Tai reiškia, kad didžioji dalis dabar patiriamų nuostolių dėl itin brangių „Equinor“ dujų bus perkelta valstybės kontroliuojamai „Ignitis grupei“.
Žygimantas Vaičiūnas sako, kad tokiu atveju nuo kitų metų sausio keliais procentais atpigtų ir dujos visiems vartotojams. Vien papildoma dujų kainos dedamoji sumažėtų apie 30 proc.
Ministras siūlys Vyriausybei sumažinti „Ignitis grupės“ antrinės įmonės „Ignitis“ perkamo būtinojo SGD kiekio krovinių skaičių nuo keturių iki dviejų per metus. Pagal 10 metų sutartį šie kroviniai perkami iš Norvegijos bendrovės „Equinor“ (buvusi „Statoil“), mokant gerokai brangiau nei rinkoje.
Be to, Seimui bus siūloma pakeisti SGD terminalo įstatymą ir už likusius du krovinius „Igničiui“ kompensuoti iki 10 proc. „Equinor“ dujų ir rinkoje perkamų dujų kainų skirtumo. Dabar dujų vartotojai kompensuoja visą skirtumą už keturis krovinius – šiemet ši suma sieks apie 25 mln. eurų, o kitąmet ji, prognozuojama, išaugs iki 35 mln. eurų.
„Paketas bus iš dviejų dalių – dėl krovinių kiekio sprendžia Vyriausybė. (...) Tiek 2019, tiek 2020 metais tokių krovinių (minimaliai terminalo veiklai palaikyti – BNS) realiai nereikėjo, jų nereikės ir 2021 metais, bet pereinamuoju laikotarpiu siūlome iki dviejų krovinių sumažinti. Tuo metu dėl 10 proc. kainos skirtumo padengimo reikalingas Seimo sprendimas, nes tai reguliuojama SGD terminalo įstatymu“, – BNS sakė Ž. Vaičiūnas.
Anot jo, prognozuojama, kad būtinojo tiekimo kaštai 2021 metais, priėmus abu sprendimus, siektų tik 6,5-7 mln. eurų.
„Kita dalis priklausys nuo „Igničio“ ir „Equinor“ galimybių peržiūrėti kontraktą ar ieškoti kitų sprendimų“, – teigė energetikos ministras.
„Šiais pakeitimais siekiama, kad dujų vartotojų apmokama SGD būtinojo kiekio tiekimo ir SGD terminalo būtinosios veiklos užtikrinimo paslauga būtų teikiama konkurencingomis rinkos kainomis, SGD terminalo būtinasis kiekis įsigyjamas ekonomiškai naudingiausiu būdu“, – rašoma ministerijos pranešime.
Pasak Ž. Vaičiūno, su projektais pirmadienį neformaliame susitikime bus supažindinti ministrai, įskaitant ir „Ignitis grupės“ didžiausios akcininkės Finansų ministerijos vadovą Vilių Šapoką.
Ž. Vaičiūnas tikisi, kad Seimo sprendimas bus priimtas iki šios sesijos pabaigos – gruodžio 23 dienos, tuomet nauja tvarka įsigaliotų nuo 2021 metų sausio.
„Tai turėtų įtakos ir dujų kainai, kelių procentų mažėjimas būtų“, – sakė Ž. Vaičiūnas.
Anot jo, SGD laivo-saugyklos išlaikymo kaštai kitais metais sumažės apie 3,6 mln. eurų iki 29 mln. eurų.
Pagal dar 2014 metais pasirašytą ir vėliau pakoreguotą sutartį su „Equinor“ Lietuva įsipareigojo 10 metų pirkti minimalų Klaipėdos terminalo veiklai būtiną SGD kiekį – keturis didelius laivus per metus.
Ž. Vaičiūnas BNS praėjusią savaitę sakė, kad sutartis yra nelanksti. Ministras teigė jau pernai prašęs Norvegijos vyriausybės tarpininkauti ir pakeisti sutartį, tačiau atsako nesulaukė.
Vyriausybė pernai rudenį pavedė Energetikos ministerijai inicijuoti SGD terminalo būtinosios veiklos modelio pokyčius. Ž. Vaičiūnas tuomet sakė, kad tai daryti verčia rekordiniai terminalui 2019 metai bei būsimas dujotiekis į Lenkiją.
Tuometinė „Litgas“ (dabar „Ignitis“) jau kartą buvo persiderėjusi su „Equinor“ dėl 2014 metų dujų tiekimo sutarties. 2016 metų pradžioje šalys pasirašė atnaujintą sutartį – buvo pakeista kainos formulė, ji priartinta prie dujotiekiais tiekiamų dujų kainų, apie trečdalį sumažintas metinis dujų kiekis – nuo maždaug 5,5 iki 3,6 TWh (arba nuo 540 mln. iki 350 mln. kubų), o sutarties trukmė pailginta iki 2024 metų pabaigos, kai baigiasi sutartis dėl laivo „Independence“ nuomos.
Tačiau pastaraisiais metais gerokai kritus SGD kainoms pasaulio rinkoje, „Equinor“ dujos tapo daug brangesnės. Pagal terminalo pajėgumų modelį, „Ignitis“ dujas rinkos dalyviams parduoda už vidutinę rinkos kainą, o skirtumas tarp rinkos ir „Equinor“ dujų kainų kompensuojamas iš terminalo dedamosios, kurią moka visi dujų vartotojai.