Žmonės iš įvairiausių žemynų – nuo Azijos iki Europos ir Amerikos – kelis mėnesius gyveno užsidarę. Dabar, karantinams atlaisvėjus, vis dar sukrėsti, jie iš lėto ima judėti. Tie, kurie turi lėšų, žūtbūt trokšta ištrūkti iš savo gimtų namų, bet koronaviruso baimė išlieka labai reali.
Tad kaip ruošiatės pailsėti per pandemijos vasarą? Jūs vengiate masinio pervežimo sistemų. Žinoma, jokių skrydžių. Liekate arti namų. Kitais žodžiais, keliaujate į viešbutį.
Amerikos viešbučių ir apgyvendinimo asociacijos duomenimis, iki pandemijos kasmet Jungtinėse Valstijose lankytojų nakvynių viešbučiuose ir kitose apgyvendinimo platformose skaičius siekė 1,1 mlrd. Šiuo metu pramonė viliasi sulaukti bent pusės tiek – birželio pradžioje šis rodiklis smuko 50 procentų. Verslui ir kelionių lėktuvų sektoriui vos kvėpuojant, viešbučių įmonės deda daug vilčių į poilsį šalies viduje, kaip trumpalaikę išlikimo strategiją.
Poilsiautojai dažnai renkasi trumpas atostogas, nuo dviejų dienų savaitgalio iki savaitės. Jie leidžiasi į penkių valandų trukmės keliones, ieškodami kambarių tarnybos ir dušų „krioklių“. Azijos viešbučių patirtis tampa orientyru Europos bei Amerikos viešbučiams.
Pavyzdžiui, per Kinijos Darbo dienos šventę, švenčiamą gegužės 1 dieną (May Day), viešbučių užimtumas, palyginti su geresniais laikais, sudarė 50 proc., nors iki tol kelis mėnesius jis tesiekė 10 procentų.
„Visi patyrė staigų šuolį, ir tai buvo nuostabu“, – sakė Michelle Woodley, vadovaujanti įmonei „Preferred Hotels and Resorts“, kuri turi 180 nekilnojamojo turto objektų Azijos–Ramiojo vandenyno regione (iš 750 viso pasaulio mastu).
„Iš tiesų viename mūsų viešbutyje Čengdu mieste, „Wanga Reign“, užimtumas dvi dienas buvo šimtaprocentinis. Atostogų metas tik patvirtino, kad atsiradus galimybėms, žmonės keliaus tik į artimas keliones.“
Analitikai sutinka, kad tokie poilsiautojai – dažnai šeimos ar pakaitinio naudojimosi nuosavybe (angl. time-share) gerbėjai – gali padidinti Jungtinių Valstijų ir Europos viešbučių užimtumą, kuris balandį tesudarė 25 procentus. Jungtinėse Valstijose gegužę, per Atminimo dienos (Memorial Day) savaitgalį, užimtumas sudarė tik 36 proc., nors būta ir kelių išimčių: Niujorko mieste, Virdžinijos Byče, (Virdžinija), Tampoje (Florida) ir Finikse (Arizona) viešbučių užimtumas viršijo 40 proc., rodo viešbučių verslo duomenų įmonės HVS duomenys.
Laukia sugrįžtančių verslo klientų
„Visi tiki, kad atostogos palaikys sektorių, kol sugrįš verslo“ klientai, sakė Jennie Blumentjhal, vadovaujanti „PwC“ JAV kelionių, transporto ir viešbučių verslo praktikai.
Daugelis viešbučių, pasiekę 35 proc. užimtumo lygį, gali padengti savo išlaidas, nors elitinėms įstaigoms būtinas bent 50 proc. užimtumas, kad svečių viešnagė jiems būtų pelninga.
Platesnio masto rinkoje nuo seno dominuoja keliautojai verslo reikalais ir konferencijų dalyviai. Iki COVID-19 pusė visų „Prefered Hotels“: svečių buvo verslo keliautojai, tuo tarpu poilsiautojai sudarė nuo 20 iki 30 procentų. Šiuo metu bendrovės, uždraudusios verslo keliones dėl koronaviruso, persvarsto tokių kelionių modelius. Tai bloga žinia viešbučių pramonei.
Pasak Shannon Knapp, „Leading Hotels of the World“ generalinės direktorės, 85 proc. iš 400 prabangių kurortų tinklo viešbučių dar visiškai neseniai buvo uždaryta. Dabar bendrovė pastebi augimo tendenciją.
„Ispanija, Italija, Jungtinė Karalystė ir Prancūzija jau prabilo apie kai kurių „Likti namie“ apribojimų atšaukimą“, – sakė ji.
Maždaug 30 proc. jos bendrovei priklausančių viešbučių jau veikia, 70 proc. bus atidaryta iki vasaros pabaigos, pridūrė generalinė direktorė.
Daugelis viešbučių praneša apie neblogus liepos bei rugpjūčio mėnesių užsakymų portfelius, nors perspėja apie galimą antrąją koronaviruso bangą, kuri gali sukelti masinį rezervacijų atšaukimą. Floridoje ir Džordžijoje viešbučių užsakymų mastas neseniai taip pat šoktelėjo, nors tenykščiai medicinos profesionalai perspėjo, kad „atsivėrimas“ yra per ankstyvas. Nieko keista, kad abiejose valstijose užsikrėtimų COVID-19 skaičius auga.
Deborah Friedland, „EisnerAmper“ direktorė ir viešbučių verslo grupės vadovė, išsakė abejonių dėl to, kad atostogaujančiųjų šalies viduje pakaks daugeliui JAV viešbučių įmonių išsilaikyti. Ji taip pat skeptiškai įvertino pramonės lūkesčius dėl atsigavimo antrąjį metų pusmetį.
