Dabar šiuos nuostolius padengia visi dujų vartotojai, tačiau šią praktiką norima keisti, sako energetikos ministras. Kai kurie ekspertai abejoja, jog būtų įmanoma pakeisti sutartį su norvegais, o kitokie sprendimai reikštų, kad visi ar dalis dėl sutarties patiriamų nuostolių būtų perkelti „Ignitis grupei“, kurios antrinė bendrovė „Ignitis“ turi sutartį su „Equinor“ .

Pagal šią dar 2014 metais pasirašytą ir vėliau pakoreguotą sutartį Lietuva įsipareigojo 10 metų pirkti minimalų Klaipėdos terminalo veiklai būtiną SGD kiekį – keturis didelius laivus per metus.

Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas mano, kad sprendimai galėtų būti priimti dar šiemet.

„Galime įžengti ir į tokią zoną arba tokią situaciją, kuomet viso terminalo išlaikymo kaštai gali siekti panašiai tiek, kiek kainuoja keturi būtinojo tiekimo kroviniai per metus. Tai čia tikrai nėra logikos ir dėl to reikalingi veiksmai šiuo klausimu taip pat bus“, – BNS sakė Ž. Vaičiūnas.

Ministras sako nesiimantis vertinti sutarties pasirašymo aplinkybių, tačiau, jo žodžiais, ji yra nelanksti.

„Turime problemą arba situaciją, kada yra privalomo dujų tiekimo keturi kroviniai per metus ir jie tikrai kainuoja žymiai daugiau negu dujos rinkoje (...) Šitas kontraktas, kuris buvo sudarytas 2014 metais, po to buvo peržiūrėtas, tikrai nėra naudingas mūsų dujų rinkos vartotojams ir generuoja pakankamai didelius nuostolius (...) Norvegijos kompanijos kontraktas yra nelankstus“, – aiškino ministras.

Ž. Vaičiūnas teigė jau pernai prašęs Norvegijos vyriausybės tarpininkauti, nes „situacija vienaip ar kitaip turi būti sprendžiama“.

„Esame pateikę savo siūlymus, ar tai galėtų būti peržiūrėjimas paties kontrakto, ar gali būti kiti sprendimai, susiję su optimalesniu veikimu šio kontrakto“, – BNS sakė jis.

Pasak Ž. Vaičiūno, jeigu artimiausiu metu nebus „aktyvesnių ženklų arba veiksmų“ iš Norvegijos kompanijos pusės, bus imtasi žingsnių „nacionaliniu lygiu“. Jis nedetalizavo būsimų sprendimų, tačiau sakė tikįs, kad jie bus priimti iki šių metų pabaigos.

Ministras priminė, kad dar pernai „Klaipėdos naftai“ pasiskolinus iš Šiaurės investicijų banko (NIB) 134 mln. eurų, terminalo nuomos ir išlaikymo kaštai buvo paskirstyti iki 2044 metų ir dėl to nuo šių metų pradžios sumažėjo dujų kaina vartotojams.

„Antrasis elementas yra privalomasis arba būtinasis dujų tiekimas pagal šį kontraktą. Už terminalą (laivo nuomą ir išlaikymą – BNS) turbūt turėsime šiemet mokėti 36-38 mln. eurų, o šio kontrakto (su „Equinor“ – BNS) nuostolis bent jau pernai buvo 20 mln. eurų, šiemet, nesu tikras, ar galėčiau viešai pasakyti sumą, bet ji tikrai yra nemažesnė“, – kalbėjo energetikos ministras.

Energetikos ekspertai, nenorėję viešinti pavardžių, BNS sakė, kad derybos su „Equinor“ dėl sutarties peržiūrėjimo šiemet nevyko – Norvegijos bendrovė ir anksčiau yra nesutikusi derėtis. Tačiau jie atkreipia dėmesį, kad Vyriausybė vis dar nėra patvirtinusi būtinojo SGD kiekio kitiems arba 2021-2024 metams.

„Tai būtų reguliacinio režimo pakeitimas ir sukeltų labai negerą precedentą, jei būtų bandoma jį „nulaužti“ anksčiau laiko, nes tai yra valstybės įsipareigojimas. „Litgas“ (dabartinė „Ignitis“ – BNS) nesugalvojo pati pirkti 10 metų, buvo toks Vyriausybės įpareigojimas“, – BNS sakė ekspertas, nenorėjęs viešai skelbti pavardės.

Vyriausybė būtinąjį SGD kiekį 2014 metais nustatė penkeriems metams, tačiau pernai rudenį jis buvo patvirtintas tik vieneriems metams, kartu pavedus Energetikos ministerijai inicijuoti SGD terminalo būtinosios veiklos užtikrinimo modelio pokyčius. 2021-2024 metams būtinasis SGD kiekis iki šiol nėra patvirtintas.

Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisijos pirmininkas Virgilijus Poderys BNS sakė, kad kol kas nėra informuotas apie ketinimus optimizuoti šiuos SGD terminalo išlaikymo kaštus.

„Ministras, deja, mūsų dar neinformavo – manęs ar kitų Energetikos komisijos, Ekonomikos komiteto narių. Apie tokius planus iš principo žinojau, bet tokio projekto nesu matęs (...) Taip, iš tikrųjų, pagal formulę arba pagal susitarimą, Lietuva vien už molekules kasmet permoka 20 mln. eurų“, – sakė V. Poderys.

„Jeigu ministras imasi iniciatyvos ir turi sprendimus, tai labai gerai“, – sakė jis.

Ž. Vaičiūnas prieš metus, Vyriausybei nutarus šiemet inicijuoti SGD terminalo veiklos modelio pokyčius, sakė, kad tai daryti verčia rekordiniai terminalui 2019 metai bei būsimas dujotiekis į Lenkiją.

Tuometinė „Litgas“ jau kartą buvo persiderėjusi su „Equinor“ dėl 2014 metų dujų tiekimo sutarties. 2016 metų pradžioje šalys pasirašė atnaujintą sutartį – buvo pakeista kainos formulė, ji priartinta prie dujotiekiais tiekiamų dujų kainų, apie trečdalį sumažintas metinis dujų kiekis – nuo maždaug 5,5 iki 3,6 TWh, o sutarties trukmė pailginta iki 2024 metų pabaigos, kai baigiasi sutartis dėl laivo „Independence“ nuomos.

2016 metų pradžioje skelbta, kad dėl sutarties su „Equinor“ pakeitimo SGD kaina mažės daugiau nei trečdaliu – nuo 27-30 eurų iki 16-20 eurų už megavatvalandę, SGD terminalo išlaikymo kaštai sumažės apie 23 proc., o nuperkamas SGD kiekis – nuo 540 mln. iki 350 mln. kubų kasmet.

Tačiau pastaraisiais metais gerokai kritus SGD kainoms pasaulio rinkoje, „Equinor“ dujos tapo daug brangesnės. Pagal terminalo pajėgumų modelį, „Ignitis“ dujas rinkos dalyviams parduoda už vidutinę rinkos kainą, o skirtumas tarp rinkos ir „Equinor“ dujų kainų kompensuojamas iš terminalo dedamosios, kurią moka visi dujų vartotojai.