BMW AG, „Mercedes-Benz Group AG“ ir kitos bendrovės gegužės mėnesį Europos rinkose pardavė obligacijų už 8,45 mlrd. eurų (9 mlrd. JAV dolerių), ir tai buvo didžiausia automobilių skolos emisija per pastaruosius šešerius metus, rodo naujienų agentūros „Bloomberg“ surinkti duomenys. Jos moka gerokai didesnes palūkanas už skolą, o analitikai teigia, kad tai neišvengiamai atsilieps ir vartotojams, kurie pajus pabrangusį transporto priemonių finansavimą.
„Didesnis automobilių bendrovių obligacijų pajamingumas reiškia, kad brangs automobilių išperkamoji nuoma“, – teigė Antoine‘as Lesnė, investicinių paslaugų įmonės „State Street Global Advisors Ltd.“ ETF strategijos ir tyrimų vadovas. Tai reiškia „daugiau galvos skausmo vartotojui“, pripažino jis.
Skolos yra didžiausių Europos automobilių gamintojų finansavimo padalinių gyvybinės jėgos šaltinis, nes jie naudojasi viešosiomis obligacijų rinkomis ir kitais pinigų šaltiniais, kad galėtų pasiūlyti vartotojams finansavimą. Be abejo, ne visos įplaukos iš obligacijų naudojamos vidaus kreditavimui, o automobilių gamintojai skolą naudoja ir bendrai veiklai finansuoti. Vis dėlto kai kurie analitikai teigia, kad šios palūkanų normos yra pirminis rodiklis, rodantis, kur link krypsta vartojimo finansavimo sąnaudos.
Vidutinis Europos automobilių gamintojų obligacijų pajamingumas pakilo iki 4,15 proc. ir faktiškai rodo, kiek pramonei kainuotų parduoti naujas obligacijas, atskleidžia „Bloomberg“ indeksas. Šis rodiklis yra maždaug dvigubai didesnis už palūkanų normą, kurią įmonės moka už esamą skolą (šiuo metu – 2,14 proc.), rodo duomenys.
Jungtinėse Valstijose „Toyota Motor Corp.“ gegužės mėnesį pardavė apie 2 mlrd. JAV dolerių vertės fiksuotų palūkanų obligacijų, o „American Honda Finance Corp.“ ir „General Motors Co.“ gegužės mėnesį iš viso sudarė 3,75 mlrd. JAV dolerių vertės sandorių. Vidutinis JAV investicinio reitingo emitentų pajamingumas gegužės pabaigoje pašoko iki 5,3 proc., palyginti su 5 proc., buvusiais prieš mėnesį, skelbia „Bloomberg“ indekso duomenys.
BMW skolinimo padalinys „BMW Finance NV“ neseniai išleido 2 mlrd. eurų vertės obligacijų su 3,25–3,625 proc. kuponais [palūkanomis, mokamomis nuo nominalios obligacijos vertės]. Palyginimui – fiksuotų palūkanų normos euro obligacijų, kurių terminas sueina šiais metais, kuponai bent 3 procentiniais punktais mažesnės vertės [nei naujieji], o tai reiškia 50 mln. eurų papildomų išlaidų per metus, rodo „Bloomberg“ skaičiavimai.
Pramonės atstovams iškyla platesnis klausimas: ar vartotojai pajėgs imti brangesnes automobilių paskolas, kai infliacija jau ir taip tirpdo pajamas, o gal nuspręs ilgiau važinėti senesnėmis transporto priemonėmis ir atidės naujų pirkimą.
Kai kurie analitikai spėlioja, kad automobilių gamintojai gali nuspręsti išlaikyti žemas palūkanų normas, net jei tai sumažins jų finansavimo padalinių pelningumą, taip tikėdamiesi kompensuoti skirtumą didesniais pardavimais.
„Norėdami išlaikyti pajamas, automobilių gamintojai turės mažinti kainas, kad pasiektų stabilią kainą arba minimizuotų pajamų praradimą. Viskas priklauso nuo lankstumo, – teigė ‚Bloomberg Economics‘ vyriausioji JAV ekonomistė Anna Wong. – Labiausiai tikėtina, kad didesnių kreditavimo išlaidų sumą pasidalys automobilių gamintojai ir vartotojai.“
Kol kas, nepaisant spartesnės infliacijos, vartotojai yra atsparūs.
Dėl neįvykdytų automobilių gamintojų užsakymų, kurių susikaupė per pandemiją, normalizuojantis tiekimo grandinėms buvo pasiekti neblogi ketvirtiniai rezultatai, o automobilių pardavimai Europoje didėjo devynis mėnesius iš eilės. Tačiau paklausa pradeda silpti regiono ekonomikos galiūnėje – per pirmuosius keturis šių metų mėnesius Vokietijos automobilių gamintojų vidaus užsakymų sumažėjo 30 proc. – ir analitikai teigia, kad įmonės gali prarasti dalį savo įtakos kainų nustatymui.
„Didesnės finansavimo sąnaudos akivaizdžiai turi įtakos automobilių bendrovių finansinių padalinių pelningumui, – teigė ‚Bloomberg Intelligence‘ kreditų analitikas Joelis Levingtonas. – Automobilių gamintojams reikės nuspręsti, kaip spręsti įperkamumo problemas. Ar jie atsisakys kainų nustatymo, ar pridės paskatų, ar pasiūlys pigias palūkanas kaip transporto priemonės įsigijimo mechanizmą?“
Vidaus skolinimas yra pagrindinė Europos automobilių gamintojų verslo modelio dalis, kuri, „Bernstein“ analitikų skaičiavimais, sudaro iki 30 proc. visų pajamų. Kylančios palūkanų normos bus kliūtis antrinėms finansų įmonėms, kurių rezultatai pastaraisiais metais buvo rekordiniai.
Pirmąjį ketvirtį „Volkswagen Financial Services“ veiklos pelnas susitraukė po dvejus metus fiksuoto išskirtinio pelno, susijusio su žema skolinimosi kaina ir pasiūlos trūkumu, dėl kurio išaugo naudotų automobilių vertė.
Pasak „Volkswagen“ (VW) atstovo spaudai, automobilių gamintojas sieks pasiūlyti kuo patrauklesnes finansavimo sąlygas, tačiau dalį išlaidų bus priverstas perkelti klientams. Be to, „Volkswagen“ koncernas paskelbė apie naują savo finansinių padalinių organizacinę struktūrą, kuri suteiktų jam kitų būdų gauti finansavimą, pavyzdžiui, priimti indėlius iš indėlininkų.
Automobilių gamintojai paprastai yra populiarūs tarp investuotojų, atsižvelgiant į jų saugų skolos profilį, todėl jie gali parduoti obligacijas mažesnėmis palūkanomis nei kitos bendrovės.
Beveik visi pagrindiniai Europos automobilių gamintojai turi investicinio lygmens (angl. investment grade) reitingą, o neseniai parduotos „BMW Finance NV“ ir „Volkswagen International Finance NV“ obligacijos tapo labai paklausios.