„Kas laukia mūsų ateityje: artimiausią pusmetį klientas galės prisijungti tiesiogiai ir gauti duomenis online – matyti, kas vyksta dabar su jo suvartojimu realiu laiku. Tai yra naujovė, ir dažnai klientai klausia: „Kodėl už praėjusią dieną? Noriu matyti dabar‟, – antradienį žurnalistams sakė ESO Išmaniosios apskaitos valdymo departamento direktorė Aurelija Židickytė-Orvydė.
Pasak jos, paslauga galės naudotis klientai, kurie to nori. Šiuo metu „dėliojama paslauga‟, greičiausiai klientui kainuos tas įrenginys, kuris bus pridedamas prie skaitiklio, o duomenys bus atvaizduojami programėlėje. Preliminariai prietaisas galėtų kainuoti 29 eurus.
„Dabar klientai savitarnoje mato praeitos dienos suvartojamą kiekį, tai gali matyti 15 minučių ar valandos tikslumu ir spręsti apie savo suvartojimus. Tai yra praeities duomenys‟, – kalbėjo bendrovės atstovė.
Žada ir kitų papildomų funkcijų
„Ką dar padarysime, tai kad ateinantį mėnesį klientai galėtų išeksportuoti duomenis ir galėtų jais laviruoti: kaip nori išsifiltruoti – dienomis, savaitėmis, mėnesiais‟, – sakė A. Židickytė-Orvydė.
Nuo masinio skaitiklių diegimo pradžios praėjo pusė metų. ESO vadovas Renaldas Radvila teigia, kad šiuo metu projektas vyksta sklandžiai, nors pradžioje buvo abejonių dėl kilusių iššūkių.
„Diegimo tempas – apie 2 tūkst. per dieną. Per visą šitą projektą turėjome nemažų iššūkių, saugumas, pataikėme į tiekimo krizę, vario, plastiko tiekimas. Mano galva, šiandien viskas vyksta labai sklandžiai. Per šiuos metus planuojame įdiegti pusę milijono‟, – sakė R. Radvila.
„Būna įdomių nustebimų, kad turime namie elektros „valgytojų‟. Dar viena dalis – operatoriui: matome visą tinklą iki galutinio taško‟, – skaitiklių teikiamas naudas vardijo R. Radvila.
Pavyzdžiui, įvertinant, ar žmogus gali tapti gaminančiu vartotoju, taip pat gali padėti išmaniųjų skaitiklių duomenys. Papildoma nauda yra ir galimybė lanksčiau vartoti elektrą.
„Elektros kainoms nukritus pasidarė aktualu turėti nefiksuotas kainas. Tai, ką matau, – vis didesnis noras prisirišti prie biržos. Individualiau jau būti negali – valandomis, kai naudojate elektrą, tai už tai ir mokate‟, – sakė ESO vadovas.
Pasak jo, naudų skaitikliai teiks ir nustatant gedimus.
„Nutrūkimai, masinių avarijų metu žinojimas, ar skaitiklis „gyvas‟, ar ne, ar yra įtampa, ar ne, duoda daugiau informacijos. Visa tai galėsime matyti ir operatyviai reaguoti‟, – kalbėjo R. Radvila.
A. Židickytė-Orvydė kaip vieną iš naudų išskyrė patogų tarifų pakeitimą vartotojams.
„Kas jau vyksta ir kas įvykę: vienas pagrindinių dalykų, kad per nuotolį klientai gali pakeisti tarifo planą, nebereikia laukti penkių dienų. Daug greitesnis reagavimo laikas. Be to, inžinieriams nereikia vykti į vietą‟, – sako ESO atstovė.
Komentuodama viešumoje dažnai reiškiamas abejones, ar dėl išmaniųjų skaitiklių neišauga sąskaitos, ESO ekspertė teigė, kad būtent išmanioji apskaita padeda geriau suprasti namų įrenginių suvartojimą ir, atitinkamai, įgalina taupyti.
„Ką pamatėme, kad ne su skaitikliu yra bėda, bet su klientų nežinojimu apie tai, kas vyksta jų namuose: kiek įrenginiai naudoja, kokie jų galingumai. Klientams tikrai būna labai netikėta, kai įsivertina, kad gyvatukai, rekuperacinė, šildymo sistema naudoja nemažai energijos. Išmanioji apskaita padėjo klientams sužinoti, kiek elektros vartoja įrenginiai‟, – sakė A. Židickytė-Orvydė.
„Per 2022 metus, kiek įdiegėme skaitiklių, paskaičiavome, kad 11 mln. kilovatvalandžių klientai jau sutaupė, lyginant su prieš tai buvusiais metais‟, – pridūrė ji.
Pernai buvo įdiegta 210 tūkst. išmaniųjų skaitiklių, šiemet instaliuota 107 tūkst., tad dabar išmaniąja apskaita naudojasi apie 317 tūkst. klientų. Įvairiais klausimais po skaitiklio įdiegimo sulaukiama kreipimųsi iš 4 proc. atvejų, o dėl galimo duomenų neatitikimo, kai klientams atrodo, jog išaugo suvartojimas, kreipimųsi dar mažiau.
„Po skaitiklio pakeitimo sulaukiame 4 proc. kreipimųsi įvairiais klausimais: ar reikės deklaruoti, ar išaugo sąskaita, ką rodo skaitiklis, „ką rodo šita lemputė‟ <…>. Dėl duomenų neatitikimų, jeigu išaugęs suvartojimas, – mažiau nei pusė šitos dalies [tai yra pusė visų paklausimų – red.]‟, – sakė A. Židickytė-Orvydė.
Gedimų pasitaikė 0,1 proc., arba 300, visų jau įdiegtų skaitiklių. Pasak ESO ekspertės, nebuvo nė vieno atvejo, kai kontrolinį skaitiklį pasistatę klientai būtų nepatenkinti išmaniojo skaitiklio rodmenimis.
Aptartas ir garantinis tiekimas: drastiškų veiksmų kol kas nebus
Spaudos konferencijoje paliesta ir garantinio elektros tiekimo tema. ESO atstovai patikino, kad bendrovei iš jo nėra jokios naudos, tačiau ir atjungimų, kaip numatyta teisės aktuose, neplanuojama.
„Šiandien dėl atjungimo planų neturime; mes turime per 30 tūkst. klientų, kurie būna 6 mėn.‟, – sakė R. Radvila, pasak kurio, garantinis tiekimas šiuo metu užtikrinamas 46 tūkst. klientų.
Jis teigė, kad ESO nėra naudos iš garantinio tiekimo, ir dar klausimas, ar visiems elektros vartotojams neteks prisidėti prie šios paslaugos finansavimo.
„Keistai skamba, bet garantinio tiekimo dalyje mes norime neturėti klientų <…>.Tiek, kiek mes išleidžiame daugiau, sugula į tarifą‟, – sakė R. Radvila.
Delfi rašė, kad garantinis tiekimas kovo mėnesį šiek tiek pabrango, bet tebeatrodo palyginti patraukliai nepriklausomų elektros tiekėjų pasiūlymų kontekste. Kaip žinoma, praėjusių metų pabaigoje buvo sumažintas antkainis prie biržos kainos (jis iš 25 proc. keitėsi į 15 proc.), be to, pastaruoju metu mažėjo ir pati biržos kaina, taigi, garantinis tiekimas atpigo.