Kaip rašoma pranešime, išmaniojo skaitiklio užfiksuoti kliento elektros energijos vartojimo rodmenys perduodami į skirstymo operatoriaus informacines sistemas saugiu, šifruotu ir patikimu ryšiu kartą per parą. Sistemos apdoroja gautus rodmenis, atlieka patikrą, prognozavimą ir parengimą kitoms sistemoms. Į ESO savitarnos portalą pateikiami iš skaitiklio gauti arba pagal kliento istorinį vartojimo profilį suprognozuoti rodmenys. Pasibaigus apskaitos periodui – mėnesiui – elektros energijos rodmenys perduodami teikėjui, kuris parengia sąskaitą.
Klientai, kuriems įdiegtas išmanusis skaitiklis ESO savitarnoje gali stebėti savo energijos vartojimo duomenis 15 minučių detalumu, juos palyginti padieniui ar kas mėnesį.
Anot atstovės, atsiradus tokiai galimybei vartotojai gali iš tiesų suprasti koks yra jų elektros energijos suvartojimo profilis, kuriuo paros metu sunaudoja daugiau energijos bei atitinkamai pagal tai koreguoti savo įpročius pagal savo pasirinktą tarifų planą.
Kaip veikia duomenų prognozavimas?
Pasitaiko atvejų, kai dėl ryšio ar elektros tiekimo sutrikimų sistemai nepavyksta susisiekti su skaitikliu, todėl duomenys nenuskaitomi. Tokiais atvejais įsijungia rodmenų prognozavimo mechanizmas.
„Rodmenų prognozavimo mechanizmas analizuoja kliento istorinius elektros energijos suvartojimo rodmenis ir individualiai kiekvienam vartotojui prognozuoja galimą suvartojimą ar gamybą konkrečiai dienai. Pavyzdžiui, jeigu dingsta ar yra išjungiama elektros energija, ESO savitarnoje klientas gali matyti prognozuojamą suvartojimą“, – teigia ESO Išmaniosios apskaitos valdymo departamento direktorė.
Anot ESO atstovės, tai daroma siekiant bendrovės savitarnos portale pateikti nenutrūkstamą suvartojimo ar gamybos profilį, istoriją. Duomenų prognozavimas taip pat reikalingas nepriklausomiems tiekėjams ir visai elektros energijos rinkai, siekiant tinkamai vykdyti elektros energijos prekybą bei balansavimą.
Kai ryšys su skaitikliu atsistato, prognozuojami duomenys pakeičiami faktiniais skaitiklio užfiksuotais suvartojimo duomenimis. Atkreipiame dėmesį, kad skaitiklio užfiksuoti rodmenys yra tikslūs, todėl jie visados išlieka nepakitę, o keičiami tik tie, kurie dėl anksčiau paminėtų priežasčių buvo suprognozuoti.
„Savitarnoje atvaizduojami duomenys yra skirti klientui suprasti savo vartojimo indikacinius kiekius bei vartojimo profilį, tačiau jie neatspindi rodmenų, kurie bus naudojami sąskaityboje. Toliau tobulinsime duomenų atvaizdavimą savo sistemose, siekiant atspindėti vartotojui, kada jis mato prognozuotus, o kada faktinius skaitiklio užfiksuotus duomenis“, – sako A. Židickytė-Orvydė.
Kaip sąskaitoms naudojami išmaniojo skaitiklio duomenys?
Sąskaitą už energijos vartojimą išrašo elektros energijos tiekėjai. Turint išmaniąją apskaitą, sąskaita iki kliento atkeliauja įprastu būdu.
„Nors sąskaitos niekur nedings ir esant išmaniesiems skaitikliams, tačiau juos įdiegus nereikės nurašinėti skaitiklio rodmenų, skaičiuoti suvartoto elektros kiekio. Gautoje sąskaitoje iškart bus matomas paskaičiuotas elektros energijos kiekis kilovatvalandėmis ir mokėtina suma už elektrą“, – pabrėžia ESO atstovė.
Anksčiau, jei klientas laiku, iki einamojo mėnesio paskutinės dienos, nedeklaruodavo savo elektros vartojimo rodmenų tai viso mėnesio sąskaita būdavo pateikiama pagal vidutinį suvartojimą, o jei vidutinio suvartojimo nebuvo – imamas rinkos vidurkis.
„Išmanųjį skaitiklį turintys vartotojai moka tiksliai už kalendorinį mėnesį – nuo pat pirmos mėnesio minutės iki paskutinės. Pavyzdžiui, anksčiau rodmenis dažnai deklaruodavote mėnesio gale, bet ne paskutinę mėnesio dieną, o juolab jos minutę. Tuo tarpu išmanusis skaitiklis rodmenis perduoda už klientą paskutinę einamojo mėnesio minutę, todėl pateikiama itin tiksli sąskaita už konkretų mėnesį“, – sako A. Židickytė-Orvydė.