„Taip, esu garantinio tiekimo vartotoja. Sulaukiau nemažai skambučių iš įvairių tiekėjų, bet užkliuvo būtent vienas, kuris klausė, ar turiu el. bankininkystę. Tuo metu nesuvokiau, kam, galvojau, sutarčiai pasirašyti reikia prisijungti prie banko, bet kadangi tokius reikalus sprendžiam su vyru, tai sakiau, kad pasitarsiu su juo“, – „Delfi“ komentavo viena socialinio tinklo diskusijoje dalyvavusi moteris.
Rima (vardas pakeistas, redakcijai žinomas) skambutį pavadino „labai apgaulingu“.
„Kalba maloni moteris, fone girdisi kiti „operatoriai“, kalbantys su klientais. Sutarėme, kad paskambins po savaitės, tada jau būsime nusprendę. Bet pačios sutarties negalėjo atsiųsti, tik per banką pasirašius.
Internete matyti ir kitų žmonių įrašų, kuriuose stebimasi, kad skambinantieji (šiuo atveju galimai kai kurie nepriklausomi tiekėjai) žada, jog garantinio tiekimo klientui tiekėjas bus priskirtas automatiškai, o dar vienas moteris sako, jog buvo tiesiai pasakyta, kad jai atjungs elektrą.
„Energijos skirstymo operatorius“ (ESO), kuris yra atsakingas už garantinį tiekimą, sako tokio pobūdžio perspėjimų nedarantis.
„Tikrai tuo neužsiimame, raginame būti atidiems. Turi būti pranešimai, o ne grasinimai. (…) Nuolatos edukuojame garantinio tiekimo paslaugą gaunančius klientus apie tai, kad paslauga laikina ir brangesnė. Laikinumo aspektas niekur nedingsta, kaip žinoma, turime teisę atjungti tiekimą.
Šiuo metu vykdome šių klientų apklausą, kurios tikslas – išsiaiškinti klientų priežastis, kodėl nesirenka nepriklausomo tiekėjo ir kaip galime jiems padėti, ir suteikti visą reikiamą informaciją pasirinkimui atlikti“, – sako ESO atstovas Paulius Kalmantas.
„Apie atjungimą tikrai negąsdiname, bet jei klientas klausia, primename apie tokią teisę“, – pridūrė jis.
Elektros energetikos įstatymas numato, kad garantinis tiekimas užtikrinamas laikinai – ne ilgiau kaip 6 mėnesius. ESO įvardija tai kaip „draudimą“, kuris apsaugo vartotoją, kad šis neliktų be elektros energijos, tačiau kartu neatleidžia jo nuo pareigos pasirinkti kitą elektros tiekėją.
Jei per 6 mėnesius vartotojas nepasirenka naujo elektros tiekėjo, garantinio tiekimo paslaugą teikiantis ESO įgyja teisę nutraukti elektros energijos tiekimą. Apie elektros tiekimo nutraukimą ESO įspėja vartotojus ne vėliau kaip prieš 3 savaites iki nutraukimo dienos.
Tokie yra įstatymai, tačiau realiai padėtis kita: elektros tiekimo rinkos liberalizacija vyksta jau dvejus metus, bet kol kas negirdėti, kad kam nors po pusmečio būtų buvusi atjungta elektra.
Tiesa, lygiai kaip niekas prievarta neveja iš garantinio tiekimo, taip nėra ir savanoriškų paskatų jo palikti.
Pirma, Vyriausybė sumažino garantinio tiekimo biržos kainos priedo koeficientą, antra, mažėja elektros biržos kaina, trečia, valstybė dosniai kompensuoja garantinio tiekimo vartotojų (ir kitų vartotojų) elektros kainą. Todėl tokiems gyventojams pereiti į nepriklausomą tiekimą nėra paskatos – bent jau kol kas.
Dar beveik pusė milijono žmonių naudojasi visuomeniniu tiekimu, nes jų prievolė pasirinkti tiekėją atidėta keliems metams.