perpus nuo 2005 m. lygio, skelbiama bendrovių pareiškime. Tokie tiksliniai rodikliai atitinka ir Tarptautinės oro transporto asociacijos užsibrėžtą tikslą.
„Aviacijos sektorius, bendradarbiaudamas su tarptautinėmis priežiūros institucijomis, siekia sukurti vieną bendrą reglamentą, taikomą pasaulinėms aviacijos CO2 emisijoms, - spalį teigė „JetBlue“ vyriausiasis konsultantas. – 2023 metais iš oro linijų bus reikalaujama padengti dalį tarptautinių skrydžių metu išmetamų teršalų rinkos dėsniais grindžiamomis priemonėmis“.
Tai reikštų mažiau barelių - ir daugiau jautienos.