„Kai priešais save išvysite vakciną, tada galėsite tikėtis atsigavimo, – sakė ji. – Sudėtinga dairytis į kitus regionus ir ieškoti panašumų, kai kitose valstybėse suvaržymai ir jų atlaisvinimas skiriasi ir kai atsigavimas iš tiesų priklauso nuo to, kaip bus laikomasi tam tikrų taisyklių ir reikalavimų, tokių kaip socialinis atsiribojimas ir saviizoliacija.“
Europos viešbučiai vis dar susiduria su kelionių apribojimais dėl užvertų sienų, dėl kurių jie praranda milijonus potencialių klientų, ir nors Kinijos viešbučiai jau iš lėto prisipildo, kitose Azijos šalyse šis sektorius patiria didelių suvaržymų, sakė ji: pavyzdžiui, Singapūro viešbučių verslo sektorius virsta tikrais „amerikietiškais kalneliais“, situacija dėl rezervacijų čia dažnai keičiasi.
O maitvanagiai jau suka ratus. Įsigijimai, kreditavimas ir naujų verslo projektų plėtra faktiškai suparalyžiuoti, nors daugeliui viešbučių leista laikinai atidėti mokėjimus už paskolas.
„Matau, kaip formuojasi daug probleminių skolų“, – sakė D. Friedland.
Balandžio mėnesio HVS ataskaitoje tikimasi, kad daugelis dabartinių viešbučių savininkų išsilaikys per šiuos metus, bet jie gali būti priversti parduoti nuosavybę kitąmet pirkėjams, kurie išlaikys nuosavybę, kol pinigų srautai pagerės – o tada ją parduos arba ims naujas paskolas.
„Mes kol kas nematome didelių bėdų, kurių, mano galva, gali kilti, kai kreditoriai atnaujins reikalavimus mokėti už paskolas. – sakė ji. – Dabar mes esame „medaus mėnesio“ stadijoje.“
Didžiausia tikimybė išlikti elitiniams, prabangiems viešbučiams, kuriuose apsigyvena turtingi keliautojai, tokie viešbučiai po ankstesnių krizių gana greitai atsigaudavo; arba ekonominės klasės viešbučiams su minimaliomis išlaidomis ir pakankamais ištekliais. Svečių namai su virtuvėlėmis, domintys izoliacijos ieškančius keliautojus, taip pat turi didesnių perspektyvų išlikti.
Viešbučiai su spa, baseinais ir restoranais susidurs su didesniais iššūkiais, kaip ir tie, kurie yra pasiekiami lėktuvais, pavyzdžiui, kurortiniai kompleksai Karibuose ar Havajuose, arba viešbučiai, pagrindines pajamas uždirbantys iš rengiamų įvairių konferencijų ir kitų renginių. Nemaža dalis tokių viešbučių kol kas neskuba atsiverti.
„Viešbučiai laviruoja ties plona pelningumo riba, ir nėra jokios garantijos, kad atvėrę duris lankytojams jiems pavyks užsidirbti, – sakė Christopheris Payne‘as, teisės įmonės „Ballard Spahr“ viešbučių verslo praktikos vadovas. – Kaip galima pusiau atverti prabangų viešbutį su daugybe teikiamų paslaugų, bet be restoranų ar galimybės surengti jame vestuves?“
„Crystal Springs Resort“, viešbutis su 1600 hektarų ploto golfo aikšte Hamburge, Naujame Džersyje, šiuos klausimus mėgina spręsti savaip: pertvarkydamas savo verslą iš spa ir restoranų komplekso į patirtimi pagrįstą, empirinį kurortą.
Vyriausiasis administracijos direktorius Robby‘is Younesas smarkiai išplėtė svečių veiklas lauke, nuo golfo aikštelių, žvejybos museline meškere ir pėsčiųjų žygių iki „jogos su nykštukiniais ožiais“ bei kulinarijos pamokėlėmis grynajame ore. Viešbučio personalas šiuo metu mokomas dezinfekuoti įrangą, ir svečiai, praėję būtiną patikrinimą, nukreipiami į jiems priskirtas parkavimo vietas.
„Devyniasdešimt procentų mūsų kambarių turi tinkamai įrengtą virtuvėlę ir valgomąjį, – sako R Younesas. – Mūsų virtuvės šefai kuria septynių dienų meniu, kurį pristatys svečiams į viešbučių numerius, arba mes galime pripildyti jūsų šaldytuvą visais būtinais maisto produktais.“ Viešbutis vėl atvers duris savo lankytojams jau birželį.
Neseniai „PwC“ atlikta apklausa rodo, kad saugumas ir kompetencija yra svarbiausias klientų rūpestis. Pasak D. Friedland, būsto dalijimosi platformai „Airbnb“ tokia tendencija nieko gero nežada, nes klientai rinksis saugumą, kurio tikisi iš didžiųjų tinklų; tuo tarpu Ch. Payne‘as įžvelgia pavojų vidutinės rinkos viešbučiams. „Prisiminkite, kaip numeriuose keičiasi lankytojai, – sakė jis. – Jūs išvykstate 11 valandą ryto, o kažkas kitas atvyksta antrą dienos. Ir klientai susimąsto: „Kas čia buvo vos prieš tris valandas?“
„Dabar lankytojai nori daugiau informacijos, – pavyzdžiui, kaip mano bagažas nukeliauja iki mano kambario? – sakė M. Woodley. – Tarnybinės viešbučio patalpos tampa viešbučio fasadu. Todėl mums teks plačiau praskleisti vidinę virtuvę, tam, kad mūsų svečias jaustųsi saugus“.