Žinutėje buvo pasidalyta ir gerai visiems žinoma „Google“ diagrama, kurią sukūrė „Reddit“ vartotojas „u/brandude87“: joje pagal rinkos vertę išvardyti 25 sėkmingiausi pasaulio automobilių gamintojai. Diagramoje „Tesla“ pirmą kartą atsidūrė aukščiau už „Toyota Motor Corp.“. „Teslos“ rinkos vertė siekia 183,7 mlrd. dolerių, o „Toyotos“ – 178,78 mlrd. dolerių.
Tik viena problema: daugelis investuotojų, įskaitant tuos, kurie naudojasi tokiais finansinių duomenų terminalais kaip „Bloomberg“, mato kai ką kito: „Teslos“ rinkos vertė vis dar turi paūgėti daugiau kaip 25 mlrd. dolerių, kad pasivytų ir pranoktų „Toyotos“.
Taigi, kas teisus? Sunku vienareikšmiškai atsakyti.
Visi sutaria, kad kompanijos rinkos vertė, arba rinkos kapitalizacija, nustatoma pagal apyvartoje esančių akcijų kiekį, padaugintą iš akcijų kainos. Tačiau ne visi sutaria dėl to, ką reikėtų įskaičiuoti į apyvartoje esančias akcijas.
Pastaraisiais metais Japonijos kompanijos išplėtė akcijų supirkimą, siekdamos padidinti investuotojų gaunamą grąžą – ir jos yra linkusios tas akcijas kaupti. „Toyota“, kuri per pastaruosius šešerius metus agresyviai supirkinėjo savo pačios akcijas, jų turi daugiau nei bet kuri kita Japonijos kompanija.
Šių akcijų, finansiniu žargonu vadinamų iždo akcijomis, apskaitos principas kiekvienoje šalyje yra vis kitoks. Kai kurios rinkos apskritai draudžia turėti nuosavų akcijų, o kitos riboja leidžiamą turimų akcijų kiekį.
Kalbant apie Japonijos biržoje kotiruojamas kompanijas, iždo akcijos paprastai įtraukiamos į rinkos viršutines ribas. O kai tokia vertinga bendrovė kaip „Toyota“ turi tiek daug nuosavų akcijų („Bloomberg“ duomenimis, šiek tiek daugiau nei 14 proc.), tai gali turėti didžiulę įtaką jos rinkos kapitalizacijai.
Kompanijų reitingas pagal rinkos vertę, kurį kas mėnesį skelbia Tokijo vertybinių popierių biržos operatorius „Japan Exchange Group Inc.“, rodo rinkos kapitalizaciją, įskaitant ir iždo akcijas. „Toyotos“ rinkos vertė gegužės pabaigoje buvo 22 trln. jenų (205 mlrd. dolerių) – šis skaičius apėmė beveik 30 mlrd. dolerių nuosavų akcijų.
„Bloomberg“ paskaičiavimu, jei neįtrauksime šių akcijų, „Toyotos“ rinkos vertė sieks tik 18,8 trln. jenų (175 mlrd. dolerių). Šie skaičiai atitinka tai, ką rastumėte tokiuose portaluose, kaip „Yahoo Finance“ – E. Musko „palaikintos“ tviterio žinutės skaičiavimų šaltinyje. Į daugelį rinkos viršutinių ribų skaičiavimų (taip pat ir JAV kotiruojamų kompanijų) nuosavos akcijos, kurios investuotojams iš esmės nėra prieinamos, paprastai neįtraukiamos.
Tuo tarpu „Tesla“ iždo akcijų neturi. Tai kaipgi palyginti šias dvi bendroves, jei bandome nustatyti, kas yra didžiausias pasaulyje automobilių gamintojas?
„Tai tik semantika, – sako Nickas Reece'as, „Merk Investments“ pinigų valdytojas. – Rinkos viršutinę ribą galima apibrėžti įvairiais būdais. Žiūrint, ko siekiate.“
Po to, kai pirmadienį JAV akcijų prekyba pakilo 6 proc., „Teslos“ 183,8 mlrd. dolerių rinkos vertė pralenkė „Toyotos“ 175 mlrd. dolerių rinkos vertę, atėmus pastarosios iždo akcijas.
„Bloomberg“ surinkti duomenys rodo, kad nuo 2014 m. „Toyotos“ turimų nuosavų akcijų skaičius padvigubėjo. Kompanija periodiškai naudoja jų porcijas vadovų kompensacijos planams, o pastaruoju metu kai kurias iš jų pardavė „Nippon Telegraph“ ir „Telephone Corp.“ kaip sandorio dalį.
„Manyčiau, iždo akcijos atliekant apskaitą turi šiokia tokią vertę, – teigia Michaelas Shaoulas iš „Marketfield Asset Management“. – Bet manau, kad galima jų neįtraukti į rinkos viršutinės ribos palyginimą, jei tik aiškiai pasakai, kad jos egzistuoja.“
Kad ir kaip ten būtų, galbūt nėra teisinga lyginti dvi kompanijas, kai viena iš jų per pastaruosius šešerius metus kasmet vidutiniškai uždirbo daugiau kaip 2 trln. jenų (18,7 mlrd. dolerių) grynųjų pajamų, o kita vis dar nepaskelbė savo metinio pelno.
„Niekas nesako, kad vien dėl to, jog „Teslos“ rinkos riba priartėjo prie „Toyotos“, „Tesla“ jau gali prilygti „Toyotai“, – teigia Norihiro Fujito, Tokijo „Mitsubishi UFJ Morgan Stanley Securities Co.“ vyriausiasis investicijų strategas.
„Tačiau jei pažvelgtumėte į per dešimtmetį nueitą kelią ir atsižvelgtumėte į didžiulius lūkesčius, būtų skirtumas, ar akcija kainuoja 1000, ar 1100 dolerių.“